Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung Galaxy SIV

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nå vad säger Mac-gänget? Har Samsung lyckats överträffa sig själva eller är detta bara ett halvtaskigt försök att påvisa en innovationskapacitet som snarare är äckligt framtvingad än påkommen genom kreativt fritänkande med kunden i fokus?

Dem har introducerat en hel drös med funktioner som är mer eller mindre användbara. Frågan är varför man inte lärt sig något. HTC lanserar en riktigt välbyggd telefon med nytänkande i OS:et. Sony har telefoner som är vatten/stöttåliga. Samsung har… stora plasttelefoner med ogenomtänkta funktioner?

Vi får se vad de riktiga testerna kommer fram till men hittills är jag inte imponerad.

Vad tycker ni?

Jag ogillar plast.

Men i övrigt så hittar Samsung på lite kul nya funktioner.

Men plast, nej.

Ursprungligen av keptang:

Jag ogillar plast.

Men i övrigt så hittar Samsung på lite kul nya funktioner.

Men plast, nej.

Nej jag är inte heller mycket för plast. Tyckte på något vis att plast dog ut med iPhone 3GS.

Har beställt en redan. Plast gör mig absolut ingenting, ju lättare dess bättre. Till skillnad från HTC har Samsung aldrig kompromissat med saker som faktiskt spelar roll - utbytbart batteri och minneskort. Fem tum är inga problem för mig - hade de inte släppt denna hade det blivit en Note II som är ännu större. Med samma upplösning (1080x1920) så har HTC ju högre densitet, men ärligt talat så är frågan akademisk när S4 har 441 ppi - som jämförelse har ju t.ex. Apples senaste IPhone5 326 ppi...

För mig är det helt och hållet en fråga om batteri och kort. Samsung gör rätt. HTC gör fel. Marknaden har varit tydlig på den punkten. Nu får vi se om det finns en marknad för folk som vill ha glas och snitslad design istället för funktionalitet - personligen hoppas jag innerligen att så är fallet, för jag vill att det ska vara konkurrens på strupen mellan Androidtillverkarna. Men jag kan inte låta bli att fundera på om inte den överväldigande majoriteten av folk som tilltalas av sådant redan är tagna av Iphone. Håller tummarna för HTC, väljer Samsung för egen del.

(Var f.ö. nästan klar att beställa en Sony Xperia Z som släpptes i dagarna, men de har också misslyckats med batteriet.)

Utbytbart batteri och minneskort har jag inte brytt mig om sen min första NMT-telefon som hade så dålig batteritid att man behövde byta batteri under dagen som gick.

Den känns väl ok. HTC One är snyggare men HTC har ju ett fruktansvärt dåligt track record när det gäller uppdateringar av OS. Å andra sidan har jag aldrig varit med om en mer frustrerande upplevelse än när jg försökte uppdatera min flickväns SII så det kanske kvittar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-15 10:03
Ursprungligen av Capeman:

Utbytbart batteri och minneskort har jag inte brytt mig om sen min första NMT-telefon som hade så dålig batteritid att man behövde byta batteri under dagen som gick.

Indeed.

Jag har nog inte ens behövt fundera på utbytbart batteri och minneskort i en telefon de senaste sex-sju åren iaf.

Ursprungligen av GustafMA:

Har beställt en redan. Plast gör mig absolut ingenting, ju lättare dess bättre. Till skillnad från HTC har Samsung aldrig kompromissat med saker som faktiskt spelar roll - utbytbart batteri och minneskort. Fem tum är inga problem för mig - hade de inte släppt denna hade det blivit en Note II som är ännu större. Med samma upplösning (1080x1920) så har HTC ju högre densitet, men ärligt talat så är frågan akademisk när S4 har 441 ppi - som jämförelse har ju t.ex. Apples senaste IPhone5 326 ppi...

För mig är det helt och hållet en fråga om batteri och kort. Samsung gör rätt. HTC gör fel. Marknaden har varit tydlig på den punkten. Nu får vi se om det finns en marknad för folk som vill ha glas och snitslad design istället för funktionalitet - personligen hoppas jag innerligen att så är fallet, för jag vill att det ska vara konkurrens på strupen mellan Androidtillverkarna. Men jag kan inte låta bli att fundera på om inte den överväldigande majoriteten av folk som tilltalas av sådant redan är tagna av Iphone. Håller tummarna för HTC, väljer Samsung för egen del.

(Var f.ö. nästan klar att beställa en Sony Xperia Z som släpptes i dagarna, men de har också misslyckats med batteriet.)

Är det inte bättre att tillverka en telefon med bra batteri från scratch?

Jag har en iPhone 3GS från 2009 som i skrivande stund varit igång i fem dagar med 4 1/2 användning. Dagens batterier är vansinnigt bra helt enkelt.

Det beror väl helt på användning? För den som använder telefonen till att ringa ett par samtal, skicka några sms och kolla facebook ett par gånger om dagen duger säkert vilken telefon som helst ur batterisynpunkt.

För mig som lever i min nalle - jag har alla mina officedokument, projektplanering, marknadsföringsmaterial, kundregister, olika projektmappar, presentationer osv i den och som använder den istället för en bärbar - så är det av avgörande betydelse att alltid ha tillgång till fräsch ström. Är jag ute och reser kan jag lätt tugga mig igenom 3 st 2600 mAh-batterier innan jag får tillfälle att ladda på hotell. Sen tycker jag att det är bekvämt att ha batterierna på laddning separat istället för att binda telefonen till en sladd också, men det är mer en bonus.

Och av försäljningssiffrorna att döma är det väldigt många som prioriterar samma sak.

Ursprungligen av GustafMA:

Det beror väl helt på användning? För den som använder telefonen till att ringa ett par samtal, skicka några sms och kolla facebook ett par gånger om dagen duger säkert vilken telefon som helst ur batterisynpunkt.

För mig som lever i min nalle - jag har alla mina officedokument, projektplanering, marknadsföringsmaterial, kundregister, olika projektmappar, presentationer osv i den och som använder den istället för en bärbar - så är det av avgörande betydelse att alltid ha tillgång till fräsch ström. Är jag ute och reser kan jag lätt tugga mig igenom 3 st 2600 mAh-batterier innan jag får tillfälle att ladda på hotell. Sen tycker jag att det är bekvämt att ha batterierna på laddning separat istället för att binda telefonen till en sladd också, men det är mer en bonus.

Och av försäljningssiffrorna att döma är det väldigt många som prioriterar samma sak.

Okej. Vilka försäljningssiffror och för vad?

Samsung vs. HTC. Nallar.

Ursprungligen av GustafMA:

Samsung vs. HTC. Nallar.

Hur menar du nu? Samsung har plockat mycket marknad på grund av plagiering och och inte på grund av utbytbart batteri. Såvitt jag kan minnas så har HTC haft utbytbara batterier fram tills One i sina Androidlurar iaf.

Nexus-telefonerna har också haft det.

Att tro att Smsungs dominans kan förklarad med utbytbara batterier tror jag är att dra lite för stora växlar. Mer sannolikt handlar det om marknadsföring etc.

Jag tror att de som värdesätter utbytbart batteri är en minoritet. Ett nischbehov.

Jag hade kunnat tänka mig att köpa en SGS4 för 2500:-. Det är ett rimligt pris för en plasttelefon.

Man kan byta batteri i HTC One S och One X? Det var minsann nyheter. Och det var länge sedan HTC hade nallar med kort, vilket också är ett minimikrav för många Androidanvändare.

Vi får väl se. Min gissning är att Samsung kommer äga den här generationen också. HTC försöker sig på att slå sig in på en marknad som ägs av Apple. Jag hoppas att HTC lyckas med den strategin, för Samsung är väl dominerande idag... Men för min egen del skulle jag aldrig kompromissa med funktionalitet för att få vilka designvärden det nu är som den kundgruppen strävar efter. Vill HTC ha min business får de vackert ha batterier och minneskort, samt lära sig uppdatera i tid (de är sämst av alla på det) och komma med hårdvara som är konkurrenskraftig i pris/prestandabemärkelse.

Ursprungligen av GustafMA:

Man kan byta batteri i HTC One S och One X? Det var minsann nyheter. Och det var länge sedan HTC hade nallar med kort, vilket också är ett minimikrav för många Androidanvändare.

Vi får väl se. Min gissning är att Samsung kommer äga den här generationen också. HTC försöker sig på att slå sig in på en marknad som ägs av Apple. Jag hoppas att HTC lyckas med den strategin, för Samsung är väl dominerande idag... Men för min egen del skulle jag aldrig kompromissa med funktionalitet för att få vilka designvärden det nu är som den kundgruppen strävar efter. Vill HTC ha min business får de vackert ha batterier och minneskort, samt lära sig uppdatera i tid (de är sämst av alla på det) och komma med hårdvara som är konkurrenskraftig i pris/prestandabemärkelse.

Det där med uppdateringar är Androids i särklass största akilleshäl. Om man inte äger en Nexus-modell.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-15 13:08
Ursprungligen av keptang:

Jag ogillar plast.

Men i övrigt så hittar Samsung på lite kul nya funktioner.

Men plast, nej.

Nya Galaxyn sägs ju vara bättre konstruerad med bättre plast än de tidigare modellerna så Samsung gör nog helt rätt att fortsätta med plast de tjänar ju dessutom ordentligt med pengar på det genom att plast är billigare, enklare att tillverka och de behöver troligen inte reparera eller byta ut lika många på garanti-tid som Apple behöver vilket kostar en hel del pengar och resurser.

Ursprungligen av Gordy:

Nya Galaxyn sägs ju vara bättre konstruerad med bättre plast än de tidigare modellerna så Samsung gör nog helt rätt att fortsätta med plast de tjänar ju dessutom ordentligt med pengar på det genom att plast är billigare, enklare att tillverka och de behöver troligen inte reparera eller byta ut lika många på garanti-tid som Apple behöver vilket kostar en hel del pengar och resurser.

Du tänker nog på mellanramen i polykarbonat. Plast är fortfarande plast och känns billigt hur mycket olika ytbehandlingar dom lägger på det. Men bra för Samsung är det rent kostnadsmässigt + för att kunderna själva kan byta baksida om den skulle gå sönder. Men det kan vara negativt också. Tror många som velar mellan HTC One och S4 kommer känna att kvalitetskänslan spelar roll. Men det är bara en enkel gissning.

Trevligt att Android telefoner diskuteras så flitigt på en Apple sajt

Måste bara säga att denna diskussion om plast börjar bli tjatig från många Apple användare. Visst anser många att plast kan ge en sämre kvalitetskänsla men jag tror många också är medvetna om att plast i många fall ger bättre kvalitet.

Jag tror inte bara det handlar om att Samsung vill spara pengar utan att de vill producera telefoner med högre kvalitet. Plast är mer förlåtande än aluminium och glas. Samsungs plastdetaljer går inte sönder i samma utsträckning. Ledsen att behöva säga det men var och varannan iphone jag ser i tunnelbanan har en sprucken display. Ännu värre är ju att de flesta är omgivna av ett fult plastskal...

PS jag är inte ett fan av samsung mobiler, tvärtom.

Senast redigerat 2013-03-15 13:52
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-15 13:42
Ursprungligen av grenhall:

Du tänker nog på mellanramen i polykarbonat. Plast är fortfarande plast och känns billigt hur mycket olika ytbehandlingar dom lägger på det.

Fast ju solidare en telefon blir desto mindre plastig känns den och många kommer ju ändå ha skydd till sin mobil så materialkänslan är nog inte så viktig för de flesta. Hållbarhet däremot vinner man kunder med och tyvärr så har ju Apples materialval visat sig inte vara de bästa men med iPhone 5S eller 6:an så kanske Apple äntligen får till det både vad gäller material och design.

Ursprungligen av GustafMA:

Och av försäljningssiffrorna att döma är det väldigt många som prioriterar samma sak.

Eller så spelar storleken på Samsungs vs HTC marknadsföringsbudget roll?

Jag tycker alltid att man ska vara försiktig med orsak och verkan...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-15 14:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Eller så spelar storleken på Samsungs vs HTC marknadsföringsbudget roll?

Det är mycket som spelar roll men HTC har kört rätt hård och bra marknadsföring de också. Tyvärr så har namnet HTC ingen vidare klang om man jämför med namnen Apple och Samsung som är både lättare att komma ihåg och ger folk andra positiva associationer än tre hopsatta bokstäver som mest låter som namnet på ett försäkringsbolag.
Samsung har dessutom fördelen att de har dotterbolag i fler länder än både HTC och Apple.
HTC verkar nu till råga på allt ha drabbats av både leveransproblem och att ett kinesiskt företag plagierat HTC ONE.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-15 14:56
Ursprungligen av Capeman:

Att tro att Smsungs dominans kan förklarad med utbytbara batterier tror jag är att dra lite för stora växlar. Mer sannolikt handlar det om marknadsföring etc.

Jag tror att de som värdesätter utbytbart batteri är en minoritet. Ett nischbehov.

Givetvis är det så, ett nischbehov.

Jag är fullkomligt övertygad om att antalet som faktiskt är i behov av och önskar telefoner med utbytbart batteri är försumbart. Helt och hållet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-15 15:17
Ursprungligen av zinned:

Givetvis är det så, ett nischbehov.

Jag är fullkomligt övertygad om att antalet som faktiskt är i behov av och önskar telefoner med utbytbart batteri är försumbart. Helt och hållet.

De som är i verkligt behov av utbytbara batterier är troligen inte så många dock absolut inte helt och hållet försumbara, men de som önskar sådana i sin mobil är nog betydligt fler = Alltså pengar att tjäna för Samsung och de som tillverkar sådana mobiler.
Samsungs framgångsrika strategi plockar massvis av kunder genom snabba uppdateringar och av att ge kunderna vad de vill ha och lite till. Deras mobiler är riktiga gott och blandat-mobiler medan till viss del Apple medvetet begränsar sina användare. Båda gör det delvis av ekonomiska skäl Apple vill spara pengar på "mindre" teknik support och features. Samsung vill tjäna pengar på både sina mobiler och sin komponenttillverkning som givetvis går bättre ju mer featurespäckade mobiler marknaden efterfrågar.

Mycket reklam/artiklar har den fått i alla fall. Fullt i klass med iPhone - vilket kanske inte är så vanligt. Dessutom verkar den gå att "beställa överallt". Vi får se när användarna börja få sina - hur kommentarerna går. Jag håller mig däremot gladeligen till iPhone 5 . Känner inte att det är något jag saknar. Helt klart inte Android i alla fall.

Ursprungligen av Gordy:

Det är mycket som spelar roll men HTC har kört rätt hård och bra marknadsföring de också. Tyvärr så har namnet HTC ingen vidare klang om man jämför med namnen Apple och Samsung som är både lättare att komma ihåg och ger folk andra positiva associationer än tre hopsatta bokstäver som mest låter som namnet på ett försäkringsbolag.
Samsung har dessutom fördelen att de har dotterbolag i fler länder än både HTC och Apple.
HTC verkar nu till råga på allt ha drabbats av både leveransproblem och att ett kinesiskt företag plagierat HTC ONE.

Nåja.

Citat:

It [HTC] didn't spend enough on marketing. In September, Jason Mackenzie, president of global sales and marketing at HTC, told us the reason Samsung was kicking his butt was the size of his budget. He told Business Insider's Jay Yarow: "Samsung spent four to six times more in advertising than us." This rings true. You remember all Samsung's ads making fun of iPhone users waiting in line. Anyway, HTC's slogan is "quietly brilliant." Clearly, it shouldn't be so quiet about it.

Read more: http://www.businessinsider.com/the-biggest-bu...

Samsung spenderar mer pengar på reklam än CocaCola och det är rätt imponerande.

http://www.asymco.com/2012/11/29/the-cost-of-...

Ursprungligen av Gordy:

Fast ju solidare en telefon blir desto mindre plastig känns den och många kommer ju ändå ha skydd till sin mobil så materialkänslan är nog inte så viktig för de flesta. Hållbarhet däremot vinner man kunder med och tyvärr så har ju Apples materialval visat sig inte vara de bästa men med iPhone 5S eller 6:an så kanske Apple äntligen får till det både vad gäller material och design.

För en gångs skull håller jag faktiskt med dig. Känner man på SGS2 och jämför med SGS3 så är det en ganska betydande skillnad. Jag har iofs sagt det förut men jag Tyler SGS3 känns välbyggd. Inte i jämförelse med iPhone men i jämförelse med sin föregångare.

Däremot hade jag fortfarande inte pytsat ut mer än 2500:- för en plastig Androidlur. Men det är ju jag det.

Intressant artikel i sammanhanget:

http://www.engadget.com/2013/03/15/samsung-ht...

Har haft en S3 i ca 6 månader,har nu en Nexus 4 och en Iphone 4S.

Upplevde inte på något sätt S3:an som plastig, tvärtom upplevde jag att den hade riktigt bra byggkvalitè.
S4:an verkar ju (enl bilderna jag sett) lyfta den känslan ytterligare. Det ser ju allafall ut som att det ligger en metallram
mellan fronten och baksidan.

Dock är det ju inte samma byggkvalitè i S3:an om man jämför med Iphone 4S, 4S har en riktigt grym byggkvalitè.
Nackdelen med Iphone 4S är ju att den känns väldigt ömtålig, något som gör att dom flesta "förstör" den fina kvalitèts känslan med fodral av...... just det, plast. Detta inkluderar mig själv :-), tråkigt men sant. Samma sak med Nexus 4, den har också en fantastisk byggkvalitè men känns väldigt ömtålig och man utrustar den med skal

Ursprungligen av BlackSmp:

Eller så spelar storleken på Samsungs vs HTC marknadsföringsbudget roll?

Det gör den säkert. Men Samsung var en bit player när HTC ägde Androidmarknaden. Sedan började HTC ägna sig åt svarvade baksidor och nya modeller istället för objektiva tekniska fördelar och uppdateringar av befintliga telefoner och så gick det som det gick. Idag har HTC massor att bevisa innan någon som inte är speciellt upphetsad över designen väljer dem först.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-15 20:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja.

Samsung spenderar mer pengar på reklam än CocaCola och det är rätt imponerande.

Njae enigt statistiken där så spenderade Coca Cola mer 2011 2012's siffror var spekulation.

Bevaka tråden