Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur visa "redigeringsfält" i Excel?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-14 08:50

I bilden nedan ser man att det markerade fältets innehåll går att redigera i ett fält ovanför själva arket. Jag lyckas inte hitta hur man tar fram det "redigeringsfältet" i Excel 2008. Hur gör jag?

  • Medlem
  • 2013-03-14 08:57

Det motsvarar alltså formula builder, men förankrad i fönstrets toolbar, inte som lös panel.

Du menar formula-fältet?

View / Formula Bar.

  • Medlem
  • 2013-03-14 09:01

Just den, men inte lös utan på samma sätt som de andra "fasta" kontrollerna.

Den finns bara där.

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar, kan du rita?

  • Medlem
  • 2013-03-14 10:03

Så här: Jag vill inte ha formula bar som ett flytande fönster "ovanpå" Excel, utan som en integrerad del av fönstret.
I bilden nedan (och ovan) ser man att formelfältet inte flyter, utan det är på samma nivå i fönstret som resten av verktygen.
"Pivot table field list" till höger tycks flyta ovanpå, men den är jag inte intresserad av.

Jag har aldrig sett det vara på något annat sätt en så som du visar.
Och har även kollat nu på Excel 2010, 2013 på Windows och 2011 i OS X.

Har du en screenshot på hur det ser ut?

Det är inte bara att det är expanderat?
Då är det bara att klicka på pilen till höger så blir det på en rad igen.

  • Medlem
  • 2013-03-14 10:16

What!

Går det inte bara dra det till gråa området ovanför? Till vänster om Sheets eller något.

  • Medlem
  • 2013-03-14 10:24

Nope.

  • Medlem
  • 2013-03-14 10:27

Jag (företaget) har licens för 2011, så det kanske är enklast att bara uppgradera och gå vidare.
Men jag drar mig lite för det…

Googlade lite, verkar vara en "feature" i 2008.

Citat:

The only part of the Formula Bar that can readily/consistently be used for repositioning it is the 'tab' @ the extreme left end. Trying to use other areas of it can be rather frustrating but it can be done. The pointer position needs to be quite precise if you attempt to use any other part of the Bar.

Drag it slowly toward the bottom edge of the Menu Bar until it 'snaps' into position. If a workbook window is open it will move when the Bar locks into place.

Ursprungligen av Baron:

Jag (företaget) har licens för 2011, så det kanske är enklast att bara uppgradera och gå vidare.
Men jag drar mig lite för det…

Do it!

Helskumt. Jag har tagit fram ett Excel, iofs 2011, men hur jag än sliter och drar i formelfältet så sitter det där det sitter.

  • Medlem
  • 2013-03-14 10:33
Ursprungligen av keptang:

Googlade lite, verkar vara en "feature" i 2008.

Do it!

Jag får det inte att fungera trots att jag hasar omkring panelen en mikropixel i taget. Men som sagt, jag uppgraderar bort denna feature i stället.

  • Medlem
  • 2013-03-14 13:20

Så ja. Efter 45 dialogrutor (faktiskt) är jag nu igenom installation och uppdatering av MS Office 2011.
Formelfältet ligger där det ska.

Ursprungligen av Baron:

Så ja. Efter 45 dialogrutor (faktiskt) är jag nu igenom installation och uppdatering av MS Office 2011.
Formelfältet ligger där det ska.

Jag uppdaterade just min Office 2011 och uppdateringen ville nog bara prata med mig 12-13 ggr.

  • Medlem
  • 2013-03-14 13:43
Ursprungligen av pmarriott:

Jag uppdaterade just min Office 2011 och uppdateringen ville nog bara prata med mig 12-13 ggr.

Här är mitt:
http://www.99mac.se/forum/p/2143913

För mig har det blivit helskumt. Jag anger att jag vill se formelfält men när det dyker upp så skrivs det bara i stående och läggs mitt på arket, jag vill se texten liggande, helst i anknytning till menyn.. Hur gör man? Har Excel 2008 Version 12.1.3.

Osäker om bifogade skärmdump kommer att synas. Hur gör man det i detta forum?

/Users/ulfsjoberg/Desktop/Skärmavbild 2013-03-17 kl. 11.44.16.png

@tuffpuff, ladda upp bilden på t.ex. http://tinypic.com/ och lägg in länken till den uppladdade bilden i ditt inlägg.
Eller Dropbox om du nu använder det eller någon liknande tjänst.

@tuffpuff, förstora fältet, i högra hörnet?

@tuffpuff, nej, i själva formelkontrollen du har i ditt förra screenshot tänkte jag, för att göra det större.

Det finns inget sätt att få till det i menyraden som vi luskat ut tidigare i tråden.
Om man nu inte lyckas med det som jag klistrat in där, då ska det kanske gå.

@keptang, jag är väl dum men vad menar du med formelkontrollen?

Ursprungligen av tuffpuff:

@keptang, jag är väl dum men vad menar du med formelkontrollen?

Denna.

@keptang, tack. Naturligtvis!!! Men hur får jag denna formelkotroll att flytta på sig. Jag vill att den ska ligga i överkant och inte som nu mit i arket. Prövar med pilen lite överallt men inget får den att flytta på sig.

Ursprungligen av tuffpuff:

@keptang, tack. Naturligtvis!!! Men hur får jag denna formelkotroll att flytta på sig. Jag vill att den ska ligga i överkant och inte som nu mit i arket. Prövar med pilen lite överallt men inget får den att flytta på sig.

Det är nog det som inte funkar som man vill i 2008.

  • Medlem
  • 2013-03-17 16:22

Nej, det går att flytta runt den där panelen genom att klicka på den lilla listen i vänsterkant.

@baron; tack. Just den lilla listen missade jag. Nu går den att flytta. Undrar varför inte hela kan vara "markerad"?

Man har verkligen lärst sig att excel inte är intuitivt och att det inte räcker med att bara vara inne då och då. Det gäller att få kommandon in i ryggmärgen!

1
Bevaka tråden