Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheterna i OS X 10.8.3

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 18:16

Ikonen funkar på svenska också, men som nämnts tidigare, Hjälpfönstret som kommer upp innehåller inget.

  • Medlem
  • 2013-03-17 18:30
Ursprungligen av kenjon:

Ikonen funkar på svenska också, men som nämnts tidigare, Hjälpfönstret som kommer upp innehåller inget.

Jodå, det innehåller det förväntade. Eller missförstår jag något? Jag testar med Systeminställningar -> Allmänt och trycker på frågetecknet nere till höger.

Samma sak här, fungerar alldeles ypperligt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-03-17 19:19

Märkligt, att de fungerar hos vissa. Finns det något cache man kan kasta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 22:38

Det "fungerar" så till vida att Hjälpfönstret kommer upp, men det finns inget innehåll i det. Så är det hos mej i alla fall. Ska kolla min andra maskin också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-18 10:58

"Aggregerade nätverksanslutningar kunde ..."

Jag har problemet att min imac tappar alla åtkomsten till internet när den vaknar från vila. Det lokala nätet verkar finnas kvar men inte internet. Efter en stund studsar dock internet tillbaka lika oförklarligt. Någon som vet om denna uppdatering fixar detta? Eller känner igen problemet?
M

Ursprungligen av Redaktionen:

Efter åtskilliga betaversioner har Apple slutligen släppt uppdateringen till OS X 10.8.3. Flera viktiga buggfixar och en ny version av webbläsaren Safari finns bland nyheterna.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av manko:

Jag har problemet att min imac tappar alla åtkomsten till internet när den vaknar från vila. Det lokala nätet verkar finnas kvar men inte internet. Efter en stund studsar dock internet tillbaka lika oförklarligt. Någon som vet om denna uppdatering fixar detta? Eller känner igen problemet?
M

Jag tror inte det omfattas av denna uppdatering. Aggregerade nätverksanslutningar betyder att flera nätverksanslutningar slagits samman till en enda via operativsystemet för att få högre bandbredd över nätverket till och från en Mac.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-03-18 22:24
Ursprungligen av kenjon:

Det "fungerar" så till vida att Hjälpfönstret kommer upp, men det finns inget innehåll i det. Så är det hos mej i alla fall. Ska kolla min andra maskin också...

Får du ett helt tomt fönster, eller rutan med texten: "Det markerade ämnet är inte tillgängligt just nu. Ämnet du försökte läsa kunde inte hittas."?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-19 19:07

Det senare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-19 19:08
Ursprungligen av manko:

Jag har problemet att min imac tappar alla åtkomsten till internet när den vaknar från vila. Det lokala nätet verkar finnas kvar men inte internet. Efter en stund studsar dock internet tillbaka lika oförklarligt. Någon som vet om denna uppdatering fixar detta? Eller känner igen problemet?
M

Hur ser ditt nätverk ut, hur kopplar du dej till Internet?
Problemet ser ut som om du inte har en router, utan går direkt till en operatör....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 12:50
Ursprungligen av kenjon:

Hur ser ditt nätverk ut, hur kopplar du dej till Internet?
Problemet ser ut som om du inte har en router, utan går direkt till en operatör....

Hej. Mjae, har stött på samma problem oavsett om jag kopplar upp mig trådlöst via ett nätverk av Airport Extremes, eller via tråd till switch (som sedan går via brandvägg till operatör). Råkar även ut för att macen ibland inte startar utan "fryser" innan äpplet visas under uppstarten. Kanske ett hårdvaruproblem i botten?!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-21 21:34

Kör du via tråd till switch till operatör, tycker jag inte det är konstigt. Kör du via AirportExtreme är det konstigt, om den är konfigurerad rätt.
Vad får du för IPnummer i din iMac?

Ursprungligen av xms67:

Det sätter även fingret på ett "problem" bland Appleanvändare... När jag och andra har klagat på detta har en hel del Applefantaster omedelbart slagit fast att det är hemsidornas problem. Inte att Apple kanske kan justera något..;)

Håller med där. Genom åren har flera buggar i OS X blivit fixade vid nästa stora version, men just när man har problemet och tar upp det så tas det ofta för givet av andra att problemet är på just den specifika datorn och inte något fel i själva operativsystemet. Så är verkligen inte alltid fallet.

Gällande 10.8.3-uppdateringen så är det en hel del som är nytt som inte Apple listar. Nya grafikdrivare, ny version av Finder och andra program som följer med OS X som exempelvis Mail.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-04-02 19:37
Ursprungligen av MrCoffee:

Kommer inte åt många av ämnena i apples hjälpcenter (t.ex. om jag i systeminställningar/allmänt klickar på ? i högra hörnet). Får istället för hjälpdokumentet upp en ruta med denna text:

"Det markerade ämnet är inte tillgängligt just nu. Ämnet du försöker läsa kunde inte hittas"

Fler som drabbats av detta, eller vet hur man åtgärdar det?

Löste problemet genom att ta bort följande filer:

Bibliotek > Preferences:
com.apple.help.plist
com.apple.helpviewer.plist

Bibliotek > Caches:
com.apple.helpd
com.apple.helpviewer

Tipset kom från följande sida: http://www.thexlab.com/faqs/helpviewer.html#Anchor-Reset-35882

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 23:30

För den som letar, så ska det nog vara ~/Bibliotek....

Edit: Jag får samma resultat efter att ha tagit bort dem.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-04-03 18:14
Ursprungligen av kenjon:

För den som letar, så ska det nog vara ~/Bibliotek....

Edit: Jag får samma resultat efter att ha tagit bort dem.

Stämmer bra, Bibliotek nås enkelt genom att hålla nere alt-tangenten, klicka på "Gå" i Findermenyn och där välja "Bibliotek"

Kenjon: Prova att tömma papperskorgen innan du öppnar hjälpmenyn (om du inte gjorde de). Annars finns fler tips på sidan http://www.thexlab.com/faqs/helpviewer.html

Senast redigerat 2013-04-03 18:26
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-03 22:58

Tack, tömmningen hjälpte.

Bevaka tråden