Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail mall

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-11 12:59

Det finns ju färdiga mallar i mailprogrammet...
Jag är dock van från windowsvärlden att enkelt skapa egna mallar med tex företagsloggo osv.....
Visst måste väl detta vara möjligt även på min nyinskaffade MacBook Air! Men hur??

Ursprungligen av Basil:

Det finns ju färdiga mallar i mailprogrammet...
Jag är dock van från windowsvärlden att enkelt skapa egna mallar med tex företagsloggo osv.....
Visst måste väl detta vara möjligt även på min nyinskaffade MacBook Air! Men hur??

Att ha andra objekt än eventuella bifogade filer (förutom texten i mailet så klart) är ett satans påfund. En sak som irriterar mig något enormt är när man ska söka efter ett mail som kom från en specifik avsändare, man minns inte riktigt när eller vad ämnet var men det innehöll en bilaga som man vill åt. Då söker man på avsändaren bara för att finna att fanskapet har en bildfil med i sin signatur med logga eller nåt och därmed har samtliga 8573 mail från personen ifråga en bilaga. Suck. Lägg ner! Man kan gott och väl ha en signatur men denna ska vara i text och inga bildobjekt! Tycker jag. Och om du nu tvunget ska förpesta livet för dina mottagare så kan du ju lägga in bildobjektet i mailsignaturen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-12 07:39
Ursprungligen av Basil:

Det finns ju färdiga mallar i mailprogrammet...
Jag är dock van från windowsvärlden att enkelt skapa egna mallar med tex företagsloggo osv.....
Visst måste väl detta vara möjligt även på min nyinskaffade MacBook Air! Men hur??

En enkel "mall" med signatur och logga lägger du till i inställningar i mail under signatur, där kan du skapa flera olika signaturer också.
För mer avancerade mallar till t.ex. nyhetsbrev eller annat så såg jag att det fanns en del på nätet, bland annat här:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.366068/sa-mallar-du-mailen-med-mail

  • Medlem
  • 2013-03-12 08:47
Ursprungligen av Basil:

Det finns ju färdiga mallar i mailprogrammet...
Jag är dock van från windowsvärlden att enkelt skapa egna mallar med tex företagsloggo osv.....
Visst måste väl detta vara möjligt även på min nyinskaffade MacBook Air! Men hur??

Okey! Tack då är jag med! Jag är fortfarande windowsinspirerad och tänkte att man kunde formatera signaturen....
Men du menar att man jobbar med mallar istället..

  • Medlem
  • 2013-03-12 13:01

Tycker ändå att det är bökigt att jobba med mallar istället för signatur....
Skulle villja att alla mail som skickas från företagskontot har utseende med logga osv automatiskt och de som skickas från förening där jag är kassör skulle innehålla dess emblem och min privata - ja där är det ju helt okey med den oformaterade signaturen....
Lite jobbig väg att gå över mallar varje gång.....

Ursprungligen av Basil:

Tycker ändå att det är bökigt att jobba med mallar istället för signatur....
Skulle villja att alla mail som skickas från företagskontot har utseende med logga osv automatiskt och de som skickas från förening där jag är kassör skulle innehålla dess emblem och min privata - ja där är det ju helt okey med den oformaterade signaturen....
Lite jobbig väg att gå över mallar varje gång.....

Det är bara att lägga upp olika signaturer per mailkonto under inställningarna i Mail så får du precis som du vill ha det.

Ursprungligen av pmarriott:

...Man kan gott och väl ha en signatur men denna ska vara i text och inga bildobjekt!.

Nej lägga in loggan som bifogad fil går bort. Man vill länka loggan till en bild som ligger på webben någonstans. Det kräver i sin tur att brevet skickas som HTML. Då ser mottagaren loggan men ingen fil är bifogad.

Tyvärr finns det företag som stänger av HTML på mottagarsidan så motttagaren ser bara ren text. Ev ligger det med en bifogad fil = loggan som man hade placerat så snyggt.

Hela den här problematiken runt epost känns väldigt 1900-tal.

1
Bevaka tråden