Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera mer RAM-minne än vad som stöds officiellt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När MacTracker anger "Maximum Memory: 6.0 GB (Actual), 4.0 GB (Apple)" är det bara att trycka in 6 GB eller krävs det några särskilda minnen, särskilda kombinationer av minnen eller något mjukvaruhack?

Min fråga gäller specifikt en MacBook (13-inch Early 2008).

Nej, krävs inget speciellt. Vanligast är väl att man trycker i 2x4 GB, åtminstone om datorn stöder dual channel.

Finns bara två platser så om 6 GB är max gäller väl 2 + 4 GB? Eller menar du att det bör gå även med 4 + 4 GB?

Ja, 2x4 GB som jag skrev. Datorn ser bara 6 GB av de 8 GB man då satt i. Men råkar man ha 1x2 GB och 1x4 GB så funkar det också, även om hastigheten marginellt sett kan bli lidande i jämförelse med matchade minnesmoduler.

Ah, då är jag med. Nöjer mig förmodligen med att sätta i 2 + 2 GB (det sitter 1 + 1 GB i den nu). Ingen idé att lägga mycket pengar på en så här gammal burk. 2 GB-moduler går att få för under 300 kr medan 4 GB-moduler kostar tre gånger så mycket.

Senast redigerat 2012-08-08 16:49
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-08 16:41

Om du ändrar dig, så gå inte över standardhastigheten. Vet inte vad din modell använder, men jag testade 8GB 1333MHz minnen i en 2010 macbook, det gick inte alls. 8GB 1066MHZ fungerade däremot utmärkt. Apple säger 4GB för den modellen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 15:00

Jag har en vit (den sista plastMacBooken) mid 2010, 13-tum.
Enligt Apple stödjer den bara 4 GB, men MacTracker säger 8 GB.
Går jag in på Crucials sida för minneskonfigurationer, så listar de bara 2x2 GB. Var hittar jag 4 GB-kretsar som ska passa och funka?

Ursprungligen av kenjon:

Jag har en vit (den sista plastMacBooken) mid 2010, 13-tum.
Enligt Apple stödjer den bara 4 GB, men MacTracker säger 8 GB.
Går jag in på Crucials sida för minneskonfigurationer, så listar de bara 2x2 GB. Var hittar jag 4 GB-kretsar som ska passa och funka?

Dessa borde fungera: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638190. Bara att beställa två och köra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 15:15

Tack, fast Corsair....?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 15:16

Dessa borde väl också funka (fast dyrare än ditt förslag)?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=772749

Ursprungligen av kenjon:

Tack, fast Corsair....?

Jag valde Corsair till min mors vita Macbook (sista modellen som kom ut), och det fungerar perfekt. Men jag antar att du kan ta de Crucial som du länkar till. Det ska inte heller vara något problem.

Många (självklart inte alla) har haft problem med Corsair. Jag skulle också välja Crucial. Det hade jag i min vita MacBook och det funkade klockrent.

1
Bevaka tråden