Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac eller Mac Mini

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har senaste halvåret börjat samla på mig Apple produkter (1st iPhone5, 2st iPad, 1st AppleTv, 1st MBA 11 2.0 i7) och nu har turen kommit till en ny stationär. Men jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en Mac mini eller iMac. Det kommer att röra sig om en QC i7 med 8-16gb ram och en hybriddisk.

Jag har i dagsläget en 24 ips skärm med en mängd ingångar som skulle passa till Mac mini. Minin är också smidigare och lättare att uppgradera. iMacen är dock våldsamt snygg och skönt att slippa kablarna (dock svårt att ansluta andra källor till i tuoi genitori. Thunderboltskärmen skall uppgraderara och kanske blir bättre än den inbyggda?
Kommer att användas till vanligt kontorsjobb och dataanalys etc.

Vilken hade ni valt (för och nackdelar).

Mvh
///Henrik

Om det bara är "vanligt kontorsjobb", varför kopplar du inte in din MBA till den stora skärmen? Varför behöver du en separat stationär dator?

Ursprungligen av Sergeant5206:

...slippa kablarna (dock svårt att ansluta andra källor till i tuoi genitori...

Vad betyder den meningen?

Ursprungligen av Sergeant5206:

...Thunderboltskärmen skall uppgraderara och kanske blir bättre än den inbyggda

Vad menar du? Har du en Thunderbolt-skärm? Ska uppgraderas till vadå?

Jag får be om ursäkt å min iphones vägnar som gjort en rejäl autocorrect till italienska !?!.

Jag har alltså inte en thunderboltdisplay och om en sådan skall införskaffas väntar jag till efter att den nya lanserats.

Och min MBA kan komma att lämnas på jobbet och att jag har med mig den på resor och då vill jag att min fru skall ha tillgång till Mac.

Sedan är väl inget av mina inköp något jag absolut behöver .
Lutar åt Mac mini och sedan byta ut min skärm mot en thunderbolt.

///H

Ursprungligen av Sergeant5206:

Jag får be om ursäkt å min iphones vägnar som gjort en rejäl autocorrect till italienska !?!.

Jag har alltså inte en thunderboltdisplay och om en sådan skall införskaffas väntar jag till efter att den nya lanserats.

Och min MBA kan komma att lämnas på jobbet och att jag har med mig den på resor och då vill jag att min fru skall ha tillgång till Mac.

Sedan är väl inget av mina inköp något jag absolut behöver .
Lutar åt Mac mini och sedan byta ut min skärm mot en thunderbolt.

///H

Mac mini med i7 och en thunderboltskärm går på 17290kr. Imac 27" börjar på 17795, och då ingår ju trådlöst tangentbord och mus.

Ursprungligen av maltzor:

Mac mini med i7 och en thunderboltskärm går på 17290kr. Imac 27" börjar på 17795, och då ingår ju trådlöst tangentbord och mus.

Ska han ha en sådan "dyr" skärm så tycker jag helt klart Imac utan tvekan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-11 13:00

Jag skulle nog hålla med om att iMac verkar ett mer vettigt val. Den kan ju troligtvis även användas som extern (Thurnderbolt)-skärm om du senare väljer att köpa en 2015 års mac-mini

Min nuvarande skärm kostade (för fyra år sedan) mer än en thunderboltdisplay. Är väl egentligen en bättre skärm men ack så ful.

Det jag funderar över är hur framtidssäker iMac är. Mac mini kan man ju förpassa till htpc etc när den blir gammal och så behåller man endast skärmen. Nackdelen med iMac är ju också att man inte kan byta hårddisken eller ansluta en extern källa (annat än en nyare Mac). Men visst är den vacker och smidig.

Ursprungligen av Sergeant5206:

Min nuvarande skärm kostade (för fyra år sedan) mer än en thunderboltdisplay. Är väl egentligen en bättre skärm men ack så ful.

Det jag funderar över är hur framtidssäker iMac är. Mac mini kan man ju förpassa till htpc etc när den blir gammal och så behåller man endast skärmen. Nackdelen med iMac är ju också att man inte kan byta hårddisken eller ansluta en extern källa (annat än en nyare Mac). Men visst är den vacker och smidig.

Vad menar du med "ansluta en extern källa"?

Imo så är ditt resonemang någorlunda vettigt. En Mac Mini kan senare tjäna som en HTPC (väldigt bra dessutom). HDD kan du byta på iMac´en, dock så är det meckigt. Är det just HDD och RAM du oroar dig över att det kan bli jobbigt att byta ut så är även där Mac Mini ett bättre val.

Extern källa är tex en PC (laptop med programvara som endast finns till just PC).

Är det förresten någon som sitter på information angående den nya TBD?

USB3.0, sdxc, mindre reflexer, svalare ( de TBD jag testat har varit rejält varma)?

Tack för alls tips och råd
///Henrik

Ursprungligen av Sergeant5206:

Är det förresten någon som sitter på information angående den nya TBD?

Om du pratar om kommande modell så är det nog väldigt få utanför Apples utvecklingsavdelning som vet någonting om den. Och de som eventuellt vet får inte säga något.

Förvisso, men rykten brukar ändå florera.

Hade varit fint med en högupplöstpanel med anti-glare, fler anslutningar som sitter bättre till. Ingen fastmonterad thunderboltkabel.

Tack för hjälpen.

Blev en iMac 27 med i5-QC och 16GB ram samt Fusion Drive. Borde dyka upp om någon vecka.

God kväll
///Henrik

I stf PC

Ursprungligen av Sergeant5206:

Extern källa är tex en PC (laptop med programvara som endast finns till just PC).

Hej
Jag kör Parallel desktop sedan x antal år med SW dom bara fungerar på PC fungerar utmärkt & den är tom snabbare än min gamla PC.

1
Bevaka tråden