Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synkronisering av mail

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-14 11:50

Har sedan tidigare iPad och iPhone där mailen är synkade.
När jag nu även vill synka min Air så får jag allt till min inkorg men det som jag skickat från min iPhone eller iPad syns inte i MacBook.
Dock syns allt jag gör i iphone även i iPad och vice versa..
Det är ett "msn.com" konto...
Vad har jag missat i inställningarna??

Ursprungligen av Basil:

Har sedan tidigare iPad och iPhone där mailen är synkade.
När jag nu även vill synka min Air så får jag allt till min inkorg men det som jag skickat från min iPhone eller iPad syns inte i MacBook.
Dock syns allt jag gör i iphone även i iPad och vice versa..
Det är ett "msn.com" konto...
Vad har jag missat i inställningarna??

Mig veterligen så har inte MS stöd för IMAP. Tror det är ngn specialare att de funkar som IMAP på iOS sedan Live-tiden.

Kör du Gmail så ska det fungera brilliant.

  • Medlem
  • 2013-03-14 12:11

Okey! Det är ju lite jobbigt när man har en inarbetad msn adress sedan många år
Det konstiga är ju att det fungerar mellan iPhone och iPad..

iOS i iPhone och iPad har stöd för Exchange ActiveSync som MS använder, Mail i OS X har det inte.

  • Medlem
  • 2013-03-14 12:37

Okey! Här lär man sig hela tiden
Rådet är alltså att använda sig av Gmail för framtida konton??

Om du är nöjer dig med IMAP så kör på Gmail.
Du får inte någon ActiveSync/Push på Gmail nuförtiden på nya enheter som ska aktiveras (eller efter t.ex. en återställning av din iPhone/iPad).

Apropå detta, jag har en del kontakter i Hotmail/Outlook.com som jag får upp på min iPad och iPhone, men eftersom jag inte kan konfa kontot som ett Exchange-konto på min Mac, hur kan jag kopiera över kontakterna till min iCloud-adressbok? Någon som har något smidigt tips?

Ursprungligen av pmarriott:

Apropå detta, jag har en del kontakter i Hotmail/Outlook.com som jag får upp på min iPad och iPhone, men eftersom jag inte kan konfa kontot som ett Exchange-konto på min Mac, hur kan jag kopiera över kontakterna till min iCloud-adressbok? Någon som har något smidigt tips?

Du borde väl kunna exportera till CSV?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du borde väl kunna exportera till CSV?

Kan man eventuellt göra. Hatar bara sådana där export-import-historier. Brukar sluta med att det blir 90% kattskit av det hela.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-03-14 13:52
Ursprungligen av keptang:

iOS i iPhone och iPad har stöd för Exchange ActiveSync som MS använder, Mail i OS X har det inte.

Det där stämmer väl inte. Enligt Apples egna sidor har Mountain Lion 10.8 stöd för Microsoft Exchange 2010. Några versioner före 10.8 har väl också haft stöd för ActiveSync? Har inte haft tid att google allt. Det som lyfts fram i 10.8 är stödet för AutoDiscovery.

Ursprungligen av frazze:

Det där stämmer väl inte. Enligt Apples egna sidor har Mountain Lion 10.8 stöd för Microsoft Exchange 2010. Några versioner före 10.8 har väl också haft stöd för ActiveSync? Har inte haft tid att google allt. Det som lyfts fram i 10.8 är stödet för AutoDiscovery.

Stämmer, jag var inte tillräckligt tydlig. Det som det inte finns stöd för är Mobile ActiveSync, som finns i iOS.

Ursprungligen av frazze:

Det där stämmer väl inte. Enligt Apples egna sidor har Mountain Lion 10.8 stöd för Microsoft Exchange 2010. Några versioner före 10.8 har väl också haft stöd för ActiveSync? Har inte haft tid att google allt. Det som lyfts fram i 10.8 är stödet för AutoDiscovery.

Mail har stöd för Exchange, ja. Däremot är det Active Sync som Outlook.com/Hotmail använder och det funkar bara på mobila enheter. Det är således Hotmail/Outlook.com som inte stöder "vanlig" Exchange för icke-mobila enheter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-03-14 14:02
Ursprungligen av keptang:

Om du är nöjer dig med IMAP så kör på Gmail.
Du får inte någon ActiveSync/Push på Gmail nuförtiden på nya enheter som ska aktiveras (eller efter t.ex. en återställning av din iPhone/iPad).

Hmm, läser man lite närmare så står det att användare som redan har ställt in/aktiverat GoogleSync på sitt mailkonto ska kunna fortsätta använda det även i framtiden. Så du ska lugnt kunna återställa din i-enhet då du bara kopplar ihop den med ditt existerande GoogleSync-arbetande mailkonto vid en återställning. Du har ju sedan tidigare aktiverat GoogleSync.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-14 22:56

Det tror jag är fel. Existerande användare kan fortsätta att använda det på sina enheter, som redan använder det. Men nya enheter kan inte använda det, oavsett om man är gammal användare eller ny.
Men man ska visst kunna betala för att få in nya enheter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-03-15 11:24
Ursprungligen av kenjon:

Det tror jag är fel. Existerande användare kan fortsätta att använda det på sina enheter, som redan använder det. Men nya enheter kan inte använda det, oavsett om man är gammal användare eller ny.
Men man ska visst kunna betala för att få in nya enheter.

Så du menar alltså att om man har otur att tappa/går sönder/etc så blir man av med sin GoogleSync? Det är inte knutet till Gmail-kontot utan till mobilen?

Ursprungligen av frazze:

Så du menar alltså att om man har otur att tappa/går sönder/etc så blir man av med sin GoogleSync? Det är inte knutet till Gmail-kontot utan till mobilen?

Yep, det är knutet till enheten.

Någon här på forumet har provat, minns inte vem.
Uppgraderade till iPhone 5 från 4/4S och det var kört med ActiveSync.

Ursprungligen av keptang:

Yep, det är knutet till enheten.

Någon här på forumet har provat, minns inte vem.
Uppgraderade till iPhone 5 från 4/4S och det var kört med ActiveSync.

Ajdå, har för mig att jag frågade om detta i den tråden som jag tror att du refererar till. Uppfattade det hela som att jag inte kommer att tappa min synk på Gmail när jag bytte till iPhone 5 då jag använder mig av samma säkerhetskopia.

Well, tack för tiden Gmail..

Ursprungligen av Basil:

Har sedan tidigare iPad och iPhone där mailen är synkade.
När jag nu även vill synka min Air så får jag allt till min inkorg men det som jag skickat från min iPhone eller iPad syns inte i MacBook.
Dock syns allt jag gör i iphone även i iPad och vice versa..
Det är ett "msn.com" konto...
Vad har jag missat i inställningarna??

Här finns en guide för det du vill göra: http://techtips.salon.com/configure-msn-work-...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-15 13:58
Ursprungligen av Joacim Melin:

Här finns en guide för det du vill göra: http://techtips.salon.com/configure-msn-work-...

Men då blir det bara POP-åtkomst. Hotmail/msn/outlook.com stöder inte IMAP eller vanlig Exchange. Trådskaparen @Basil kan antingen:

1) Sköta sin mail på macen via webmailen i outlook.com
2) Nöja sig med att det bara blir POP i Mail.app
3) Vänta på att outlook.com inför IMAP (MS har sagt att det kanske kommer men vete katten, de tycker det är ett omodernt protokoll som inte kan hantera kontakter och kalender) eller att de licensierar ut Exchange ActiveSync till desktop-klienter.
4) Som föreslagits migrera över till annan epost med IMAP, (T.ex gmail, som ju också sköter IMAP lite sådär. Under övergången kan man ju ställa in att gmail hämtar all epost från den gamla msn-adressen)

Senast redigerat 2013-03-15 14:14
Ursprungligen av IngoX:

Men då blir det bara POP-åtkomst. Hotmail/msn/outlook.com stöder inte IMAP eller vanlig Exchange. Trådskaparen @Basil kan antingen:

1) Sköta sin mail på macen via webmailen i outlook.com
2) Nöja sig med att det bara blir POP i Mail.app
3) Vänta på att outlook.com inför IMAP (MS har sagt att det kanske kommer men vete katten, de tycker det är ett omodernt protokoll som inte kan hantera kontakter och kalender) eller att de licensierar ut Exchange ActiveSync till desktop-klienter.
4) Som föreslagits migrera över till annan epost med IMAP, (T.ex gmail, som ju också sköter IMAP lite sådär. Under övergången kan man ju ställa in att gmail hämtar all epost från den gamla msn-adressen)

Jag förstod det som att önskemålet var att ansluta sin Mac till mailtjänsten. Men jo, det är endast #POP3 och anledningen till att jag efter lite tester bestämde mig för att hoppa över #"Outlook.com" tills vidare. Lite ironiskt att #Outlook 2011 inte ens stödjer tjänsten.

Ännu mer absurt tycker jag det är att man kan synka kontakter och kalender på iOS-enheter med Outlook.com/hotmail men inte på sin Mac.

1
Bevaka tråden