Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP, tar tid tills nätverket fungerar igen efter vila

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en lion dator som installerades med mountain lion i butik vid köp i höstas; MBP 2,9 Ghz 10.8.2 8 GB med senaste safari och google crome. Jag har datorn kopplad direkt i vägguttaget med Bahnhof. Problemet är att väcka datorn efter vila. Enligt nätverksdiagnos är datorn inte ansluten. Det kan ta två minuter innan jag kommer ut och då vet jag inte om det är något jag gör med omstart av webbläsare etc eller någon form av session som upphör och låter datorn anslutas. Det är mycket irriterande. Vad är problemet?

Senast redigerat 2013-03-11 08:19
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-10 21:28

Utan att ha haft BBB själv, skulle jag tro att det är deras DHCP som tar tid på sej.
Sätt dit en router, så löser det sej nog.

Ursprungligen av kenjon:

Utan att ha haft BBB själv, skulle jag tro att det är deras DHCP som tar tid på sej.
Sätt dit en router, så löser det sej nog.

Nämnda problem har jag bara med nämnda dator och ingen annan.

Ursprungligen av 99mac-Johan:

Nämnda problem har jag bara med nämnda dator och ingen annan.

Vilka operativsystem är det på de andra datorerna?

Hur många IP-adresser får du av din leverantör? Om du bara får 1 (vilket oftast är fallet), men kopplar flera datorer rakt in i nätverksuttaget, så kan problemen bero på det. Då behövs det en router som agerar DHCP-server för alla dina datorer.

Beroende på hur många IP-adresser Bahnhof delar ut så kan det bete sig olika.
Stoppa dit en router vid uttaget som @kenjon skriver så ska det nog lösa sig.

Ursprungligen av kenjon:

Utan att ha haft BBB själv, skulle jag tro att det är deras DHCP som tar tid på sej.
Sätt dit en router, så löser det sej nog.

Ursprungligen av 99mac-Johan:

Nämnda problem har jag bara med nämnda dator och ingen annan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka operativsystem är det på de andra datorerna?

Hur många IP-adresser får du av din leverantör? Om du bara får 1 (vilket oftast är fallet), men kopplar flera datorer rakt in i nätverksuttaget, så kan problemen bero på det. Då behövs det en router som agerar DHCP-server för alla dina datorer.

Ursprungligen av keptang:

Beroende på hur många IP-adresser Bahnhof delar ut så kan det bete sig olika.
Stoppa dit en router vid uttaget som @kenjon skriver så ska det nog lösa sig.

Jag har bara 1 tilldelad adress och 1 uttag. Jag använder alltså bara en dator åt gången och kan inte erinra mig motsvarande problem med den andra macbook:en. Jag har aldrig hört talas om att en router måste anskaffas av den här anledningen (egentligen ofattbart; "med router omedelbar tillgång, utan, räkna med några minuters fördröjning innan tillträde till internet"). Men självfallet kan jag ta ett råd och ska testa det här.

99mac-Johan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-14 07:23

Håller med dej om två minuter, om du har klockat tiden. Men många skriver/upplever tid annorlunda när man väntar. 30 sekunder kan kännas som två minuter
Jag skulle ändå testa en router, du får ju dessutom ett visst brandväggsskydd genom NAT. Kan du inte låna en för test? Vitsen är att routern är inkopplad hela tiden, går inte i vila, ligger uppkopplad ständigt med samma IPnummer.

1
Bevaka tråden