Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4g modem, installation startar varje gång?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-03-08 23:21

Flickvännen har en ny macbook air med mountain lion. Till den har hon ett 4g modem (modell sticka för usb) från tele2. Vi har kört installationen så programvaran är installerad och fungerar utmärkt. MEN... varje gång vi stoppar i modemet i usb-kontakten så monteras den inbyggda disken och installationsprogrammet startar, efter det startar programmet som kopplar upp. Nån som vet hur man blir av med det här beteendet? Verkar inte som att den känner av att programmet redan är installerat...?

Ursprungligen av Peber0:

Flickvännen har en ny macbook air med mountain lion. Till den har hon ett 4g modem (modell sticka för usb) från tele2. Vi har kört installationen så programvaran är installerad och fungerar utmärkt. MEN... varje gång vi stoppar i modemet i usb-kontakten så monteras den inbyggda disken och installationsprogrammet startar, efter det startar programmet som kopplar upp. Nån som vet hur man blir av med det här beteendet? Verkar inte som att den känner av att programmet redan är installerat...?

Vad är det för sticka? Huawei E398? E3276 kanske?

Jag skulle rekommendera en ominstallation av programmet. Hjälper inte det så kanske stickan måste flashas om, det gör du dock inte själv utan kontaktar Tele2 om saken.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-03-08 23:31

Det vet jag inte i huvudet, får kolla... men det borde vara "senaste modell", abonnemanget skaffade hon vid årsskiftet...

Edit: googlade lite och hittade vad som verkar vara en bild på rätt modem. Och i så fall heter det huawei e3276.

Ursprungligen av Peber0:

Det vet jag inte i huvudet, får kolla... men det borde vara "senaste modell", abonnemanget skaffade hon vid årsskiftet...

Edit: googlade lite och hittade vad som verkar vara en bild på rätt modem. Och i så fall heter det huawei e3276.

Har samma modem men det enda som händer när jag stoppar in mitt modem är att rutan för installation öppnas men det hör ju till att modemet monteras som usb minne.

Har ni provat att avinstallera och sedan installera om?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-09 10:49

Eftersom modemet mountar en virtuell CDskiva får du gå in till Äpplet - Systeminställningar - CD och DVD och sätta Ignorera på rätt ställe. Testa om det kan hjälpa.
Eller Finders Inställningar - Allmänt, kryssa ur CD- och DVD-skivor.

Ursprungligen av kenjon:

Eftersom modemet mountar en virtuell CDskiva får du gå in till Äpplet - Systeminställningar - CD och DVD och sätta Ignorera på rätt ställe. Testa om det kan hjälpa.
Eller Finders Inställningar - Allmänt, kryssa ur CD- och DVD-skivor.

Att den mountar är helt normalt (Så som OSX fungerar). Problemet är som jag tolkar det att den kör igång installationen även efter att programmet är installerat.

När jag installerade Mobile Partner från en E398 så kördes installationen igång endast en gång.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Att den mountar är helt normalt (Så som OSX fungerar). Problemet är som jag tolkar det att den kör igång installationen även efter att programmet är installerat.

När jag installerade Mobile Partner från en E398 så kördes installationen igång endast en gång.

Samma här. Tror han ska avinstallera och installera om för det lär ha gått snett någonstans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-09 13:01

Det ligger inget uppstartsprogram i Startobjekt under din användare? Kanske direkt från skivan, istället för en kopia från Programmappen?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-03-10 20:05

Jag har nog varit lite otydlig, sorry. Installationen startar inte men Finder-fönstret med installeraren öppnas eftersom den virtuella disken mountas, mycket irriterande. Jag ska testa era förslag och se om jag kan lösa det, annars får jag ringa tele2...

Ursprungligen av Peber0:

Jag har nog varit lite otydlig, sorry. Installationen startar inte men Finder-fönstret med installeraren öppnas eftersom den virtuella disken mountas, mycket irriterande. Jag ska testa era förslag och se om jag kan lösa det, annars får jag ringa tele2...

Jag antar att du då har testat att dubbelklicka på installationsfilen?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-03-10 21:05

Jodå, installationen är körd en gång, modemet ringer upp och allt fungerar. Men programmet som sköter uppkopplingen döljs varje gång av Finder-fönstret med Installeraren...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-10 21:29
Ursprungligen av Peber0:

Jag har nog varit lite otydlig, sorry. Installationen startar inte men Finder-fönstret med installeraren öppnas eftersom den virtuella disken mountas, mycket irriterande. Jag ska testa era förslag och se om jag kan lösa det, annars får jag ringa tele2...

Och mina tips i inlägg #5 funkar inte?

Ursprungligen av Peber0:

Jodå, installationen är körd en gång, modemet ringer upp och allt fungerar. Men programmet som sköter uppkopplingen döljs varje gång av Finder-fönstret med Installeraren...

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Du menar alltså att det är någon sorts "autorun" som dyker upp varje gång du stoppar in modemet?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-03-11 06:29

Har inte hunnit testa tipsen i inlägg #5 än, får återkomma om det. Det jag menar är att varje gång jag stoppar i modemet så dels dyker det upp en disk som heter 4g-modem på skrivbordet och ett Finder-fönster med Installeraren för programvaran på modemet kommer upp. Bakom detta fönster startar tele2:s uppringningsprogram och kopplar upp sig... Innan hon köpte macen körde vi först en 3G-sticka och sen en kort period samma 4g-sticka på en gammal pc med Windows xp och där körde jag installationen en gång och sen såg jag aldrig den inbyggda disken i stickan mer, därav mina frågor. Macen beter sig annorlunda...

Ursprungligen av Peber0:

Har inte hunnit testa tipsen i inlägg #5 än, får återkomma om det. Det jag menar är att varje gång jag stoppar i modemet så dels dyker det upp en disk som heter 4g-modem på skrivbordet och ett Finder-fönster med Installeraren för programvaran på modemet kommer upp. Bakom detta fönster startar tele2:s uppringningsprogram och kopplar upp sig... Innan hon köpte macen körde vi först en 3G-sticka och sen en kort period samma 4g-sticka på en gammal pc med Windows xp och där körde jag installationen en gång och sen såg jag aldrig den inbyggda disken i stickan mer, därav mina frågor. Macen beter sig annorlunda...

Jag har som sagt exakt samma modem och anledningen till att Finder-fönstret kommer upp är för att enheten monteras. Jag hittade följande sida https://github.com/aburgh/Disk-Arbitrator/ men eftersom modemet inte är en extern HDD så vet jag inte om man får ett UUID och därmed kan stänga av det. Du kan ju testa men troligtvis får du precis som jag leva med att den monteras och kommer upp i finder.

EDIT: Hittade en lösning till som kan fungera. https://github.com/nanoant/mountblockd

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2013-03-11 10:00

Tack, ska testa! Annars är det väl bara att "bita ihop" som du gör, Mac kan ju inte vara bättre på allt... Och även om hon får "leva med detta", stort tack till alla som svarat här!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-11 14:56

Skillnaden är att på Windows måste du ju gå till Den här datorn och dubbelklicka på DVDspelaren. På Macen dyker den upp direkt på Skrivbordet.
Däremot att ett Finderfönster öppnas är ett "programmeringsfel" från tillverkaren. Eftersom det ligger i stickan kan du inte göra så mycket åt det....
Däremot kan du "modifiera" OSX så den struntar i just den skivan, enligt tips i inlägg #15. Det gäller bara att komma ihåg det den gång du ev behöver installera om programmet

Ursprungligen av kenjon:

Skillnaden är att på Windows måste du ju gå till Den här datorn och dubbelklicka på DVDspelaren. På Macen dyker den upp direkt på Skrivbordet.
Däremot att ett Finderfönster öppnas är ett "programmeringsfel" från tillverkaren. Eftersom det ligger i stickan kan du inte göra så mycket åt det....
Däremot kan du "modifiera" OSX så den struntar i just den skivan, enligt tips i inlägg #15. Det gäller bara att komma ihåg det den gång du ev behöver installera om programmet

Det fungerar på samma sätt i Windows, om man nu inte stängt av det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-11 16:13

Jag har aldrig fått upp en DVDikon på skrivbordet. Men jag har inte kört något nyare än XP....

Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig fått upp en DVDikon på skrivbordet. Men jag har inte kört något nyare än XP....

Ah, tänkte på autostarten. Nä, ikoner på skrivbordet slipper man.

1
Bevaka tråden