Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn låser sig ett par sekunder

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-27 21:30

Hej,

Har haft ett problem med min Macbook Pro med ML de senaste veckorna. Den låser sig ett par sekunder men ojämna mellanrum för att sedan köra på som vanligt igen.

Finns inget mönster i det hela utan datorn låser sig bara helt plötsligt i allt från 2 till 10 sekunder eller så.

Jag har kontrollerar disken och den är okej, har även startat om i felsäkertläge men problemet kvarstår ändå. Tycker även att den är mycket segare på att vakna ur vila och låter man den stå ett par minuter utan att röra den tar det alltid ett par sekunder innan den börjar reagera på musen eller tangentbordet.

Några tips på vad som kan vara fel?

Vad säger dina loggfiler?

Det här problemet har jag också haft på min förra Macbook Pro (Late 2011) med Mountain Lion. Lyckades dock aldrig identifiera problemet. Så det kan bli kul att höra om någon kan lösa det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 01:58
Ursprungligen av keptang:

Vad säger dina loggfiler?

Bra fråga, var hittar jag dom?

Ursprungligen av maskh:

Det här problemet har jag också haft på min förra Macbook Pro (Late 2011) med Mountain Lion. Lyckades dock aldrig identifiera problemet. Så det kan bli kul att höra om någon kan lösa det!

Låter ju inte så lovande. Jag har dessutom en ännu äldre, mitten 2009. Det har dock fungerat jättebra tidigare bara senaste veckorna det börjat strula.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 14:36

OS X kan frysa till då den skapar en ny swapfile. I Finder, välj menyn Gå->Gå till mapp...
...och ange /var/vm
Kolla om tidpunkten för dina swapfiler matchar de tidpunkter då datorn fryste till.

Hur mycket ledigt utrymme har du på din hårddisk?

Ursprungligen av poffe:

Bra fråga, var hittar jag dom?

Starta programmet "Systemmeddelanden".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 16:42
Ursprungligen av pesc:

OS X kan frysa till då den skapar en ny swapfile. I Finder, välj menyn Gå->Gå till mapp...
...och ange /var/vm
Kolla om tidpunkten för dina swapfiler matchar de tidpunkter då datorn fryste till.

Hur mycket ledigt utrymme har du på din hårddisk?

Starta programmet "Systemmeddelanden".

Nej, tiderna stämmer inte. Låste sig precis men senaste ändringen på swapen var för ca 30 minuter sedan. Jag har ungefär 11 GB ledigt. Hade bara runt 3-4 GB ledigt tidigare och då fungerade det bra, det är först nu det börjat strula har kört ML sedan den släpptes.

Kanske bara är att acceptera att den börjar bli för gammal helt enkelt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-28 19:41

Har du några USB-anslutna enheter anslutna?
Ibland kan dessa ställa till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 19:49
Ursprungligen av pesc:

Starta programmet "Systemmeddelanden".

Missade detta i förra inlägget. Vart ska jag leta här då tro? Fanns ju massor av filer.

Ursprungligen av mattiL:

Har du några USB-anslutna enheter anslutna?
Ibland kan dessa ställa till det.

Nej inget alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-01 00:16
Ursprungligen av poffe:

Missade detta i förra inlägget. Vart ska jag leta här då tro? Fanns ju massor av filer.

Titta på "alla meddelanden". Varje meddelande har en tidpunkt. Finns det något som konsekvent matchar de tidpunkter då datorn fryser?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-12 23:01

Efter att ha försökt hitta ett mönster i loggarna för att se om man kan hitta nått som kan vara boven så har jag kommit fram till:
-NADA.

Dock, testade jag nu precis en sak. För ca 2 år sedan bytte jag orginaldisken mot en Vertex 2 SSD disk. Orginalet har jag dock kvar och använt för att göra en bootbar backup på med jämna mellanrum.

Satte i den disken nu ikväll och se på fan! Datorn blev givetvis lite slöare men den har inte hängt sig en enda gång nu på under den knappa timme jag testat. Vanligtvis så frös den ju till nån sekund iallafall minst var 5:e minut, ibland oftare i bland mer sällan.

Så boven verkar ändå vara hårddisken trots att Skivverktyget inte hittade något fel på den.

Men så här segt kan man ju inte ha den nu när man är van vid SSD så har ni några tips på en bra och billig disk? Minst 128 GB men gärna 256

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 08:24

Nja,

Ropade nog hej lite tidigt. Det gick förvisso bra med den "nya" hdd:n ett par timmar men nu är datorn tillbaka vid att hänga sig nån sekund lite titt som tätt...

Ursprungligen av poffe:

Nja,

Ropade nog hej lite tidigt. Det gick förvisso bra med den "nya" hdd:n ett par timmar men nu är datorn tillbaka vid att hänga sig nån sekund lite titt som tätt...

Jag hade nog installerat om OSX.

Har du aktiverat TRIM-support för din SSD? Finns det någon uppdatering för den? Har du laddat ner alla uppdateringar till ML?

Ursprungligen av grenhall:

Jag hade nog installerat om OSX.

Har du aktiverat TRIM-support för din SSD? Finns det någon uppdatering för den? Har du laddat ner alla uppdateringar till ML?

Jag hade samma problem med en SSD-disk från Kingston. Bara att byta ut.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag hade samma problem med en SSD-disk från Kingston. Bara att byta ut.

Det förklarar iofs inte varför han har problem med sin mekaniska disk heller. Gissar på att det kanske är ram-minnena som börjar bli dåliga. Så fort det ska lagras lite information så fryser dom. Jag vet inte. Kan vara mycket som är kasst. Kan ju också vara att hårdvarukonfigurationen på något vis lagras så även om man byter disk så ligger SSD-informationen kvar och om den är korrupt så kraschar den oavsett.

Ursprungligen av grenhall:

Det förklarar iofs inte varför han har problem med sin mekaniska disk heller. Gissar på att det kanske är ram-minnena som börjar bli dåliga. Så fort det ska lagras lite information så fryser dom. Jag vet inte. Kan vara mycket som är kasst. Kan ju också vara att hårdvarukonfigurationen på något vis lagras så även om man byter disk så ligger SSD-informationen kvar och om den är korrupt så kraschar den oavsett.

Sant. Om minnena är dåliga tenderar datorn att krascha. Däremot kan det ligga program som drar mycket minne och därmed swappar maskinen hårt mot disk vilket drar ner prestandan. En ominstallation av OS X kan vara en bra ide trots allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 22:59

Tack för alla svar!

Har testat att installera om OSX nu, har väntat in i det sista med det då jag trodde det skulle vara krångligt att få allt på plats som jag ville ha det sen igen men det var ju en barnlek! Bara att starta om med cmd+R och vänta i 2,5 timme ungefär sen var allt på plats precis som innan

Än så länge (ca 20 minuter) har den inte hängt sig men det tog ju nån timme innan den började med det efter hdd-bytet så än ropar jag inte hej

Återkommer med resultat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-14 22:55

Ja, än så länge har fenomenet inte upprepat sig

Körde en stund på morgonen och på eftermiddagen utan några problem. Satte dock i nytt ram i eftermiddags också så kan ju även vara det men magkänslan är att det bara var en ominstallation som behövdes.

Vi får se hur länge det håller den här gången. Tack alla för hjälpen och tipsen!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2013-03-20 20:35

Hade samma problem. En (1) gång i timman frös iMacen till.

Hittade lösningen tillslut. Har Cocktail installerad och hade "Automatically purge inactive memory every <blank> minute(s)" ikryssat under System->Memory och <blank> var 60 så var 60:e minut rensades inaktiva minnet...

1
Bevaka tråden