Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi-server till skrivare och scanner

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,

Har en skrivare och en scanner, båda med usb-anslutning. Finns smart pryl så att jag enkelt kan ansluta dem till mitt wifi-nät och ge hela familjen möjlighet att printa och scanna utan att fippla med usb-kablarna?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-03-15 08:01

En airport express fixar det. Det är inte omöjligt att den router du har från din isp också har funktionen.

Ursprungligen av andas:

En airport express fixar det. Det är inte omöjligt att den router du har från din isp också har funktionen.

Jag var nog lite otydlig; helst skulle jag vilja ha båda anslutna samtidigt. Vad jag förstår kan en AE endast ha en anslutning åt gången. Ett annat alternativ kanske kan vara nån form av USB-bluetooth plugg att ansluta i skrivaren resp scanner för att fixa en "virtuell USB kabel". Kan såna finnas?

Ursprungligen av johan_so:

Jag var nog lite otydlig; helst skulle jag vilja ha båda anslutna samtidigt. Vad jag förstår kan en AE endast ha en anslutning åt gången. Ett annat alternativ kanske kan vara nån form av USB-bluetooth plugg att ansluta i skrivaren resp scanner för att fixa en "virtuell USB kabel". Kan såna finnas?

Två AE löser det väll för dig? Bra om du vill sprida ditt trådlösa nätverk dessutom?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-15 10:26

Min lösning kanske inte passar för dig, men jag hade kört en AE för utskrift, och låtit scannern vara trådad. Om den har lite knappar på sig så att man kan starta scanning så kanske det går att koppla så den scannar till en delad mapp som alla kommer åt?

Ursprungligen av reboot81:

Min lösning kanske inte passar för dig, men jag hade kört en AE för utskrift, och låtit scannern vara trådad. Om den har lite knappar på sig så att man kan starta scanning så kanske det går att koppla så den scannar till en delad mapp som alla kommer åt?

Är i flyttartagen och till min glädje hittade jag en gammal AE att ansluta skrivaren med. Funkar perfekt. Fortsätter med trådat till scannern. En snabb och kostnadseffektiv lösning.

Airport express/extreme stödjer bara skrivarfunktion genom USB-porten.

Så glöm scannern på det sättet.

  • Medlem
  • 2013-03-30 12:29

Ett alternativ är ju att man kopplar in skrivaren / scannern in i en dator och sedan väljer att dela ut den i nätverket.

Eller som andra säger koppla in den i din router, dom flesta nya routrar stödjer den funktionen via sin USB port.

Ursprungligen av devos:

Ett alternativ är ju att man kopplar in skrivaren / scannern in i en dator och sedan väljer att dela ut den i nätverket.

Eller som andra säger koppla in den i din router, dom flesta nya routrar stödjer den funktionen via sin USB port.

Intressant om det fungerar med scannern! Har du någon källa på det? Är det någon programvara man måste installera eller fungerar det "out-of-the-box" så att säga?

  • Medlem
  • 2013-03-30 19:13
Ursprungligen av suddgummi:

Intressant om det fungerar med scannern! Har du någon källa på det? Är det någon programvara man måste installera eller fungerar det "out-of-the-box" så att säga?

Va lite snabb när jag skrev, självfallet så finns det så vitt jag vet inget stöd för scanner.
Dock med skrivare genom router.

En enkel lösning är som jag även skrev att dela ut den via en dator, då kan du dela ut scannern.

Ursprungligen av devos:

Va lite snabb när jag skrev, självfallet så finns det så vitt jag vet inget stöd för scanner.
Dock med skrivare genom router.

En enkel lösning är som jag även skrev att dela ut den via en dator, då kan du dela ut scannern.

OK, då känner jag att man lika gärna kan använda sig av en burk med Linux och SANE. Visserligen inte "native" till OS X, men ganska bra.
Tror faktiskt min VPN/Tellstick/web-server på en Raspberry Pi ska få agera SANE-burk också

1
Bevaka tråden