Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dropbox kritiserar Icloud

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var inte många år sedan Apple ville köpa Dropbox. Affären blev aldrig av och nu kommer Dropbox med kritik mot Icloud och dess begränsningar.

Läs hela artikeln här

Själv har jag övergett iCloud på grund av att det är så instängt. Istället har jag valt att använda mig av Exchange för kalender, kontakter och mail och tar hjälp av Dropbox för att synkronisera filer.

Förhoppningsvis kommer Apple någon gång att förstå detta och göra ett iCloud som faktiskt fyller en funktion på fler operativ än iOS och OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-11 10:30

Jag kör på iCloud och Dropbox. Jag önskar att man kunde använda iCloud på samma enkla sätt som Dropbox när det gäller att lagra filer och dela dem. När det gäller att synka via iCloud så funkar det perfekt. Men lite mer än så kan man begära av iCloud. Här borde Apple lägga rejält med krut på sin tjänst.

Ursprungligen av maskh:

Själv har jag övergett iCloud på grund av att det är så instängt. Istället har jag valt att använda mig av Exchange för kalender, kontakter och mail och tar hjälp av Dropbox för att synkronisera filer.

Förhoppningsvis kommer Apple någon gång att förstå detta och göra ett iCloud som faktiskt fyller en funktion på fler operativ än iOS och OS X.

Exchange är väl minst lika inlåst som apples dito? Är det inte svindyrt dessutom?

Ursprungligen av ravenwing:

Exchange är väl minst lika inlåst som apples dito? Är det inte svindyrt dessutom?

"Exchange" i det här fallet betyder sannolikt Outlook.com och det är gratis att använda och stödjer ActiveSync, som är protokollet bakom pushsynkroniseringen i Exchange Server.

Det är alltså ingen fullvärdig ersättare till Icloud eller Dropbox utan endast synkronisering av e-post, kontakter, kalender, anteckningar och liknande.

Ursprungligen av ravenwing:

Exchange är väl minst lika inlåst som apples dito? Är det inte svindyrt dessutom?

Att skaffa sig en egen Exchange-server kan vara ganska kostsamt, ja. Men det är förbehållet företag som är lite större än Nisses Mekaniska med 4 anställda. Däremot finns det gott om möjligheter att skaffa sig en hosted-Exchange för någon hundring per månad.
Inlåst är det ju knappast i bemärkelsen att du kan använda i princip vilken halvkorkad eller smart telefon som helst för att ansluta.

Ursprungligen av ravenwing:

Exchange är väl minst lika inlåst som apples dito? Är det inte svindyrt dessutom?

Jag betalar nånstans kring 70kr/månad för att ha en riktigt Exchange-mail från FS Data.

Och nej, jag anser inte att det är lika inlåst i och med att det finns stöd för detta i både OS X och Windows samt iOS och Windows Phone. Däremot är det svårare att försöka få in kalendern från iCloud på din Windows Phone eller i Microsofts Outlookprogram.

Ursprungligen av Joacim Melin:

"Exchange" i det här fallet betyder sannolikt Outlook.com och det är gratis att använda och stödjer ActiveSync, som är protokollet bakom pushsynkroniseringen i Exchange Server.

Det är alltså ingen fullvärdig ersättare till Icloud eller Dropbox utan endast synkronisering av e-post, kontakter, kalender, anteckningar och liknande.

Exchange, i det här fallet, betyder inte Outlook.com. Det är en annan tjänst. Vad jag förstår så är det riktiga Exchange-servrar som används hos FS Data, och där betalar jag för deras Premium-tjänst.

Ursprungligen av maskh:

Exchange, i det här fallet, betyder inte Outlook.com. Det är en annan tjänst. Vad jag förstår så är det riktiga Exchange-servrar som används hos FS Data, och där betalar jag för deras Premium-tjänst.

Aha. Jo det är Exchange Server som FS-Data erbjuder. Fina grejer, för övrigt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Aha. Jo det är Exchange Server som FS-Data erbjuder. Fina grejer, för övrigt.

Det enda tråkiga är att gränssnittet i webmail inte är det bästa. Förväntar mig egentligen mer av Microsoft än att de ska köra att minimalt och avskalat gränssnitt i alla andra webbläsare än Internet Explorer.

Ursprungligen av maskh:

Jag betalar nånstans kring 70kr/månad för att ha en riktigt Exchange-mail från FS Data.

Och nej, jag anser inte att det är lika inlåst i och med att det finns stöd för detta i både OS X och Windows samt iOS och Windows Phone. Däremot är det svårare att försöka få in kalendern från iCloud på din Windows Phone eller i Microsofts Outlookprogram.

ah då förstår jag vad som menades med inlåst.

1
Bevaka tråden