Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem MBP Låser sig, SSD optibay

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-08 17:16

Hej, jag har fått problem med min Macbook Pro 13" mitten 2012 i7.

Detta började när jag installerade en Intel 520 180 Gb i en optibay. Jag har lagt över systemet på SSDn via carbon copy cloner.

Efter detta har datorn börjat spöka. Ibland fungerar den perfekt, snabb jämfört med org hdd men efter en stunds användande låser den sig (ofta med flera program aktiva). Badbollen kommer upp och om man tvångsavslutar programer går detta men så fort man öppnar nytt låser sig dem med. Men ex finder osv kan man använda sig undertiden ex safari låser sig!

Har testat Reparera skrivrättigheter utan resultat. Vid säker start flimmrar bilder på hemsidor samt topsits om man öppnar den.

Tacksam för svar!!!

Ursprungligen av Fabz:

Hej, jag har fått problem med min Macbook Pro 13" mitten 2012 i7.

Detta började när jag installerade en Intel 520 180 Gb i en optibay. Jag har lagt över systemet på SSDn via carbon copy cloner.

Efter detta har datorn börjat spöka. Ibland fungerar den perfekt, snabb jämfört med org hdd men efter en stunds användande låser den sig (ofta med flera program aktiva). Badbollen kommer upp och om man tvångsavslutar programer går detta men så fort man öppnar nytt låser sig dem med. Men ex finder osv kan man använda sig undertiden ex safari låser sig!

Har testat Reparera skrivrättigheter utan resultat. Vid säker start flimmrar bilder på hemsidor samt topsits om man öppnar den.

Tacksam för svar!!!

Troligtvis knas på disken eller klonen. Testat att formatera den och lägga in klonen igen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-09 10:46

Jag skulle nog satt originaldisken i Optibay och SSDn på originalplatsen. Fast jag vet inte om det hjälper mot ditt problem.

  • Medlem
  • 2013-03-09 12:11
Ursprungligen av Fabz:

Hej, jag har fått problem med min Macbook Pro 13" mitten 2012 i7.

Detta började när jag installerade en Intel 520 180 Gb i en optibay. Jag har lagt över systemet på SSDn via carbon copy cloner.

Efter detta har datorn börjat spöka. Ibland fungerar den perfekt, snabb jämfört med org hdd men efter en stunds användande låser den sig (ofta med flera program aktiva). Badbollen kommer upp och om man tvångsavslutar programer går detta men så fort man öppnar nytt låser sig dem med. Men ex finder osv kan man använda sig undertiden ex safari låser sig!

Har testat Reparera skrivrättigheter utan resultat. Vid säker start flimmrar bilder på hemsidor samt topsits om man öppnar den.

Tacksam för svar!!!

Hej,

jag hade samma problem tidigare med min Corsair SSD jag köpte. 1-2 ggr i veckan,särskild när den gjorde mycket diskoperationer så hängde sig OSX med badboll. Jag skickade tillbaka disken och efter att ha leta mycket, bla hos andandtech.com så skaffade jag en Samsung 830 256GB SSD. Med den så har det fungerat perfekt. Som jag förstår det så har Macbooks problem med vissa SSD diskar. Verkar vara lite random för vem det fungerar eller inte. INtel 520 skall fungera ok dock vad jag hört. Testa att lägga över systemet annars via time machine, du kan ju även testa att köra SSD:n ensam på orginalplatsen för att utesluta optibay inkopplingen.

Om du får det att funka så tänk på att du även kan sätta upp ditt system som en super drive och få en disk där OSX flyttar de mest använda filerna till SSDn. Dock inte testat detta ännu själv.

http://jollyjinx.tumblr.com/post/34638496292/...

/Oskar

  • Medlem
  • 2013-03-10 13:03

Tack för svar!

Har även försökt och göra en helt ny installation av systemet på sed dett fungerade inte heller då jag fick ett fält med "kunde inte hämta ytterligare filer" eller något liknande! Återställde med start samt shift intryckt men inte heller detta gav något resultat

Kan även meddela att den låser sig flera gånger om dagen och måste döda den med power-knappen... lite småjobbigt

Vet inte hur jag skall gå vidare med detta...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-10 14:07

När jag gjorde liknande operation på min MBP 2008 installerade jag helt nytt. Startade flyttassistenten på den nya installationen och importerade det jag behövde den vägen. Jag antar att du har kvar ditt gamla system på den gamla "snurran".

  • Medlem
  • 2013-03-10 14:11

Tyvärr är systemet inte kvar då jag använder båda hdd i datorn! Iom nya installationen formaterade jag om org hdd...

Sedan är systemminnet fullt hela tiden med ca 5Gb!! inaktivt...

Hur kan RAM vara fullt om du har 5GB inaktivt? Det går inte ihop.
Du har då minst 5GB ledigt.

  • Medlem
  • 2013-03-10 15:32

I skrivande stund

Ledigt 225 MB
Resident 1,31 GB
Aktivt 1,84 GB
Inaktivt 4,49 GB
Används 7,65 GB

Är detta normalt???

Sedan verkar det problem att skriva på hårddisken då itunes inte kunde skriva hämtningen av programuppdateringen av iPad, sedan andra program som inte kan skrivas...

Ursprungligen av Fabz:

I skrivande stund

Ledigt 225 MB
Resident 1,31 GB
Aktivt 1,84 GB
Inaktivt 4,49 GB
Används 7,65 GB

Är detta normalt?

Ja.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-11 08:52

Låter som det är något fel med din SSD. Har varit med om liknande när programuppdateringar inte har gått att skriva till disk. De diskarna la av efter ett tag. De var av annat märke dock.

  • Medlem
  • 2013-03-15 09:42
Ursprungligen av Fabz:

Tack för svar!

Har även försökt och göra en helt ny installation av systemet på sed dett fungerade inte heller då jag fick ett fält med "kunde inte hämta ytterligare filer" eller något liknande! Återställde med start samt shift intryckt men inte heller detta gav något resultat

Kan även meddela att den låser sig flera gånger om dagen och måste döda den med power-knappen... lite småjobbigt

Vet inte hur jag skall gå vidare med detta...

Jag fick samma problem med min disk när jag försökte installera manuellt. Tyvärr tror jag att du måste försöka skicka tillbaka din disk. Satsa på en Samsung 830 om du kan. Den fungerar bra vad jag vet.

  • Medlem
  • 2013-03-21 16:58

Okaj verkar inte finna någon lösning trots många försök... Hur fungerar det med att skicka tillbaka den, hur???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 18:49

Har du gjort som flera tipsat om - satt SSD:n på ordinarie plats och hårddisken i Optibay? Alternativt testat med endast SSD på ordinarie plats utan Optibay inkopplat och sett om det funkat?

  • Medlem
  • 2013-03-21 21:25
Ursprungligen av Fabz:

Okaj verkar inte finna någon lösning trots många försök... Hur fungerar det med att skicka tillbaka den, hur???

Kan vara svårt om det tagit lång tid nu men kontakta den du köpte av och berätta att den inte verkar fungera med din mac. Så gjorde jag med komplett och det var bara att skicka tillbaka.

1
Bevaka tråden