Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G5

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 12:48

Har funderat lite på hur det kommer bli när dom uppdaterar PowerBook 15,*" PowerBooken. Hur kommer det sig att det dröjer så länge? Det fanns ju några anledningar att behålla 15,2" ett tag då det bla. var den enda av dom som finns nu som fortfarande kan använda 9:an. Men nu har det gått lite väl långt. Kan det vara så att det blir en uppdatering av hela serien med G5:or? Det sas ju förut att en G5 på 1,2Ghz endast drog 10 W och skulle passa utmärkt i en PB. Kan ju självklart förstå att det inte kommer någon 2Ghz då den skulle utveckla alldeles för mycket värme. Men jag nöjer mig med en 1,2Ghz!!

Någon som hört något mer? Är väldigt nyfiken...

/Albert

Jag är också lite fundersam kring det där.. om dom i nästa revision håller kvar med G4an så kan man ju börja undra.
O andra sidan har ju inte 12+17" funnits speciellt länge. Om det kommer en 15" G5 lär ju försäljningen av de andra sjunka som en sten. Säg att det kommer G5or rakt över hela PB linjen i januari istället då.. och en Al15 nu i september..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-21 12:53

MacBidouille claims to have reliable information on upcoming Powerbook updates.

They claim that the long-awaited Powerbooks will make an appearance at the "end of the next month" and will be produced with the PowerPC 7457 from Motorola. Speeds are expected to be 1.1, 1.25 and 1.33 GHz with USB 2.0 and Firewire 800 throughout the entire line.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 12:57

Från MacBidouille:

"Here are some informations about future Apple portables, from a very reliable source.
New Powerbooks are due to arrive at the end of next month. They've been delayed because of... Motorola once again. They faced problems producing PPC 7457. The 12" will be 1133 MHz while the other ones will be 1,25 and 1,33 GHz. USB 2.0 and Firewire 800 will be available on the entire line.
Yet we had no information about a 15", but we should know soon.

As for the G5 protables, they shall arrive at the beginning of 2004 (perhaps February). There's still much work to do on the motherboard controller that dissipates too much heat. They'll have to engrave it in 0,09 Microns."

Macnews.net.tc däremot hävdar att nya PB G4 kommer först i september:

"Rumour sites all over the world have been speculating that the 15" Titanium PowerBook would be replaced by an Alu one 'soon after the release of the 17" PowerBook'. However, this has turned out not to be the case. Even MWNY 2003 came and went without such an announcement.

Recent information by two independent sources let us believe that Apple will wait until September (!) for a complete overhaul of the PowerBook line.

According to those sources, the new PowerBook line will follow the Alu 12" and 17" looks and will be available with processors from 1.1 GHz to 1.3 GHz (all PowerPC 7457, G4) in 12, 15 and 17" designs.

The motherboards will feature on-board ATi graphics chips, moving away from the recently introduced nVidia chips in PowerBooks.

The rumours about a two processor 17" model seem to be false. "

Ja det var dom ryktena jag tänkte på när jag skrev om G4 även i nästa revision..

Jag har funderat en del på det här jag med.
1.2 GHz PPC970 är enligt utsagor oerhört energisnål. Om så är fallet kommer säkerligen Apple vilja bestycka sina Powerböcker med den processorn. Eftersom nuvarande PB ligger på 1 GHz kan det vara så att Apple INTE vill boosta upp den i högre MHz-tal innan de släpper en PB G5:a. MHz-myten i all ära, men snubbar i allmänhet kommer nog tycka det är konstigt om Apple "nedgraderar" sin proffserie m.a.p. MHz.

Lite fritt spånande?

/Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 16:03

Allt som vi skrivit här nu känns ju korrekt och troligt. Frågan är bara vad som verkligen blir fallet. Det känns ju troligast att det blir G4:or upp till ca 1.3GHz och sen en uppdatering till G5 först i Januari. Men sen känns det ändå lite så att om dom är tvugna att göra om och uppdatera stora delar av moderkortet för USB 2 mm och redan har G5 PowerMacs klara och besitter det som behövs i kunskap för att göra G5 PB så känns det som att det vore slöseri med tid och pengar att göra det för G4:an....

Så frågan är hur stor chansen är att det blir G5. Tror dock själv på att dom kör med G4 ca 6 månader till innan dom aviserar PowerBook G5.

/Albert

iMac G5 då, när tror vi på den? I lite lägre frekvenser tycker jag att den låter intressant som alternativ till G4.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert
Så frågan är hur stor chansen är att det blir G5. Tror dock själv på att dom kör med G4 ca 6 månader till innan dom aviserar PowerBook G5.

Jag tror också på nåt sånt, utifrån vad jag läst i ryktesvärlden. (Visserligen är det ju en värld full av spekulationer och felaktigheter, men det finns faktiskt förvånansvärt många rykten som stämmer.)

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 03:36

Jag tycker det här med 15-tummaren är jävligt tragiskt (rent ut sagt). besviken på att apple väntar så länge med en uppgradering av modellen som borde sälja mest. precis som att en 15Gb iPod säljer mer än 10 eller 30 borde en uppgraderad 15-tums laptop sälja mer än en 12a eller en "för stor" 17-tummare. Om man ser till marknaden..

Det har ryktats hit och dit under en lång tid. datum efter datum har "annonserats" av ryktessajter, men ingenting händer.

Jag ser helst att en uppgraderad 15-tummare släpps NU eller att hela linjen uppgraderas till G5 inom kort. Besviken.. som sagt.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-22 08:22

Vi väntade i 2-3 ÅR på G5-processorn. Med tanke på att processordelen i PMG5 tar en fjärdedel av hela utrymmet känns det otroligt att en PBG5 kommer inom ett år till handeln.

Att Apple dessutom uttalat att Motorola är en allt för stor strategisk partner i övriga produktlinjen talar för att man inte vill bryta samarbetet allt för abrupt.

Men visst vore en 15" PBG5 smaskens. Då kan jag för första gången tänka mig bärbart som ett alternativ till stationärt.:cool:

Om jag har läst på rätt så introducerades G3-processorn ungefär samtidigt i både desktopmaskinerna och i PowerBook (nov 1997). Efter det att desktop-G4orna introducerades i aug/sep 1999 dröjde det däremot till januari 2001 (nästan 1,5 år) innan den första G4a PowerBooken kom (återigen med reservation för min bristande historiekunskap...). Är det någon som vet om det senare berodde på tekniska svårigheter eller på andra orsaker (läs marknadsföringsstrategi etc.)?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 10:27

Känns väldigt troligt. Dock så har ju ändå Apple press på sig att plocka tillbaks en massa poäng när det gäller prestanda. Det gäller väl så väl stationert som bärbart. Men man kan ju tänka sig att man i det här läget vill behålla fokus på PowerMac serien som kraftpaket, som normal också är Apples kassako.

Men sköter inte Motorola sina kort rätt och IBM kan visa att dom kan få G5:an att fungera i en PB så krävs det mycket för att Apple skulle säga nej. Man kan väl däremot tänka sig att Motorola får behålla både iBook och iMac/eMac serierna ett tag där prestanda inte är högsta fokus. Då också uppgradera hela iBookserien till G4.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Vi väntade i 2-3 ÅR på G5-processorn. Med tanke på att processordelen i PMG5 tar en fjärdedel av hela utrymmet känns det otroligt att en PBG5 kommer inom ett år till handeln.

Att Apple dessutom uttalat att Motorola är en allt för stor strategisk partner i övriga produktlinjen talar för att man inte vill bryta samarbetet allt för abrupt.

Men visst vore en 15" PBG5 smaskens. Då kan jag för första gången tänka mig bärbart som ett alternativ till stationärt.:cool:

Apple kunde göra en lite halv fiffig sak genom att släppa PB G5 i 1,2 o 1,4 GHz el dyl. Dvs en bit under dagens PM G5. Då skulle det ju finnas kvar en viss lockelse till PM ändå.

Det som talar emot detta faktum är att en Applechef nyligen sa att "räkna inte med någon Powerbook G5 på ett bra tag". Annars är jag med er.

Anledningen till att vi fick vänta så länge på Powerbook G4 var nog att det inte var samma processor i den som i den stationära varianten. Istället för PowerPC 7400 så var det en 7410 som är något kallare och strömsnålare. Jag antar att vi kommer få vänta på en dylik version av G5an innan den dyker upp i Powerböckerna men jag hoppas jag har fel...

Första Powermacen Första Powerbooken

Skulle det inte finnas en liten chans att det blir den nya G3'an i den nya Pb 15"?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-22 23:07

Men det kan gå att ha G5 CPU i PowerBook om man skruvar ner klockfrekvensen.
Om jag säger att det blir bara 1 GHz så ger det ändå MYCKET kraft genom 64 bitar CPU och snabb systembussen.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 00:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Skulle det inte finnas en liten chans att det blir den nya G3'an i den nya Pb 15"?

Varför skulle det vara bra? Menade du inte risk?

  • Medlem
  • 2003-07-23 08:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Men det kan gå att ha G5 CPU i PowerBook om man skruvar ner klockfrekvensen.
Om jag säger att det blir bara 1 GHz så ger det ändå MYCKET kraft genom 64 bitar CPU och snabb systembussen.

Tror (hoppas) inte det. Däremot kan nog de nya G3:orna ligga bra till för nästa rev. av iBook.

/hpe

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Varför skulle det vara bra? Menade du inte risk?

Varför skulle det vara en risk? G4:an är en stendöd processorlinje som aldrig ens kommer att få stöd för ddr-minnen. G3:an, å andra sidan, är en effektiv processordesign med en lovande roadmap. Skulle Powerbooken få en G3:a skulle det i så fall bli den kommande MojaveMP, som påstås kunna lanseras inom en tämligen överskådlig framtid. Har svårt att se vad som skulle vara dåligt med att Powerbooken får en processor med VMX (Velocity Engine), snabb RapidIO-buss och klockfrekvenser från 1,6 GHz. Särskilt som att energiförbrukningen ändå bara hamnar på runt 10 W...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-23 19:24

Ok.. jag kan egentligen ingenting om processorer.. tänkte bara att g4 måste vara bättre.. om man sett till tidigare alltså.. men.. det finns nog många som jag. om det nu blir en ny g3a i powerbooken så hoppas jag apple vet att folk kanske undrar och tror att det är sämre..

De nya FX G3orna är väl goda för iallafall 1Ghz, och GX 1,1Ghz fast de ändå är snålgående, och GX ska ju ha 1mb L2 i samma hastighet som processorhastighen.

  • Medlem
  • 2003-07-24 08:46

Apple får i så fall kalla dem något annat.

PowerBook G3 kommer att vara riktigt svårmarknadsförd.

/hpe

http://www.theregister.co.uk/content/39/31980.html

Antagligen en sådan det kommer sitta i de nya bärbara eller vad tror ni? Hoppas bara de lyckats skruva upp klockfrekvensen något till volymproduktionen. Fast frågan är, om volymproduktionen inte kommit igång ännu så är det väl kört att se nya bärbara inom en rimlig framtid (1-2 månader) eller är det någon som vet vilken tidsrymd det brukar vara från volymproduktion av en processor -> färdig produkt?

Fast Apple kan ju alltid göra som de brukar. Lansera en produkt ett datum och leverera den två månader senare

  • Medlem
  • 2003-07-25 23:53

Finns det någon teknisk problematik som omöjliggör en Dual Powerbook G4?

T om en Powerbook 17" blir ganska så varm, jag skulle inte vilja lägga händerna på den om den hade två processorer.

  • Medlem
  • 2003-07-27 07:47

Det har varit mycket prat om att Apple inte kommer att sluta sammarbeta med Motorola men det betyder inte att PowerBooken inte kan använda sig av en G5a. G5orna till 'power 'modellerna och G4 till 'i' modellerna. Då får Apple också en bra klyfta mellan 'consumer' och 'professional' modeller. Har hört genom en vän till familjen att Apple skall lansera nya PowerBookar om ca 6 veckor och det skall tydligen vara något spektakulärt som han sa det. Har svårt att tro att en uppgradering till en snabbare G4 och firewire2/usb2 kan kallas spektakulärt.
Vi får se,

viktor

Kanske det kommer finnas att köpa till skärmar som man kan skarva på direkt på den befintliga skärmen?
Typ som en extra skärm i samma tjocklek som den inbyggda, bara att fälla ihop tillsammans till ett obetydligt tyngre/tjockare paket.
Skulle låta fräckt - "Apple lanserar 2x 17" PB"
Kanske skulle de kunna köpas helt utan skärm, och så hade man möjlighet köpa skärmar efter behov, vikbara jättar eller slimmade pixeltäta lättviktare.

Fräckt vore det också om man kunde snäppa på ett batteri på skärmen och ha de/den trådlöst via AP eller BT

Fast helst vill jag kunna rita/klicka direkt på skärmen, ge oss det Apple!

Hur reliabel är källan (vännen till familjen)?
Tror f ö att man inte ska överskatta betydelsen av "spektakulär" när det gäller Apple produkter. Jag tycker de är bra på starka adjektiv!

Bevaka tråden