Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoövervakning i hemmet

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2009-09-30 17:18

Såg idag att Logitech har ett system för kameraövervakning som synes verkligen enkelt att installera. Se länk:
Logitech > Säkerhet > Outdoor Video Security Master System

Tyvärr förefaller det endast finnas för Windows. Har någon tips på motsvarande system för Mac OS? Det finns naturligtvis vanliga nätverkslösningar (Axis m.fl) Men Logitechs system verkar mycket smidigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 18:04

Dagens GBTV fick mig nästan att vilja skaffa videoövervakning, trots att jag har noll användning av det

GeekBrief.TV Blog Archive GBTV #636 | Vue Personal Video Network

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-03-24 13:43

Har nu funnit en mycket bra och billig lösning som lever upp till mina behov av att kunna övervaka hemmet med omgivning när jag vi är borta! Lösningen består i en app som heter Mobiscope och som laddas ner från appstore på min iMac (gratis), och motsvarande app till min iPhone/iPad (75 SEK). Upp till fyra kameror i hemmet kan jag då följa när jag inte är hemma. Om något sker (rörelsedetektion) skickas ett email till iPhonen/iPaddan och jag kan gå in och se vad som hänt och när det hände. Jag prövade först systemet med iMacens inbyggda kamer och när det funkade köpte jag Logitechs billigaste modell av webcam för 195 SEK och anslöt till USB-porten, vilket fungerar utmärkt. Jag ska nu köpa en kamera till med bättre upplösning som jag kan monter utomhus. Begränsningen ligger i att USB i tillåter längre kabeldragningar men det går ju att råda bot på med en hub.
Sammanfattning: för 270 SEK har jag nu ett fungerande övervakningssytem i hemmet som larmar mig på iPhone om något händer och som sparar videon på vad som hänt. Rekommenderas starkt!

Senast redigerat 2011-03-24 14:13

En länk är alltid bra att ha:
Mobiscope - Video from webcams on mobile

Senast redigerat 2011-03-24 14:28
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-08 04:45

Någon som satt upp ett mer övergripande system som kan rekommenderas. Jag vill helst ha kameror med IR och som helst fungerar över WiFi. I värsta fall kan jag dra kablar. Mitt hus är inte så stort I mitt system behöver jag fyra inomhuskameror och en för utomhusbruk.

Vill man vara besserwisser kan man ha NAS, t.ex. QNAP (där ingår ett program som lagrar information från övervakningskamerorna) och man kan ha flera kameror (både trådade och trådlösa t.ex. från Axis) uppsatta.
Sedan kan man ställa in att informationen (video, ljud, klockslag) lagras högst en vecka. Om man får ett inbrott kan man lätt spola tillbaka och se inbrottet och lämna över beviset till polisen.

(Kolla dock upp om tillstånd krävs, beroende på vad och var kamerorna spelar in -- i sitt eget hem krävs inget tillstånd. Utomhus: om kameran enbart spelar in det som sker på din din tomt [ej publikt område, t.ex. trottoaren, gatan, grannhuset], så krävs inte heller tillstånd, däremot kanske du måste ha skylt som visar att det är övervakat. Spelar du in mer än tomten, då måste du också ha tillstånd. Är det publik plats [affär, ideella lokaler, arbetsplatser, osv.] måste du ha tillstånd).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-03-09 14:41
Ursprungligen av onnyt:

Någon som satt upp ett mer övergripande system som kan rekommenderas. Jag vill helst ha kameror med IR och som helst fungerar över WiFi. I värsta fall kan jag dra kablar. Mitt hus är inte så stort I mitt system behöver jag fyra inomhuskameror och en för utomhusbruk.

Ta en titt på Foscam, de har en del intressanta kameror. Tex FI9821W/FI8910W (1MP resp 0,3MP) Pan, tilt, ljud in/ut, trådlöst/trådat, stöd för iOS, Android etc, IR. Den första har även plats för SD-kort.
http://www.foscam.com

Finns på bl.a. på Amazon.co.uk

Senast redigerat 2013-03-09 23:03
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-12 00:26
Ursprungligen av reboot81:

Ta en titt på Foscam, de har en del intressanta kameror. Tex FI9821W/FI8910W (1MP resp 0,3MP) Pan, tilt, ljud in/ut, trådlöst/trådat, stöd för iOS, Android etc, IR. Den första har även plats för SD-kort.
http://www.foscam.com

Finns på bl.a. på Amazon.co.uk

Verkar vara kompetenta grejor med bra kvalitet. Jäkligt bökig att ställa in om man vill köra över WiFi bara. Undrar om de kan levrera till Filippinerna. Ebay Kina kanske.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-12 00:48

Jag är görsäker på att jag skrev ett inlägg tidigare om LightInTheBox, men det kanske var i en annan tråd...

http://www.lightinthebox.com/c/ip-surveillanc...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-12 02:28
Ursprungligen av kenjon:

Jag är görsäker på att jag skrev ett inlägg tidigare om LightInTheBox, men det kanske var i en annan tråd...

http://www.lightinthebox.com/c/ip-surveillanc...

Kanon kenjon! Halva priset för den här just nu. http://www.lightinthebox.com/ip-camera-wifi-8... tror jag klipper till direkt.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vill man vara besserwisser kan man ha NAS, t.ex. QNAP (där ingår ett program som lagrar information från övervakningskamerorna) och man kan ha flera kameror (både trådade och trådlösa t.ex. från Axis) uppsatta.

Jag kanske är dåligt uppdaterad men har för mig att man måste köpa licens från QNAP för att sätta upp fler än en kamera via QNAP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-12 09:07
Ursprungligen av onnyt:

Kanon kenjon! Halva priset för den här just nu. http://www.lightinthebox.com/ip-camera-wifi-8... tror jag klipper till direkt.

Det står inte att den har stöd för OSX, men det borde bara gälla den medföljande programvaran....
Kameran jag fick hem låg på 192.168.1.128, vilket var väldigt svårt att få fram. Men det kan vara olika eftersom de har många tillverkare.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag kanske är dåligt uppdaterad men har för mig att man måste köpa licens från QNAP för att sätta upp fler än en kamera via QNAP.

Nej, du är uppdaterad!

Man måste köpa licens för fler än 1 kamera. Men tanken är att man kan prova ut först med 1 och se hur det fungerar. De flesta som vill ha säkerhet betalar gärna för licensen, förutsatt att licenskostnaden är rimlig.

Det som är bra med NAS lösningen är att man kan ha 1080p kameror utan att vara orolig att man får platsbrist, förutsatt att mjukvaran raderar äldre inspelningar (t.ex. inspelningar äldre än 1 vecka). Med 1080p kameror kan polisen mycket lättare identifiera inkräktaren/inkräktarna, särskilt om kameran även spelar in ljud (om inkräktarna pratar med varandra).

En annan sak om är bra med NAS lösningen är att NASen inte nödvändigtvis behöver finnas i samma hus, vilket ger extra säkerhet om inkräktaren/inkräktarna vill förstöra bevismaterialet.

1
Bevaka tråden