Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibland blir det bara fel

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Oftast är det bra att produkter anpassas efter olika målgrupper, tycker 99mac:s Ida Lindkvist. Men så ibland blir det bara fel. Det senaste exemplet är surfplattan Epad Femme: for women everywhere.

Läs hela artikeln här

Den är tydligen rosa.

Citat:

Femme Tablet: The world’s first women’s tablet has an 8 inch capacitive screen tablet made exclusively for women which will adapt to their diverse lifestyle. This tablet comes in a light shade of pink, has special features and a wide range of pre-loaded applications such as yoga, fitness, cooking, health, entertainment and many others.

"Lego gjorde ett liknande tankefel när de lanserade serien Friends."

Påpekas ska väl att deras Friends-serie säljer otroligt bra (de nyanställde just pga det för inte speciellt längesedan).

Ser man var denna Epad Femme kommer ifrån och vilken marknad man är ute efter så förklarar väl det varför den ens existerar.

Ursprungligen av iphonebutiken:

"Lego gjorde ett liknande tankefel när de lanserade serien Friends."

Påpekas ska väl att deras Friends-serie säljer otroligt bra (de nyanställde just pga det för inte speciellt längesedan).

Precis. Friends är Legos första hit hos flickorna. De har spenderat massor på research och produktutveckling för just tjejer.

Herregud, Lego kanske borde göra ALLT sitt lego så att det passar både killar och tjejer? Tror knappast att tjejer biologiskt gillar att vara passiva och rosaälskande och killar vill vara aktiva poliser/brandmän/rymdhjältar osv.. Om det rosa legot nu säljer bra så lär det bero på föräldrar som inte ser utanför de tragiska påhittade könsbarriärerna och då kannibaliserar den produkten på annat lego.

Håller med, Lego var bättre förr på att vara könsneutrala.. Tragiskt

Ursprungligen av Code Red:

Precis. Friends är Legos första hit hos flickorna. De har spenderat massor på research och produktutveckling för just tjejer.

LEGO Friends är en katastrof.

Ursprungligen av ravenwing:

Herregud, Lego kanske borde göra ALLT sitt lego så att det passar både killar och tjejer? Tror knappast att tjejer biologiskt gillar att vara passiva och rosaälskande och killar vill vara aktiva poliser/brandmän/rymdhjältar osv.. Om det rosa legot nu säljer bra så lär det bero på föräldrar som inte ser utanför de tragiska påhittade könsbarriärerna och då kannibaliserar den produkten på annat lego.

Håller med, Lego var bättre förr på att vara könsneutrala.. Tragiskt

Nu är det ingen debatt. Sanningen är den att det finns gott om könsneutralt lego som tjejer /föräldrar INTE köper.
Jag minns från min egen barndom och iaktar hos mina barn att det populäraste legot är tema-lego, så som rymd,pirater, riddare etc.
Nu finns även Friends.

Det är ju inte så att Lego inte vill sälja till 50% av barnen för att de är av det täckta könet.

Ursprungligen av Code Red:

Nu är det ingen debatt. Sanningen är den att det finns gott om könsneutralt lego som tjejer /föräldrar INTE köper.
Jag minns från min egen barndom och iaktar hos mina barn att det populäraste legot är tema-lego, så som rymd,pirater, riddare etc.
Nu finns även Friends.

Det är ju inte så att Lego inte vill sälja till 50% av barnen för att de är av det täckta könet.

Precis, men det logiska valet då borde väl vara att göra lego som passar oavsett kön, inte fortsätta fokusera på Pirates of the caribbean osv.. och VILL man nu göra det så kan man ju försöka att slänga med lika många aktiva kvinnliga karaktärer som manliga.. inte bara "prinsessan i nöd och den modiga manliga hjälten"-varianten

Men, och det här är viktigt. De har ingen skyldighet att utforma legot på ett speciellt sätt. Det har en skyldighet gentemot sina aktieägare att vinstmaximera. Kränga skiten till största möjliga vinst. Sen får man välja att köpa eller inte.

  • Medlem
  • 2013-03-20 15:24

Om man målgruppsanpassar utifrån sina fördomar istället för verkliga behov hos sina kunder/användare, då förtjänar man att hånas offentligt.

Men å andra sidan, om man som kund/användare inte tilltalas av en produkt eller tjänst, då kanske man ska fundera över om man tillhör målgruppen som den är anpassad efter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-20 15:26
Ursprungligen av keptang:

Ser man var denna Epad Femme kommer ifrån och vilken marknad man är ute efter så förklarar väl det varför den ens existerar.

Exakt. Synen på kvinnor i arabländerna talar ju sitt tydliga språk, då är det väl inte märkligt med en sådan här produkt.

Jag ser inte det konstiga.

Ursprungligen av zinned:

Exakt. Synen på kvinnor i arabländerna talar ju sitt tydliga språk, då är det väl inte märkligt med en sådan här produkt.

Jag ser inte det konstiga.

I originalartikeln i Jerusalem Post finns det förvisso en kvinna som säger sig vara nöjd med sin Epad Femme, och det får man så klart vara, men jag tror inte att kvinnor i arabländerna är så ovana med teknik att de inte själva kan välja appar. Att företag som troligen styrs av män i de här länderna tycker det verkar vara en bra idé med en platta andra män kan köpa sina fruar – det är inte så himla konstigt det håller jag med om. Men att man alls tycker att förinstallerat innehåll – som dessutom är nästan förolämpande stereotypiskt – är ett säljargument... Dumt vart det än sker i världen.

Ett viktigt litet tillägg jag kom på nu: jag vänder mig inte emot det här för att det är just kvinnor som är målgruppen. Finns produkter som marknadsförs mot män med precis samma knasiga typer av fördomar.

Ursprungligen av Code Red:

Men, och det här är viktigt. De har ingen skyldighet att utforma legot på ett speciellt sätt. Det har en skyldighet gentemot sina aktieägare att vinstmaximera. Kränga skiten till största möjliga vinst. Sen får man välja att köpa eller inte.

Absolut men jag tror inte de skulle sälja sämre om alla deras produkter är "lika lite riktade". Tvärt om så har de då en större marknad för alla produkterna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-20 16:57
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Att företag som troligen styrs av män i de här länderna tycker det verkar vara en bra idé med en platta andra män kan köpa sina fruar – det är inte så himla konstigt det håller jag med om.

Det är just detta jag syftar på. Kvinnosynen i dessa länder är ju under all kritik och således, om man utgår från den, så är det inte konstigt att en sådan här produkt ser dagens ljus där.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-20 18:46

Ha ha det gamla vanliga. Alla tror att solen snurrar runt Sverige.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-20 21:16
Ursprungligen av onnyt:

Ha ha det gamla vanliga. Alla tror att solen snurrar runt Sverige.

Hur menar du? Vem tror det och på vilket sätt resonerar du?

De allra flesta produkter målgruppsanpassas, inte minst till olika kön. Det är en logisk utveckling att försöka göra det även med teknikprodukter. Det är bara lite ovana i och med att det är ett ganska nytt produktsegment.

Om man sen bedömer det som moraliskt önskvärt är en annan sak och upp till var och en att avgöra.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De allra flesta produkter målgruppsanpassas, inte minst till olika kön. Det är en logisk utveckling att försöka göra det även med teknikprodukter. Det är bara lite ovana i och med att det är ett ganska nytt produktsegment.

Om man sen bedömer det som moraliskt önskvärt är en annan sak och upp till var och en att avgöra.

Ett bra exempel är CocaCola Light vs Zero. Det är bara att titta på hur reklamen utformas för dessa produkter så ser man en ganska tydlig trend.

Eller Kelloggs K-Special. Jag kan inte påstå att jag känner mig manlig när jag äter den till frukost:)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-21 11:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Ett bra exempel är CocaCola Light vs Zero. Det är bara att titta på hur reklamen utformas för dessa produkter så ser man en ganska tydlig trend.

Eller Kelloggs K-Special. Jag kan inte påstå att jag känner mig manlig när jag äter den till frukost:)

Haha...jag äter vad som är gott och nyttig oberoende vad andra tycker eller hur reklamen är riktad på för sätt.

1
Bevaka tråden