Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

time machine välja vad man vill

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-03-08 21:37

hej köpte en time machine 2TB V4 .kan man välja va den ska säkkerhetskopiera .eller vad tar den med ta den hela min macbook pro tex mappar som jag har på skrivbordet med saker i.
skulle vilja att den tog lite saker från min qnap också har en del mappar på dn jag skulle vilja ha med i timemachine.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-08 21:52

Normalt tar den allt på din Macbook Pro, men inte något från mappade diskar eller USB/Firewire-diskar.
Dock kan man i TM's inställningar undanta kataloger man inte vill ha med i backupen och även ta med USB/Firewire-diskar för backup men inte (vad jag vet) något från din qnap.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-03-08 22:01

ok men har jag en mapp på mitt skrivbord så tar den med den i säkerhets kopieringen

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-08 22:11

Svar ja.

Jag har dessutom några mappar på skrivbordet som är undantagna backup.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-03-09 22:26

ok kan man ställa in vad den ska ta på macen .läste att den ska kunna ta backup om man har mer mac dator hemma men den hittar inte min macmini eller jag ser inte den måste man ställa in macminin någonstans.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-10 11:25

Varje dator som du vill göra backup på, bör du köra var för sej, alltså ställ in TimeMachine på din Macmini också.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-10 11:56

Jag misstänker att du missförstått något här, du har köpt en Time Capsule (TC) nätverksdisk (med wifi/router).
Alla inställningar för backup av maskiner görs i vardera maskin i programmet Time Machine (TM) och inte i TC.

Men jag kanske missförstått att du missförstått..;)

  • Medlem
  • göteborg
  • 2013-03-10 18:52

ok tack då räcker det att jag slår på time machine i macminin så tasr den kopia på den disken också .samma som den gör med min mackbook pro.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-10 21:17

Japp, du måste dock välja var din Macmini ska lägga kopian (alltså så den vet att du ska lägga den på din TimeCapsule).

1
Bevaka tråden