Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TC och Teliasmart

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-10 21:48

Hej!

En fråga för nätverksexperter.

Använder idag mitt Telia Thompson SMART modem som router för mitt hemmanätverk.
Min TC 2TB är ju även en router och som jag förstått det är det stöd för både 2,4 ghz och 5 ghz i den.

Jag har endast apple prylar bakom och min fråga är kort, blir mitt interna nätverk snabbare om jag använder min TC som router?
Kan man koppla sitt Telia SMART rakt in i TC?

Mitt tips är att ringa Telia och be dem stänga av routern i din "smart".
Sedan är det bara att använda TC som router.

  • Medlem
  • 2013-03-11 10:53
Ursprungligen av Borttaget:

Mitt tips är att ringa Telia och be dem stänga av routern i din "smart".
Sedan är det bara att använda TC som router.

Tack för tipset!

Allt funkar väl ok nu, men kommer det gå snabbare i det interna nätverket?

Senast redigerat 2018-07-23 09:01
Ursprungligen av bavan:

Tack för tipset!

Allt funkar väl ok nu, men kommer det gå snabbare i det interna nätverket?

Japp och framför allt störningsfritt.

  • Medlem
  • 2013-03-11 19:22
Ursprungligen av grenhall:

Japp och framför allt störningsfritt.

Tack! Då blir det att projektera Vad är det för kabel som ska gå mellan TeliaSMART och wan porten på TC?

Ursprungligen av bavan:

Tack! Då blir det att projektera Vad är det för kabel som ska gå mellan TeliaSMART och wan porten på TC?

Vanlig nätverkskabel. RJ45 kontakt.

  • Medlem
  • 2013-03-16 13:49

Hej!

Jag testade att göra min bryggning idag, men hittade inte min TC i nätverket efter!
Vad ska man göra innan man bryggar sin Telia Smart? Ska man konfigurera sin TC som en router och sen brygga?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-16 17:57

En av dem ska vara brygga, en router. Vilken spelar egentligen ingen roll, såvida du inte tycker att den ena har en fördel i en viss konfiguration (normalt Apple, men använder du VoIP eller IPTV kanske det är bättre att göra tvärt om).
Telias måste du nog kontakta Telia så de kan sätta den som brygga, det kan du nog inte göra själv.

  • Medlem
  • 2013-03-16 18:04
Ursprungligen av kenjon:

En av dem ska vara brygga, en router. Vilken spelar egentligen ingen roll, såvida du inte tycker att den ena har en fördel i en viss konfiguration (normalt Apple, men använder du VoIP eller IPTV kanske det är bättre att göra tvärt om).
Telias måste du nog kontakta Telia så de kan sätta den som brygga, det kan du nog inte göra själv.

Hej!

Jo jag har förstått att Telia måste göra bryggan. Men jag måste skapa mitt interna nätverk med hjälp av TC först innan jag gör bryggan?
Jag bryggade Telia SMART men efter det kunde jag inte komma åt min TC såklart, den hade ju kvar sina gamla inställningar som sa att den skulle ansluta till befintligt trådlöst nätverk. Mycket telekö för ingenting

Ursprungligen av bavan:

Hej!

Jo jag har förstått att Telia måste göra bryggan. Men jag måste skapa mitt interna nätverk med hjälp av TC först innan jag gör bryggan?
Jag bryggade Telia SMART men efter det kunde jag inte komma åt min TC såklart, den hade ju kvar sina gamla inställningar som sa att den skulle ansluta till befintligt trådlöst nätverk. Mycket telekö för ingenting

I det fallet kunde du sonika bara nollställt din TC med reset-knappen.

För Telia (Thomson) smart gateway är det sämsta någonsin skapats på denna jord.
Kan inte ens följa standarder på TCP-paket.

  • Medlem
  • 2013-03-16 21:44
Ursprungligen av Borttaget:

I det fallet kunde du sonika bara nollställt din TC med reset-knappen.

För Telia (Thomson) smart gateway är det sämsta någonsin skapats på denna jord.
Kan inte ens följa standarder på TCP-paket.

Hej!

Vågade inte nollställa den, backup ligger på HD i TC. Men det är safe att fabriksåterställa den? Det händer inget med datan?

Senast redigerat 2018-07-23 09:02

Nollställa routern rör inte datan som ligger på disken.

  • Medlem
  • 2013-04-16 21:48
Ursprungligen av Borttaget:

Nollställa routern rör inte datan som ligger på disken.

Allt funkar helt perfekt nu! TC är ju helt fantastisk som router, fattar inte varför jag väntade så länge?!
Att skicka en fil mellan datorerna låg på ca 3mb/sek nu ligger det på 17mb/sek!

Senast redigerat 2018-07-23 09:09
1
Bevaka tråden