Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Repeater vs accespunkt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 15:47

Jag har ett behov av att förlänga räckvidden på mitt trädlösa nätverk. Behovet är ganska enkelt. Vi rör oss mycket utanför vårt hus. Just där är 3g teckningen riktigt dålig. Jag skulle då vilja hitta ett sätt att få mitt trådlösa nätverk att räcka dit. Idag ligger jag exakt utanför räckvidden. Ibland kan jag få kontakt men oftast inte. Vi pratar inte runt hela huset utan enbart på en sida.

Tanken är att hitta något som jag kan ställa på fönsterbrädan o köket och därmed få räckvidden att täcka in området som är aktuellt. Behovet handlar om att kunna surfa från iPhone/iPad i första hand. Kanske Spotify om det går. Ingen film eller andra tunga överföringar. Jag kan inte(vill inte) dra en nätverkskabel till prylen.

Vad löser detta bäst? Hur bra blir det? Vad är skillnaden på eepeter vs accespunkt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-16 18:17

AP är "mastern", skapar ett trådlöst nätverk. Repeater bara skickar vidare det som kommer in (repeterar).
Det finns inget bättre än kabel. Vill du köra trådlöst kommer du att tappa i prestanda.
Kan du inte ens köra PowerPlug/HomePlug?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 18:30
Ursprungligen av kenjon:

AP är "mastern", skapar ett trådlöst nätverk. Repeater bara skickar vidare det som kommer in (repeterar).
Det finns inget bättre än kabel. Vill du köra trådlöst kommer du att tappa i prestanda.
Kan du inte ens köra PowerPlug/HomePlug?

Vad är PowerPlug/HomePlug?

Ursprungligen av xms67:

Vad är PowerPlug/HomePlug?

#Homeplug och #PowerPlug är nätverk via el-nätet.
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10292

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 20:14
Ursprungligen av keptang:

Är detta en sådan..? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...

Vad är skillnaden mot repeater?
Är det så enkelt att man får vad man betalar för eller finns det något mer att tänka på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 20:20

Läste lite snabbt på nätet om Honeplug/Powerplug nu. Förstår jag rätt om jag då behöver en router till? Jag tar ut signalen från Homeplug via kabel till en router som skickar trådlöst vidare?

Är detta bättre för att man få en starkare signal än en trådlös brygga? Eller vad är det goda med detta?

Ursprungligen av xms67:

Läste lite snabbt på nätet om Honeplug/Powerplug nu. Förstår jag rätt om jag då behöver en router till? Jag tar ut signalen från Homeplug via kabel till en router som skickar trådlöst vidare?

Är detta bättre för att man få en starkare signal än en trådlös brygga? Eller vad är det goda med detta?

Det blir bättre då du får en stabil koppling till din huvudrouter, trådlösa signaler kan ju vara lite si och så ibland. Denna produkt från #devolo verkar som en bra sak; dLAN® 200 AV Wireless N Starter Kit.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 11:17

@xms67: Nej, du ska (bör) bara ha en router. En router delar ditt eget nätverk från Internet, så det ska bara ske på ett ställe. Du kan ha flera APs, men helst bara en router, sätter du dit flera ber du om problem.
PowerPlug/HomePlug är istället för en Ethernetkabel; för att slippa dra en ny kabel, använder de dina 230V-kablar för överföringen. Och ja, du får vad du betalar för, det finns olika modeller, med olika prestanda.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-17 16:42
Ursprungligen av sirsnurre:

Det blir bättre då du får en stabil koppling till din huvudrouter, trådlösa signaler kan ju vara lite si och så ibland. Denna produkt från #devolo verkar som en bra sak; dLAN® 200 AV Wireless N Starter Kit.

Stabil koppling är inte alltid sant, beror mycket på vilken tillverkare man väljer och hur ens elnät ser ut i huset.

Jag rekommenderar dig att skaffa en repeater.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-17 18:11
Ursprungligen av kenjon:

@xms67: Nej, du ska (bör) bara ha en router. En router delar ditt eget nätverk från Internet, så det ska bara ske på ett ställe. Du kan ha flera APs, men helst bara en router, sätter du dit flera ber du om problem.
PowerPlug/HomePlug är istället för en Ethernetkabel; för att slippa dra en ny kabel, använder de dina 230V-kablar för överföringen. Och ja, du får vad du betalar för, det finns olika modeller, med olika prestanda.

Ursäkta min okunnighet... Men när signalen kommer ut ur jacket via homeplug två - behövs det inte en router för att få omvandla den till trådlös? Eller räcker det med Homepluggen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-17 18:18

En router är kopplingen mellan två olika (eller fler) logiska nätverk. Det du behöver är en accesspunkt. T ex en Airport Express. Den kan även användas som router, men det ska du inte göra i det här fallet.
I stort sett alla trådlösa routrar kan ställas om i bridge mode, och blir då APs och/eller switchar.

Ursprungligen av xms67:

Jag har ett behov av att förlänga räckvidden på mitt trädlösa nätverk. Behovet är ganska enkelt. Vi rör oss mycket utanför vårt hus. Just där är 3g teckningen riktigt dålig. Jag skulle då vilja hitta ett sätt att få mitt trådlösa nätverk att räcka dit. Idag ligger jag exakt utanför räckvidden. Ibland kan jag få kontakt men oftast inte. Vi pratar inte runt hela huset utan enbart på en sida.

Tanken är att hitta något som jag kan ställa på fönsterbrädan o köket och därmed få räckvidden att täcka in området som är aktuellt. Behovet handlar om att kunna surfa från iPhone/iPad i första hand. Kanske Spotify om det går. Ingen film eller andra tunga överföringar. Jag kan inte(vill inte) dra en nätverkskabel till prylen.

Vad löser detta bäst? Hur bra blir det? Vad är skillnaden på eepeter vs accespunkt?

Kanske vore något för dig att titta på ? Förbättrar teckningen - men stjäl hastighet - enligt min mening.
http://www.dustinhome.se/product/5010660494/d...

1
Bevaka tråden