Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyheterna i OS X 10.8.3

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter åtskilliga betaversioner har Apple slutligen släppt uppdateringen till OS X 10.8.3. Flera viktiga buggfixar och en ny version av webbläsaren Safari finns bland nyheterna.

Läs hela artikeln här

Nu fungerar det tydligen inte att ladda ner de nyaste drivrutinerna för Windows 8 om man använder sig av Boot Camp Assistant. Är det någon som har koll på om dessa går att ladda ner externt? Kanske via en länk hos Apple?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-15 13:19
Ursprungligen av maskh:

Nu fungerar det tydligen inte att ladda ner de nyaste drivrutinerna för Windows 8 om man använder sig av Boot Camp Assistant. Är det någon som har koll på om dessa går att ladda ner externt? Kanske via en länk hos Apple?

Finns din dator med i listan över datorer som stöds?
http://support.apple.com/kb/HT5634?viewlocale...

Ursprungligen av joakimo:

Finns din dator med i listan över datorer som stöds?
http://support.apple.com/kb/HT5634?viewlocale...

Självklart. Har senaste modellen av Macbook Air.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-15 13:37
Ursprungligen av maskh:

Självklart. Har senaste modellen av Macbook Air.

Jag såg att det fanns en länk för att ladda ner BootCamp drivers längre ner på samma sida.

Ursprungligen av joakimo:

Jag såg att det fanns en länk för att ladda ner BootCamp drivers längre ner på samma sida.

Hittade det alldeles nyligen. Missade dock att det också stod på den länk du skickade.

För övriga vid framtida behov: http://support.apple.com/kb/DL1638.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-15 14:24

Allt bara fungerar...

Ursprungligen av Redaktionen:

Efter åtskilliga betaversioner har Apple slutligen släppt uppdateringen till OS X 10.8.3. Flera viktiga buggfixar och en ny version av webbläsaren Safari finns bland nyheterna.

Läs hela artikeln här

?Efter uppdatering och verifiering fungerar det precis som det ska. Apple med Parallels och win7, -Helt utan fix&trix! Märkligt är det att windows är både snabbare och stabilare att köra på mac med Parallels än i en separat PC.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-15 14:29
Ursprungligen av mac+:

?Efter uppdatering och verifiering fungerar det precis som det ska. Apple med Parallels och win7, -Helt utan fix&trix! Märkligt är det att windows är både snabbare och stabilare att köra på mac med Parallels än i en separat PC.

Kanske beror på att PC:n innehåller en massa bloatware? Eller på att din mac kanske har en SSD och/eller mer minne?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-15 15:01
Ursprungligen av Gordy:

Kanske beror på att PC:n innehåller en massa bloatware? Eller på att din mac kanske har en SSD och/eller mer minne?

?Det är naturligtvis ingen vetenskaplig jämförelse men dock en 1.5års upplevelse och reflektion som gjorts från dag 1 tills dag. Det finns inga graverande skillnader på hårdvaran. PC:n har dubbelt RAM mot mac:en och båda har samma spinn på hårddisken. Parallella programinstallationer där samma ganska tunga arbetsuppgifter utförs. Tycker med detta att det finns en god grund för mitt utlåtande och kommer att glida över till mac:en och inte satsa mer på en separat PC. Ska prova att köra rubbet mot en Thunderbolt NAS där det i stort sett bara finns OS X / WIN installerat på mac:en.

Min ena Mac lyckas inte ens komma in i operativet.

Efter ngn minut visas en cirkel med ett diagonalt streck upp. Har provat att reparera disken men det verkar inte vara ngt fel på den. Tips?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-15 21:56

Provat att reparera, hur då? Vem/vad säger att inget är fel på den?
Vilken sorts Mac? Har den varit felfri tidigare, började problemet direkt vid uppdateringen till 10.8.3?

Ursprungligen av kenjon:

Provat att reparera, hur då? Vem/vad säger att inget är fel på den?
Vilken sorts Mac? Har den varit felfri tidigare, började problemet direkt vid uppdateringen till 10.8.3?

Det är en Mac mini 2011 eller 2012. den har varit felfri fram tills uppgraderingen. ja problemet började när datorn ville starta om då uppdateringen var klar. Min macbook pro installerade utan problem. har provat att reparera men det hjälpte inte. har provat flera ggr.

Ursprungligen av c-man_blurayking:

...har provat att reparera men det hjälpte inte. har provat flera ggr.

Reparera? Hur? Berätta vad du gjorde. Det finns flera olika sorters "reparationer".

Kenjon har redan ställt den frågan, men du svarade inte, så jag upprepar den.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Reparera? Hur? Berätta vad du gjorde. Det finns flera olika sorters "reparationer".

Kenjon har redan ställt den frågan, men du svarade inte, så jag upprepar den.

Jag gick via återställningspartitionen och körde skivverktyget. Sedan har jag även provat att installera om Mountain Lion (utan att blåsa partitionen) då kör den hela installationen men jag stannar på precis samma ställe igen.

Då har jag också uppdaterat min hackitosh, och denna gång fick jag faktiskt för ovanlighetens skull problem. Sen om det beror på att det är ett hack eller att det sitter inkompatibel hårdvarai maskinen låter jag vara osagt, men tänkte att det kan vara bra info för er andra i alla fall.

Förutsättningar: Ett hack baserat på GA-Z77X-UP5-TH med HD4000 grafik och en hemlagad Fusiondrive (Intel X25 SSD och WD Green 2 tb). Maskinen har fungerat ypperligt både med lion och mountain lion och jag har uppdaterat utan problem tidigare, fast då utan fusiondriven. Nu efter denna uppgradering bootade maskinen inte upp, fick ovan nämnda cirkel och när jag bootade i safe mode fick jag meddelande om att /mach_kernel inte kunde hittas.

Jag clonade en disken från annan maskin och lyckades boota från den. När jag går in in diskhanteraren visas min fusion drive i rött och jag får valet att reparera. Sagt och gjort, men reparationen visade sig vara att OSX helt sonika formaterade om den. Tur man har timemachine

Men det visade sig så småningom vid ominstallationen att det egentliga felet verkar vara att 10.8.3 är inkompatibelt med den firmwareversion jag hade i SSD. Jag kunde inte hitta SSD:n i diskhanteraren även fast den syntes i bios. En googling visar flera andra som har samma problem så det är nog snarare inkompatibel hårdvara än hackintoshen i sig som låg bakom problemet. Kan ju vara bra att veta för er med genuina macar och med intel SSD.

Nu är firmware på SSD uppdaterat, disken syns, OS X ominstallerat och de sista filerna på väg ner från backup. Denna gång skippar jag Fusion drive

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 13:34

Är inte uppdateringen av Safari riktigt bra. Nu hamnar man rätt när man backar tillbaka till "ursprungssidan". Det verkar fungera på de sidor jag har besökt sedan jag uppdaterade.

Det sätter även fingret på ett "problem" bland Appleanvändare... När jag och andra har klagat på detta har en hel del Applefantaster omedelbart slagit fast att det är hemsidornas problem. Inte att Apple kanske kan justera något..;)

Jag har precis börjat ladda ner och redan känns min dator "snappier"

Ursprungligen av jurassic579:

Jag har precis börjat ladda ner och redan känns min dator "snappier"

Safari känns riktigt snappy va?

2560x1080 funkar nu efter uppdatering!!!!

Så jävla glad man får bli

Ursprungligen av Antonic:

2560x1080 funkar nu efter uppdatering!!!!

Så jävla glad man får bli

Låter gött! Vad syfter du på? Är det din imac eller?

Ursprungligen av D_Odell:

Låter gött! Vad syfter du på? Är det din imac eller?

Bred iMac i så fall. Det har nog att göra med en ultrawide skärm som har diskuterats nyligen.

Ursprungligen av D_Odell:

Låter gött! Vad syfter du på? Är det din imac eller?

Nej Imac kör inte den upplösningen men dom nya 29" skärmarna gör det och körde det ihop med Mac mini.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-03-17 15:28

Kommer inte åt många av ämnena i apples hjälpcenter (t.ex. om jag i systeminställningar/allmänt klickar på ? i högra hörnet). Får istället för hjälpdokumentet upp en ruta med denna text:

"Det markerade ämnet är inte tillgängligt just nu. Ämnet du försöker läsa kunde inte hittas"

Fler som drabbats av detta, eller vet hur man åtgärdar det?

Ursprungligen av MrCoffee:

Kommer inte åt många av ämnena i apples hjälpcenter (t.ex. om jag i systeminställningar/allmänt klickar på ? i högra hörnet). Får istället för hjälpdokumentet upp en ruta med denna text:

"Det markerade ämnet är inte tillgängligt just nu. Ämnet du försöker läsa kunde inte hittas"

Fler som drabbats av detta, eller vet hur man åtgärdar det?

Jag kan bekräfta detta.
Fast jag har nog aldrig använt denna funktion förut och kommer aldrig att göra det mer.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-03-17 16:24
Ursprungligen av EricBradley:

Jag kan bekräfta detta.
Fast jag har nog aldrig använt denna funktion förut och kommer aldrig att göra det mer.

Tack för att du kollade!

Ställer frågan eftersom att min far sitter och försöker lära sig sin nya iMac 27, och ringde mig för att höra varför vissa hjälpfiler inte går att nå. Men då är det väl troligtvis en bugg som apple får fixa.
(På min "gamla" macbook med Lion kommer jag åt alla hjälpdokument.)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-17 17:18

Help'en funkar på min dator, men jag kör med engelsk språkinställning i OS'et.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-03-17 17:25
Ursprungligen av mattiL:

Help'en funkar på min dator, men jag kör med engelsk språkinställning i OS'et.

OK kopplar väl säkert till svenska översättningen då.
Vet någon om de vanliga hjälpfilerna i t.ex. systeminställningar laddas ner från nätet eller lagras lokalt i datorn?

Ursprungligen av mattiL:

Help'en funkar på min dator, men jag kör med engelsk språkinställning i OS'et.

Kör också engelska.
Help fungerar bra men inte frågetecken-ikonen vid System Preferences > General.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-17 18:12
Ursprungligen av EricBradley:

Kör också engelska.
Help fungerar bra men inte frågetecken-ikonen vid System Preferences > General.

Det frågetecknet fungerar på min dator. (Use general preferences to...)

  • Medlem
  • 2013-03-17 18:15
Ursprungligen av MrCoffee:

OK kopplar väl säkert till svenska översättningen då.
Vet någon om de vanliga hjälpfilerna i t.ex. systeminställningar laddas ner från nätet eller lagras lokalt i datorn?

Jag kör på svenska och det fungerar bra för mig.

Bevaka tråden