Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du Samsung eller LG skärm i din RMBP?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!

I väntan på min 15" Retina vore det intressant att hör hur många av er med 15" som har Samsung respektive LG skärm.

För att ta reda på vilken monitor du har kopiera in detta kommando i Terminal:

ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Du kommer att få:
Color LCD
XXXnnnnnnnn

XXX = LP, betyder att du har en LG monitor
XXX = LSN, betyder att du har en Samsung monitor

Detta kommando fungerar bara på 15".

Allt gott,
David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 06:40

Första generationens MBPR med LG-skärm. Jag köpte min i augusti förra året och då tror jag de flesta (?) MBPR levererades med LG-skärm medan det nu är Samsung som gäller. Rätta mig gärna om det är fel.

  • Medlem
  • 2013-03-16 12:51

Samsung (beställde strax före jul).

Det är väl inte helt bekräftat att Apple dumpat LG-skärmarna, men läser man på forumtrådar verkar det som om LG håller på att fasas ut.

Så länge det fungerar så är allt kanon anser jag. Om du dock upplever fel som du inte har tillräckligt med kuskap om, ifall det är datorn eller artifakter som du tycker dig anse är okej, så ligger det på företaget att informera om vad det är för innehåll på en produkt som ligger inom den högsta standarden. Samt som distribueras att vara perfektion. Som sagt om datorn jag får har en bra skärm så är allt topp men för dessa summor dvs 25 000kr så bör allt vars svart på vitt.

Jag hoppas alla konsumenter tar sig rätten som finns i vår fina lag

Jag har köpt en helt ny RMBP, fick den i onsdags, och jag har en LG-panel i min. Förhoppningsvis kommer den funka. Annars kommer jag givetvis att reklamera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-16 16:55

Hur märker man om det är fel på skärmen? Har läst lite om det men tycker inte riktigt jag har full koll på det.

Jag är glad att jag tog Apple care ifall något skulle hända längre fram.

Jag är inte helt berättigad men vill du söka för att finna fel så kan du om du har läst lite på ie gå tillbaka på en grå bakrund. IR (image retention) kan ibland uppstå. Ifall du kan se att bilden finns kvar från den ljusare applikationen du använde så är skärmen inte felfri.

Ursprungligen av D_Odell:

Tjenare!

I väntan på min 15" Retina vore det intressant att hör hur många av er med 15" som har Samsung respektive LG skärm.

För att ta reda på vilken monitor du har kopiera in detta kommando i Terminal:

ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Du kommer att få:
Color LCD
XXXnnnnnnnn

XXX = LP, betyder att du har en LG monitor
XXX = LSN, betyder att du har en Samsung monitor

Detta kommando fungerar bara på 15".

Allt gott,
David

Fick hem datorn med LG-skärm igår. Eftersom jag funderar mest över skärmen så skulle jag vilja fråga er hur ni upplever med betraktningsvinkeln? Upplever själv att den är dålig. Bara rakt framifrån är vitt vitt. Det vill säga när jag sitter rakt framifrån så är alla hörn grå och inte vita om det är en vit bakgrund. Har kontaktat Appel om detta, de bemötte mig fint. Hade själv mer kunskap än den jag pratade på med teknisk support så de hjälpte tacksamt till.

Första leverans av rMBP så får Apple: 3/5
Support: 5/5
Andra leverans av rMBP: x/5

Jag skriver främst om detta för att vi måste bli medvetna konsumenter.

Detta var mejlet jag skickade in:

Hej Frida!

Ja det finns mycket och säga. Helhetsintrycket är väldigt bra. En grym kvalitetskänsla. Men blev tyvärr besviken när kvalitetskänslan inte räckte hela vägen.

Inför köpet så la jag stor tid på att läsa på om den nya datorn och det var framförallt skärmen som var den enorma upplevelsen. Jag prövade den på flera Mac forum och kände att Retina på MBP var som helgjutet.

Problemet med datorn jag fått hem är att skärmen inte är lika fascinerande. Det är sämre betraktningsvinkel på denna än de andra jag upplevt. Det vill säga det är bara rakt framifrån som vit bakgrund är vit och inte grå. Så sitter jag rakt framför datorn så är varje hörn mörkare och gråare. Det är inte vad jag trodde jag köpte.

Läste på vidare om Retina på MBP på Apple support forum och det visar sig att Apple använder fabrikat som Samsung och LG som paneltillverkare.
Jag har en LG i min dator och alla de jag testat på Mac forum hade Samsung, fick hjälp att ta reda på det i butik.

Jag konstatera då att det inte är samma produkt som jag i butiken blev fascinerad av, som jag köpt.

Därtill upplever jag "lagg" i bilden när jag "scrollar" i bilder på tex en hemsida. Detta var också något jag inte upplevde i butik. Kan också informer att jag installerat senaste SMC-uppdateringen från Apple som kom nyligen.

Jag undrar hur jag kan bli nöjd som er konsument: om jag kan få en Samsungpanel på denna dator så är det enligt min konsumenträtt tillfredställande.
Därför blev jag glatt överraskad att ni hör av er och frågar hur jag upplever er produkt. Känns bra att få berätta direkt istället för att gå och tvivla.

Hur ska jag gå tillväga, ska jag gå med datorn till Mac forum i Göteborg där jag bor, eller måste jag skicka iväg den? Eftersom jag köpte en MBP av er 2010, som också skulle skickas tillbaka så hoppas jag att det kan gå lite smidigare till denna gång.

Tack för kontakten!

De gav besked att det går att skicka in datorn för ett panelbyte men då kan de inte garantera vilken panel som jag får tillbaka. Förmodligen en ny LG osv osv.

Ska nu kontakta serviceverkstad för att se vad de kan erbjuda.

Allt gott!
David

Har nu på garantin fått en utbytt panel och har numera en Samsungpanel. Glad över så lite krångel från Apple, men för er andra konsumenter. Var noga med att ta upp det ni är osäkra på!

Allt gott!
David

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-02 19:56

Color LCD
LSN154YL01001 - En samsung då antar jag? Fick den i förra veckan. Underbar skärm.

1
Bevaka tråden