Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Städa din mac med Cleanmymac 2

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Cleanmymac 2 är ett program som underlättar för den som vill hitta och rensa ut överflödiga filer för att spara utrymme på sin mac.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-08 11:14

Snålt enbart tillåta installtion på en dator!

Skiten kraschar ju!

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-03-08 13:57

Det sägs att det är ett av de svåraste programmen att radera från datorn, tog ni bort demoprogrammet från datorn när ni hade testat det?

Ursprungligen av kajonas:

Det sägs att det är ett av de svåraste programmen att radera från datorn, tog ni bort demoprogrammet från datorn när ni hade testat det?

Jaså? Nej, det testade jag aldrig, var i valet och kvalet om jag skulle köpa licens eller ej, så jag lät det var kvar tills vidare. Men utifrån beskrivningen från deras hemsida ska det vara en enkel process att ta bort programmet:

Citat:

The best way to uninstall CleanMyMac 2 is to use... CleanMyMac 2 itself! Just launch the app and drag and drop the .app file from your Applications folder to the CleanMyMac 2 Uninstaller module. CleanMyMac 2 will automatically find all its files and remove itself.

Men det kanske inte fungerar som utlovat menar du?

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2013-03-08 16:33
Ursprungligen av Adrian B:

Jaså? Nej, det testade jag aldrig, var i valet och kvalet om jag skulle köpa licens eller ej, så jag lät det var kvar tills vidare. Men utifrån beskrivningen från deras hemsida ska det vara en enkel process att ta bort programmet:

Men det kanske inte fungerar som utlovat menar du?

Jag vet inte om personen som sa det använde den beskrivningen eller gjorde det manuellt, så jag kan tyvärr inte svara på det.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2013-03-08 20:00

Håller er borta från Cleanmymac och liknande program. Dom stjälper mer än dom hjälper och ställa till det rejält.

Sluta tipsa om sån här skit.

Ursprungligen av robart:

Håller er borta från Cleanmymac och liknande program. Dom stjälper mer än dom hjälper och ställa till det rejält.

Sluta tipsa om sån här skit.

Är det så illa? CleanMyMac har ett rätt gott anseende vad jag sett. Amerikanska Macworld gav den 4 av 5 möss och programmet fick utmärkelsen Editors’ Choice Awards av Mac Observer så sent som förra månaden.

Ursprungligen av Adrian B:

Är det så illa? CleanMyMac har ett rätt gott anseende vad jag sett...

http://www.99mac.se/forum/t/278085-datorn-har...
http://www.99mac.se/forum/t/295627-status-pa-...
http://www.99mac.se/forum/t/265165-clean-my-m...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-08 21:15
Ursprungligen av robart:

Håller er borta från Cleanmymac och liknande program. Dom stjälper mer än dom hjälper och ställa till det rejält.
Sluta tipsa om sån här skit.

Har du provat programmet själv? Det verkar inte så, eftersom det är ett bra lättanvänt och snyggt program som gör det som utlovas, bygger på OSX egna städrutiner så det är verkligen inget skitprogram.

Inget övertygande bevis för problem tycker jag, speciellt inte den senaste tråden. Goflorp gick på om att det var lurendrejare utan att ens ha provat programmet (oväntat) medan de som faktiskt testat var nöjda och inte hade upplevt problem.

En sak är om programmet verkligen ställer till med skada där det lovar att bara göra ofarliga saker. Då är det riktigt illa. Jag hoppas inte så är fallet men jag har inte vänt på varenda sten för att undersöka saken, det ska erkännas. Jag ville ge en "first look" för den som var nyfiken på programmet. Att etablerade tidskrifter och macsajter hyllade det gjorde att jag fick uppfattningen att det gjorde sitt jobb och inte var ett skumrask.

Men att programmet rensar ut saker som man också kan rensa ut manuellt, ja det är helt i sin ordning. Det är ungefär som att säga att de som tar betalt för att byta till sommardäck på bilar är lurendrejare bara för att man också kan göra det själv. Vissa föredrar att slippa lägga tid och kraft för att få något fixat av proffs, andra tycker att de bara är idioter som inte gör det själva. Det finns utrymme för båda typerna, men den senare typen brukar ofta ha svårt att acceptera att den förstnämnda inte tänker likadant...

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-03-08 21:37

Nu var det länge sedan jag körde CMM, men jag gjorde så med jämna mellanrum tidigare. Aldrig att programmet ställde till med elände av något slag. Bara nytta.

Kastade skiten direkt!

Sen några timmar senare så kom det upp via growl att "Nu kan du tömma papperskorgen"

Hur får man bort skiten för gott?

Dessutom vill det kasta en massa program som jag använder. Bla mina musikprogram! Programmet har ju noll koll!

Nej, det här får ni på 99mac snoka reda på hur man får bort RUBBET från dom...
Tattar-app!

Clean my mac helper ligger och såsar i bakgrunden trots att jag har avinstallerat det. Dödade processen!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-09 16:50

Starta om datorn så kommer det nog tillbaka...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-09 18:18
Ursprungligen av KillwithSkill:

Dessutom vill det kasta en massa program som jag använder. Bla mina musikprogram! Programmet har ju noll koll!

Troligen ville programmet slänga PPC-delar av program m.m. som du inte behöver, så frågan är vem som saknar koll?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-03-10 01:25

Har kört det själv några gånger och det verkar väl fungera hyfsat. Iaf när det gäller att rensa cachefiler osv.
Har inte testat att radera program med det ännu.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-03-10 09:45

Jag har använt både den tidigare versionen och 2:an som släpptes nyligen och har aldrig upplevt några problem med det. Min upplevelse är verkligen att det är säkert. Den raderar inte heller program spontant, utan föreslår program den tycker man kan ta bort. Man ska vara ganska naiv om man inte tittar på förslagen och bara tar bort dom. Precis som fallet med stora filer mao.

Oavsett vilken metod man väljer för att ta bort oavnvända program och filer så måste man använda sitt sunda förnuft. Däremot har jag aldrig varit in och justerat något i den "vanliga" städ proceduren, den har fungerat galant.

1
Bevaka tråden