Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa annat än PPT på projektor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ny Mac användare och försöker lära mig grunderna. Föreläser mycket och visar då både PPT, internet sidor och installerade program. Har upptäckt att när jag ansluter projektorn till min Macbook Air, så visas bara PPT bilder alternativt en standardsida från projektorn. Har lyckats visa internetsidor genom att länka direkt från PPT bilderna till sidan. Men har inte klurat ut hur jag ska kunna visa program som är installerade på min Mac utan att länka dem till PPT bilderna. Hur gör man?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-03-13 11:52

Jag gissar att det du egentligen vill visa bara syns på din datorskärm istället för på projektorn. Kan det stämma?

Isåfall: Systeminställningar -> Bildskärmar -> Uppställning (har jag för mig):
Drag menyraden från ena skärmen till andra så blir skärm 2 (projektorn) huvudskärm då den är inkopplad.
Nu måste du å andra sidan ställa in PowerPoint så att den använder huvudskärmen som visningsskärm, och det gör man - tror jag - i det programmets inställningar.

Du kan också välja att alltid visa samma info på båda skärmarna (kryssa ur skärmdubblering i bildskärmsinställningarna), men det ger oftast ett intryck av tafflighet samt att man missar lite smarta funktioner.

Powerpoint har också en inställning huruvida samma bild skall visas på båda skärmarna eller olika,

I PowerPoint 2011 går du till den orange remsan högst upp på skärmen "Slide Show", och längst till höger kan du välja Presenter View eller Mirror Show.

Ursprungligen av filuren:

Jag gissar att det du egentligen vill visa bara syns på din datorskärm istället för på projektorn. Kan det stämma?

Isåfall: Systeminställningar -> Bildskärmar -> Uppställning (har jag för mig):
Drag menyraden från ena skärmen till andra så blir skärm 2 (projektorn) huvudskärm då den är inkopplad.
Nu måste du å andra sidan ställa in PowerPoint så att den använder huvudskärmen som visningsskärm, och det gör man - tror jag - i det programmets inställningar.

Du kan också välja att alltid visa samma info på båda skärmarna (kryssa ur skärmdubblering i bildskärmsinställningarna), men det ger oftast ett intryck av tafflighet samt att man missar lite smarta funktioner.

Eva:
Det stämmer att det jag vill visa inte syns på projektor visningen, bara på min skärm.

Första alternativet: Har provat att bara byta huvudskärm direkt i PPT och då tvingas du vända dig mot det projektorn visar och har ryggen mot publiken, för att kunna dema programmet. Ska testa med justeringen i Inställningarna.

Andra alternativet: Låter smidigast, ska testa på måndag när jag har tillgång till projektor igen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Powerpoint har också en inställning huruvida samma bild skall visas på båda skärmarna eller olika,

I PowerPoint 2011 går du till den orange remsan högst upp på skärmen "Slide Show", och längst till höger kan du välja Presenter View eller Mirror Show.

Eva:
Låter som en smidig lösning att jag kan välja direkt i PPT. Ska testa detta på måndag då jag har tillgång till en projektor.

Om du har tillgång till en vanlig skärm kan du koppla in den och prova dig fram. En projektor bygger på samma princip som vilken annan extern skärm som helst, så förfarandet är samma vad det gäller inställningar och dylikt.

1
Bevaka tråden