Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min tid med Android

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Några av er har säkert läst om min jakt på den perfekta uppkopplingen, nåja i alla fall 4G-uppkoppling. Detta har lett till att jag tvingat mig själv att inse vissa saker. Första saken var att jag inte kan bo på Lilla Kafferosteriet i centrala Malmö för att få LTE-uppkoppling på min Iphone 5. Slutsatsen var att jag alltså fick börja snegla på andra system som kunde erbjuda mig det Iphone 5 inte kan, nämligen 4G LTE!

Personligen hade jag hellre klätt av mig naken, satt mig på ett krattskaft och väntat på att glida ner än att frivilligt köpa en telefon med Windows Phone på. BlackBerry OS är nytt, fräscht och verkar väldigt trevligt men ganska oanvändbart om man tittar på applikationsutbud. Det som återstår är såklart Android. IOS ärkefiende nummer ett. Jag hade inte testat Android sedan jag fick en Sony Ericsson Xperia 10 Mini och version 2.2. Man kan säga att det har hänt en hel del på den tiden.

Jag kontaktade en av mina kompisar på mobiloperatören 3 som snabbt försedde mig med en LG Optimus G (samma telefon som Nexus 4 utan Vanilla Android men med 4G aktiverat) till ett riktigt bra pris. Vidare höll jag mig i skinnet tills jag kom hem och drog igång telefonen med sin 4,7'' True IPS skärm. Telefonen är byggd i plast, usch, med Gorillaglass® både på fram och baksida. Det bidrar till en "viss" kvalitetskänsla men givetvis inte i närheten av Apples prylar.

Det första som slog mig var att det gick snabbt att komma igång med Android. Uppstartsguiden var enkel och allt fokus ligger på Google-kontot där man lagrar allt från backup till mail och köpta applikationer. Än så länge har det inte varit något som stuckit ut från IOS förutom utseendet då. Konfigurerar upp mina mailkonto men märker såklart att det inte går att sätta upp mina gratis Google Apps på denna enheten då det inte stödjs längre. Trist. Eftersom jag inte kan lägga in mina Apps-konto som exchange så får jag inte heller använda den inbyggda mailklienten utan förvisas till Gmails webbapp-klient(?) som är allt annat än bra. Jag har kanske satt ribban för högt med tanke på att mail-appen i IOS är en av mina bästa vänner.

Väl igångsatt så flyter operativsystemet på som jag aldrig sett förut. Inser snabbt att jag är ganska imponerad över LG's UI 3.0. Det går fort. Det är lätt att hitta bland alla inställningar även om dom det finns inställningar för precis vad som helst. LG Optimus G saknar helt fysiska "bakåt, hem och meny"-knappar men det är lätt att vänja sig vid.

Nu har jag rabblat en hel massa onödiga saker så nu passar det väl att vi djupdyker in i Android OS. Vad är det som folk tycker är så förbaskat bra i jämförelse med IOS? Jag vet inte. Men jag kan lista ett par saker jag gillar med operativet.

  • Det är snyggare än någonsin tidigare

  • Widgets! Jag älskar dom! Enkel överskådlig information istället för bara en massa ikoner till appar som kan visa samma information

  • Många många bra funktioner

Exempel på bra funktioner:

  • Ansiktsupplåsning av telefonen, supercoolt, praktiskt och fungerar extremt bra

  • Tangentborden, Swype är en funktion som gör att man bara drar fingret mellan bokstäverna för att bilda ordet man vill. Grymt smart. Delat tangentbord, enhandsanpassat tangentbord samt skrivstilstangentbord. Enormt bra.

  • Google har många bra implementationer såsom Google Now, Google Navigation, Google Chrome osv.

  • Telefonboken som är integrerad med onlinesökning efter telefonnummer

  • Vet inte om kamerafunktioner är Android eller LG's egen implementation men telefonen kan ta bilder genom att man säger nyckelord t.ex. "cheese", "whiskey" eller "LG". Praktiskt om man vill vara med på bilden.

  • Widgets, widgets och widgets! Finns för alla tänkbara saker och praktiska situationer

Vad är dåligt med Android då?

Först och främst ska man ha klart för sig att oavsett vilken Terahertz-processor som sitter i telefonen så kommer känslan aldrig, jag poängterar aldrig, att nå upp till IOS. Visst apparna startar snabbt men det känns nästan som att Android är programmerat med stopp i flytet. Om ni har svårt att förstå vad jag menar så är det enkelt förklarat såhär. När man scrollar ner för en webbsida så känns det nästan som att sidan stannar till och hackar lite med jämna mellanrum. Till skillnad mot IOS som bara flyter på. Så funkar det i alla applikationer jag testat också.

Anledningen till detta är att Android renderar om hela vyn varje gång något i den ändras och IOS renderar om det nytillkomna objektet och inte hela vyn. Så "lagg" kommer aldrig att kunna förhindras. Tyvärr. Applikationerna som finns för IOS tenderar att kännas ofärdiga på grund av flytet som man väntar på aldrig infinner sig.

Slutsats

Det måste komma nyheter, innovativa lösningar från Cupertino snart. Väldigt snart. Android börjar komma ikapp och i vissa avseende har det gått om IOS. Inte i känsla men i förmåga. Bristen på nyheter i IOS börjar bli överhängande och man kan inte bara släppa ett nytt OS för utvecklarnas skull. Visst alla behöver verkligen inte 4G, NFC, MiraCast, DLNA-möjligheter, Ansiktsigenkänning och praktiska tangentbord. Men det är just den innoviteten som Apple saknat i sina senaste IOS-uppdateringar som får folk att snegla på konkurrenterna. Skillnaden är att Apple kommer med funktionerna i efterhand och har förfinat dem så pass att dom är användbara för många fler användare. Men frågan är om det kommer försent.

Sist men inte minst, berör telefonen i sig, men det är en stor jävla telefon.

Tack grenhall för att du tog dig tid och postade detta.
Håller med dig till 100% i din slutsats.

Kul att du tog dig tid! Widgets verkar vara något som du gillar, hade varit kul med några exempel på praktiskt användbara sådana.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-19 20:09

Kul reportage. Jag håller också med dig i din slutsats. Tåget går fortare det gäller att hänga kvar och lägga i en ny växel.

Ursprungligen av Capeman:

Kul att du tog dig tid! Widgets verkar vara något som du gillar, hade varit kul med några exempel på praktiskt användbara sådana.

Absolut. Widgets är tydligen alltid i förändring...

TV.nu

Pulse blandat med bankdroid

Twitter, omnämnande blandat med exchange-epost, aktivitetskontroll och genväg till 99Mac

Trevligt, hur känns batteritiden?

Ursprungligen av keptang:

Trevligt, hur känns batteritiden?

Bra! Det är lite svårt att utröna exakt hur bra/dålig den är då jag är hemma med en nyfödd son och pillar extra mycket för att testa allt. Men på måndag är jag tillbaka på jobb så då får den bekänna färg. Men hittills håller den precis lika länge som iPhonen. Vilket är enormt bra med tanke på den mycket större skärmen och kraftfullare CPU:n.

Möjligtvis är faktiskt LG:n snäppet bättre. Det är också en fördel med Android. Systeminställningar såsom strömstyrka, wifi, gps, data m.m är tillgängligt direkt i notisbaren. Så man har en lättare kontroll på de processer som stjäler batteri.

En sak som jag glömde ta upp i den långa texten ovan är faktiskt att tangentbordet går att "skjuta och förminska" vilket i praktiken innebär att man kan swipa åt höger/vänster så förminskas tangentbordet och lägger sig på den kanten man önskar. Det möjliggör enhandshantering vid skrift.

Riktigt smidigt och bra.

Trevligt, ska bli kul att följa.
Uppdatera gärna vartefter du använder den. Och hittar bra/dumma saker.

Ursprungligen av keptang:

Trevligt, ska bli kul att följa.
Uppdatera gärna vartefter du använder den. Och hittar bra/dumma saker.

Absolut. Är tämligen övertygad även om jag inte känner dig personligen att du kommer gilla HTC:n.

Ursprungligen av grenhall:

Absolut. Är tämligen övertygad även om jag inte känner dig personligen att du kommer gilla HTC:n.

Det tror jag med.

Ursprungligen av grenhall:

Absolut. Widgets är tydligen alltid i förändring...

TV.nu
http://forumbilder.se/CDMFH/screenshot-2013-03-19-20-59-59.png

Pulse blandat med bankdroid
http://forumbilder.se/CDMFH/screenshot-2013-03-19-20-59-37.png

Twitter, omnämnande blandat med exchange-epost, aktivitetskontroll och genväg till 99Mac
http://forumbilder.se/CDMFH/screenshot-2013-03-19-20-59-44.png

Ser trevligt ut! Är tveksam till nyttan med några av dem (TV-guide, altivitetskontroll), men finns säkert widgets som passar mig också (enkelt RSS-flöde t ex). Önskar mig widgets till låsskärmen och/eller notification center i iOS 7. Har för mycket investerat i Apples ekosystem för att byta nu, men kanske i framtiden om Apple inte shape up litegrann.

Ursprungligen av Capeman:

Ser trevligt ut! Är tveksam till nyttan med några av dem (TV-guide, altivitetskontroll), men finns säkert widgets som passar mig också (enkelt RSS-flöde t ex). Önskar mig widgets till låsskärmen och/eller notification center i iOS 7. Har för mycket investerat i Apples ekosystem för att byta nu, men kanske i framtiden om Apple inte shape up litegrann.

Jaja jag kan villigt erkänna att många av widgetarna la jag bara dit för att visa. Jag har väldigt rent på mina skärmar, fortfarande bara appar, gammal iOS-vana antar jag. Men jag är med på din tankegång. Vi har bara Apple-produkter hemma men ja någon gång måste man testa ngt nytt.

Ursprungligen av grenhall:

Jaja jag kan villigt erkänna att många av widgetarna la jag bara dit för att visa. Jag har väldigt rent på mina skärmar, fortfarande bara appar, gammal iOS-vana antar jag. Men jag är med på din tankegång. Vi har bara Apple-produkter hemma men ja någon gång måste man testa ngt nytt.

Tjejens Galaxy SII uppdaterades till Jelly Bean idag, får nog leka lite med den i helgen. ICS som den körde innan var inte särdeles imponerande, men 4.1 och 4.2 verkar desto trevligare. Tack för en bra tråd!

@grenhall: Tack, trevlig kvällsläsning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-03-20 07:21

Du har inte nämnt iTunes, Apple mail och adressboken tex. Hur fungerar Android mot dessa?

@Capeman & @Luftvargen Kul att ni uppskattade plottret.

Ursprungligen av MatsOlov:

Du har inte nämnt iTunes, Apple mail och adressboken tex. Hur fungerar Android mot dessa?

Anledningen till att jag inte nämnt det är helt enkelt för att jag inte tänkt på det då jag använder Google Apps dvs. Google-konto för både kontakter, mail och kalender. Itunes behövs inte utan man kan använda android-telefonen som ett usb-minne och bara dra över musik, foto och filmer så funkar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 08:08

@grenhall
Tack för ett intressant inlägg om Android, även om de flesta här kör iOS så är det kul att se skillnaden, vad är bättre, sämre o.s.v. Att Android utvecklas och blir bättre och bättre är bra, det måste finnas konkurrens och Apple känner förhoppningsvis flåset i nacken

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-20 08:33
Ursprungligen av grenhall:

@Capeman & @Luftvargen Kul att ni uppskattade plottret.

Anledningen till att jag inte nämnt det är helt enkelt för att jag inte tänkt på det då jag använder Google Apps dvs. Google-konto för både kontakter, mail och kalender. Itunes behövs inte utan man kan använda android-telefonen som ett usb-minne och bara dra över musik, foto och filmer så funkar det.

Jag är nyfiken på hur man organiserar sin musik utan iTunes. Hur redigerar man id3 tags,får till omslag mm mm.

Ursprungligen av Capeman:

Ser trevligt ut! Är tveksam till nyttan med några av dem (TV-guide, altivitetskontroll), men finns säkert widgets som passar mig också (enkelt RSS-flöde t ex). Önskar mig widgets till låsskärmen och/eller notification center i iOS 7. Har för mycket investerat i Apples ekosystem för att byta nu, men kanske i framtiden om Apple inte shape up litegrann.

RSS är ju dött nu;)

Skämt å sido, det blir knepigare när Google lägger ner Google Reader.

Widgets är en sådan grej som jag är ambivalent inför. Ibland är jag sugen men samtidigt så använder jag aldrig sådant på min laptop så...

Däremot så skulle jag gärna se att Apple tillät en friare positionering av ikonerna. Definitivt

Grenhall: Är alla bilder så stora eftersom skärmen är så stor?

Ursprungligen av BlackSmp:

Grenhall: Är alla bilder så stora eftersom skärmen är så stor?

Bilderna är nedskalade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 08:48
Ursprungligen av lappen71:

Jag är nyfiken på hur man organiserar sin musik utan iTunes. Hur redigerar man id3 tags,får till omslag mm mm.

Jag med.

Jag använder smarta spellistor ganska mycket för att styra vilken del av musiksamlingen jag vill synka så jag får över t.ex. de bitar jag inte betygsatt ännu. Och sedan betygsätter jag låtarna på telefonen vilket senare styr om de åker ut eller stannar kvar.

Hur gör man det på Android?
Uppdateras metadata för låtar (betyg, senast spelad, antal spelningar) då man synkar?

Till er som undrar hur iTunes funkar med Android så goooooooglade jag lite snabbt och hittade följande lösning:

DoubleTwist

Så det finns lösningar för allt. Men Androids skojigheter till trots så hade jag inte bytt än. Det behövs ett mer förfinat system för att jag ska tycka att det är fundamentalt bättre än iOS och därmed berättigar ett fullt byte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-20 09:12
Ursprungligen av grenhall:

Till er som undrar hur iTunes funkar med Android så goooooooglade jag lite snabbt och hittade följande lösning:

DoubleTwist

Så det finns lösningar för allt. Men Androids skojigheter till trots så hade jag inte bytt än. Det behövs ett mer förfinat system för att jag ska tycka att det är fundamentalt bättre än iOS och därmed berättigar ett fullt byte.

Så det tidigare argument Android användare hade för att använda Android att slippa iTunes inte finns längre.
Eftersom det nu finns ett program som är en kopia av iTunes för att organisera sin musik

Ursprungligen av lappen71:

Så det tidigare argument Android användare hade för att använda Android att slippa iTunes inte finns längre.
Eftersom det nu finns ett program som är en kopia av iTunes för att organisera sin musik

Man behöver inte använda iTunes till i*-enheter heller för att synka media. Jag gör det inte, kommer inte göra.

Ursprungligen av lappen71:

Så det tidigare argument Android användare hade för att använda Android att slippa iTunes inte finns längre.
Eftersom det nu finns ett program som är en kopia av iTunes för att organisera sin musik

Finns säkerligen en hel drös med "Mediearkiv" som man kan använda. Jag använder iTunes men då jag inte har speciellt mycket musik lagrad utan kör allt via Spotify/Wimp så är det inte ett problem för mig.

Jag tror att det alltid handlar om att ge upp något för att få något annat. Det är sällan något som kan erbjuda en exakt allt man önskar. Om du förstår vad jag menar? Som i detta fallet. Jag ville testa Android och för att kunna det behöver jag ge upp vissa saker jag tycker är bra. Imessage är ett utmärkt exempel på en tjänst som jag hade saknat i det långa loppet. Även om Facebook Messenger, WhatsApp, Skype och många andra ger samma funktionalitet så är integrationen i själva OS:et enormt trevlig med iMessage. Framför allt synken till mina Mac:ar och iPad:s.

Jag hoppas på riktigt att iOS 7 kommer med förändringar i iOS som kan introducera lite verkliga nyheter och inte bara tillägg av en knapp eller två.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-20 10:00
Ursprungligen av keptang:

Man behöver inte använda iTunes till i*-enheter heller för att synka media. Jag gör det inte, kommer inte göra.

Det är mycket man inte behöver är i världen och tur är väl det.
Men jag ser iTunes som ett utmärkt verktyg för att organisera,redigera min musik på alla mina enheter.
Inte bara musiken heller utan det håller reda på min layout av program och all information om framgångar i spel.
Så nej jag skulle nog inte kunna vara utan iTunes ut efter mina kriterier.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-20 10:02
Ursprungligen av grenhall:

Finns säkerligen en hel drös med "Mediearkiv" som man kan använda. Jag använder iTunes men då jag inte har speciellt mycket musik lagrad utan kör allt via Spotify/Wimp så är det inte ett problem för mig.

Jag tror att det alltid handlar om att ge upp något för att få något annat. Det är sällan något som kan erbjuda en exakt allt man önskar. Om du förstår vad jag menar? Som i detta fallet. Jag ville testa Android och för att kunna det behöver jag ge upp vissa saker jag tycker är bra. Imessage är ett utmärkt exempel på en tjänst som jag hade saknat i det långa loppet. Även om Facebook Messenger, WhatsApp, Skype och många andra ger samma funktionalitet så är integrationen i själva OS:et enormt trevlig med iMessage. Framför allt synken till mina Mac:ar och iPad:s.

Jag hoppas på riktigt att iOS 7 kommer med förändringar i iOS som kan introducera lite verkliga nyheter och inte bara tillägg av en knapp eller två.

Jag förstår dig till 100% över din nyfikenhet på Android för jag känner samma sak ibland.
Men det går över ganska så fort efter jag fått hjälpa vänner med deras telefoner

Ursprungligen av lappen71:

Jag förstår dig till 100% över din nyfikenhet på Android för jag känner samma sak ibland.
Men det går över ganska så fort efter jag fått hjälpa vänner med deras telefoner

Jag är helt pryltokig och älskar all ny teknik så det är inte bara Android.

Ursprungligen av lappen71:

Det är mycket man inte behöver är i världen och tur är väl det.
Men jag ser iTunes som ett utmärkt verktyg för att organisera,redigera min musik på alla mina enheter.
Inte bara musiken heller utan det håller reda på min layout av program och all information om framgångar i spel.
Så nej jag skulle nog inte kunna vara utan iTunes ut efter mina kriterier.

Det är det som är så underbart här i världen, allt passar inte alla.

Bevaka tråden