Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyinstallation, Mail och andra problem (MacPro).

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 10:23

MacPro, nyinstallation och gamla "Macintosh HD" som extern HD

Har gjort gjort en Fusion Drive som funkar fint, samtidigt bestämde jag mig för en total nyinstallation.
Tidigar, sen begynnelsen har jag alltid med nya burkar, kört Carbon Copy Cloner och det har funkat fint, inte mycket strul alls.

Som sagt är det gjort sen begynnelsen, och det är länge, jag har hela tiden uppgraderat OS 9 -> Cheetah -> ... Mountain Lion och har någon mapp långt, låångt ned som det står "Från LC" (OS 7?) bilderna funkar fortfarande, så långt ned så att man inte vet vad man väcker om man rotar för mycket.

Många gamla program som inte är aktuella längre och säkert något Rosettavänligt kvar, många är köpta för länge sedan och uppgraderade i många omgångar. Har haft problem, VST och AU plugins, funktioner som funkat i Izotope RX2, men inte funkat i FCPX och andra program i Macpron, i MacBooken har det varit problemfritt.

Alltså det kändes som det finns mycket onödigt som ligger å spökar.
Därför använde jag inte Carbon Copy Cloner metoden denna gång och tänkte avvända Flyttassistenten till Mail men undvika för Program, Användare och annat. Mesta flyttet av dokument blir handjagat med uppstädning 20 års användande.

Det mest har gått bra men MAIL

MAIL FLYTTNING
Provade med Flyttassistenten problem:
- nya hårddisken har samma användar namn som gamla med då döps den gamla
- flytten ger upphov till en importmapp med alla mejlkontons mejl men inga konton förs över.

APP STORE ALLA PROGRAM
Ett annat problem som uppstår är att App Store hittar alla Program, på både på nya och gamla startskivan.
Går den att blockera så jag slipper mata ut den varje gång jag hämtar/uppdaterar något från App Store.

Kommer säker mer.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-03-13 11:45

Du kan testa att flytta alla mailinställningar manuellt. Det handlar om två mappar och en .plist-fil.
Hittas här och flyttas till motsvarande ställe på nya skivan:
Mac HD/användare/ne100/Bibliotek/Mail
Mac HD/användare/ne100/Bibliotek/Mail-hämtningar (kan även heta "Mail Downloads")
Mac HD/användare/ne100/Bibliotek/Preferences/com.apple.mail.plist

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 13:19

Nästan.
Flyttat "Mail"-mapparna men missat plist.
Spännande nu får jag rappa på med lunchen så jag får komma tillbaks till kontoret

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 14:33

Funkar hyggligt, äldre mejl, ingresstexten syns men när jag klickar på mejlet så står den bara och snurrar "Läser in"

1
Bevaka tråden