Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma igång med Filevault

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag vill komma igång med FileVault men har inte riktigt vågat eftersom jag är rädd att jag ska göra något fel och aldrig mer komma åt datorns innehåll. Jag har idag ett lösenord för att starta datorn (öppna den efter start).
a) vilka lösenord behöver jag till Filevault?
b) Filevault krypterar min "hemma-mapp"? I mitt fall har jag en Macintosh HD. Under den ligger en mapp "användare", och där finns bland annat en mapp med mitt namn "Jonas". Krypterar FileVault bara mappen Jonas, eller "hela Macintosh HD"?
(En del av det jag vill kryptera ligger nämligen i en annan mapp under Macintosh HD - alltså inte under "Jonas").
c) Vad händer om någon stjäl min dator och skriver in fel lösenord ett antal gånger - kan datorn låsa sig så att inte ens jag kan öppna den i efterhand?
d) Finns det några problem med FileVault eller något jag ska tänka på när jag använde FileVault?

med vänliga hälsningar Jonas
ps. jag sökte på FileVault i forumet innan jag skrev detta inlägg. Men jag tyckte inte att jag fick svar på mina frågor via tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-12 16:35

Vilken version av OSX kör du? Det är skillnad på FileVault och FileVault2.... jag tror den förra bara tar din hemmamapp, medans den senare tar hela hårddisken.
Det första du ska göra är en backup! Om det skiter sej någonstans har du i alla fall en kopia.

Re: filevault

Ursprungligen av kenjon:

Vilken version av OSX kör du? Det är skillnad på FileVault och FileVault2.... jag tror den förra bara tar din hemmamapp, medans den senare tar hela hårddisken.
Det första du ska göra är en backup! Om det skiter sej någonstans har du i alla fall en kopia.

Hej!
jag tror att jag kör FileVault(1). Det står inte med någon 2a någonstans [jag har tittat i systeminställningarna]. För övrigt kör jag Mac OS 10.6.8. Och jag har säkerhetskopierat.

med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-12 17:35

Då tror jag det bara gäller din hemmamapp (mappen Jonas under Användare). En annan mapp utanför det kan du nog inte ta med. Jag tror det ändrades i 10.7 Lion.
Jag har aldrig kört FileVault själv, men keptang brukar ha bra koll
Du kan ju dra in den andra mappen in till din hemmamapp för att kryptera den. Eller behöver någon annan tillgång till den också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-13 10:41

Om det är specifik info som skall krypteras - och som inte ligger i din hemma-mapp - så kanske en krypterad skivavbild är en bättre lösning.

Ursprungligen av jonasludvigsson:

...har inte riktigt vågat eftersom jag är rädd att jag ska göra något fel och aldrig mer komma åt datorns innehåll...

Som kenjon sagt (och som tål att upprepas): Se till att ha backup!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 20:25

Jag rekommenderar inte att använda FV1. Uppgradera till OS X 10.7 eller OS X 10.8 om du kan annars strunta i att använda det. Långsamt, bökigt och i bland till och med farligt pga brister i själva FV1.

Tillägg: Menar inte att du inte ska använda dig av FV2. Det är bra, stabilt och snabbt. Enorm skillnad på de båda.

Senast redigerat 2013-03-23 13:16

tack för alla tips! mvh Jonas

1
Bevaka tråden