Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Best practice - NAS i hemmet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-08 08:34

Jag har sedan ett år haft en NAS här hemma där jag redan varit med om ett diskbyte i en 5-disk RAID. Min fundering är vad som är "best practice" för en NAS här hemma. Ska man ställa in den på att stänga av sig delar av dygnet eller spelar det ingen direkt roll för maskinens välmående?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har sedan ett år haft en NAS här hemma där jag redan varit med om ett diskbyte i en 5-disk RAID. Min fundering är vad som är "best practice" för en NAS här hemma. Ska man ställa in den på att stänga av sig delar av dygnet eller spelar det ingen direkt roll för maskinens välmående?

MIn erfarenhet med datorer är att du bör ha den igång så mycket som möjligt, eftersom start/stop sliter mer i längden.
Ta vilken server som helst som kört i några år. Den VILL du inte stänga ner en längre stund för du vet inte om du får igång den igen (efter att hårddisken svalnet exempelvis). Värmeskillnaderna kan skada.
Vet inte om detta går att bevisa, och andra kanske säger annat, men det är mina 5 ören...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-08 10:28

Som tommy_r skriver, uppvärming och avkylning sliter på elektronik!

Köp diskar avsedda för server, ex vis WD Red (eller vad de nu heter).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-03-08 15:51
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har sedan ett år haft en NAS här hemma där jag redan varit med om ett diskbyte i en 5-disk RAID. Min fundering är vad som är "best practice" för en NAS här hemma. Ska man ställa in den på att stänga av sig delar av dygnet eller spelar det ingen direkt roll för maskinens välmående?

Man kommer råka ut för diskar som krashar oavsett.
Vissa håller i 15 år, vissa håller i en månad om man har otur.

Hur används NAS'en?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-08 16:12
Ursprungligen av Json_81:

Man kommer råka ut för diskar som krashar oavsett.
Vissa håller i 15 år, vissa håller i en månad om man har otur.

Hur används NAS'en?

Det varierar men primärt nyttjas den bara när vi är hemma vilket generellt sätt är kvällar och helger. Men att teknik mår bättre av att hålla en konstant temperatur har jag förstått också.

1
Bevaka tråden