Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har inte OSX/Mac Mini stöd för 2560x1080

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min Sambo fick hem sin skärm idag och funkar endast på HDMI eller DVI
då med 1920x1080 givetvis.

Men så fort vi sätter in DP kabeln så hittar inte den skärmen

Kopplar jag dock bägge skärmarna så blir bilden blå på den andra några sek sedan blir det som vanligt att den inte hittar skärmen.

Vad ska jag göra?

Ursprungligen av Antonic:

Min Sambo fick hem sin skärm idag och funkar endast på HDMI eller DVI
då med 1920x1080 givetvis.

Men så fort vi sätter in DP kabeln så hittar inte den skärmen

Kopplar jag dock bägge skärmarna så blir bilden blå på den andra några sek sedan blir det som vanligt att den inte hittar skärmen.

Vad ska jag göra?

Märkligt att det inte fungerar med DP, men jag har för mig att HDMI och DVI är begränsade till 1920x1080, för större upplösning så måste man ha Dual DVI kabel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-03-07 16:54

Vad är det för skärm?

http://www.dustin.se/product/5010666557/lg-29...

Hållt på i 2h nu men får blir att packa ihop den och skicka tillbaka den

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-07 17:31

Switch Res X påstås fixa:
http://store.apple.com/ph/question/answers/ma...

Finns även en firmvare till skärmen:
http://www.lg.com/au/support-product/lg-29EA9...

Ursprungligen av jas:

Switch Res X påstås fixa:
http://store.apple.com/ph/question/answers/ma...

Finns även en firmvare till skärmen:
http://www.lg.com/au/support-product/lg-29EA9...

Tyvärr funkar inte på Switch Res X redan testat.
Finns endast till Windows

Måste säga att detta är nog bland det absolut sämsta jag varit med om!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-07 18:32
Ursprungligen av Antonic:

Tyvärr funkar inte på Switch Res X redan testat.
Finns endast till Windows

http://www.macupdate.com/app/mac/8355/switchr...

Jag tror han menade firmwaren. Som inte är en firmware utan en drivrutin.

  • Medlem
  • 2013-03-07 22:18

Det verkar inte som om du är den enda som har det problemet. Det finns några diskussioner på Apples supportforum om detta, tex denna: https://discussions.apple.com/message/20685625#20685625.

Fick inte lämna tillbaka den från Dustin heller nu så sitter med en skärm som jag inte kan använda eller sälja då jag hyr den.

Sjukt jävla dåligt!!

Jag har kört Apples 30" ACD mot en Mac Mini (2560x1600) men då krävdes Apples adapter för Dual Link DVI till mini displayport för att det skulle fungera. Utan den fick jag ut 1900x1080 eller något sådant.

Ursprungligen av Antonic:

...sitter med en skärm som jag inte kan använda...

Du får inte ge upp så snabbt.

Eftersom jag tycker att det saknas detaljinformation i tråden så börjar jag med några frågor.

1. Vilken datormodell är det?
2. Vilken version av OS X?
3. Vilka olika sätt har du provat att koppla in skärmen? Vilka olika kablar och adapters?
4. Du nämner något om "bägge skärmarna". Har du två skärmar inkopplade i datorn? Hur är den andra skärmen kopplad?
5. Har den andra skärmen varit urkopplad när du har provat de olika kabelkombinationerna? Om inte, prova det.

Det borde funka med en MiniDisplayport-till-Displayport-kabel, tycker jag.

Annars borde det funka med adaptern som Joacim nämner ovan:
http://store.apple.com/se/product/MB571Z/A/mi...

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jag har kört Apples 30" ACD mot en Mac Mini (2560x1600) men då krävdes Apples adapter för Dual Link DVI till mini displayport för att det skulle fungera. Utan den fick jag ut 1900x1080 eller något sådant.

Det är inte den höga upplösningen utan att dom tror den upplösningen inte finns och då kan man inte välja den.
Testat andra program men datorn hinner "avvisa" skärmen innan man kan göra några ändringar.

DisplayPort klarar 2560x1600 så där ligger inte problemet.

Hoppas verkligen dom kommer ut med lösning snarast möjliga

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Vilken datormodell är det?
2. Vilken version av OS X?
3. Vilka olika sätt har du provat att koppla in skärmen? Vilka olika kablar och adapters?
4. Du nämner något om "bägge skärmarna". Har du två skärmar inkopplade i datorn? Hur är den andra skärmen kopplad?
5. Har den andra skärmen varit urkopplad när du har provat de olika kabelkombinationerna? Om inte, prova det.

Det borde funka med en MiniDisplayport-till-Displayport-kabel, tycker jag.

Annars borde det funka med den här adaptern som Joacim nämner ovan:
http://store.apple.com/se/product/MB571Z/A/mi...

1. Mac Mini Late 2012 i5
2. 10.8.2
3. Kopplat in den via HDMI till HDMI och HDMI till DVI adaptern som följde med datorn till DVI till skärmen.
Givetvis funkar då bara 1920x1080
4. Tog min dell och satte på HDMI vilket funkade kanon och sedan 29"aren på DP men då blev min Dell blå ett tag
precis som det bruakr om man koppar datorn till ytterligare en skärm.
Men Datorn ville inte kasta fram 2560x1080 så det blev "ingen signal" på skärmen
5. Yes testat alla kombinationer som finns.

Jo men problemet är att den inte fattar 2560x1080 tror jag.

Senast redigerat 2013-03-08 16:47
Ursprungligen av Antonic:

Kopplat in den via HDMI till HDMI och HDMI till DVI adaptern som följde med datorn till DVI till skärmen. Givetvis funkar då bara 1920x1080

Du har alltså inte provat MiniDisplayport-till-Displayport-kabel. Prova det. Med den andra skärmen urkopplad.

Senast redigerat 2013-03-08 19:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har alltså inte provat MiniDisplayport-till-Displayport-kabel. Prova det. Med den andra skärmen urkopplad.

Och snälla, lägg inte din text inne i citatet. Det blir svårt att läsa, och näst intill omöjligt att fortsätta citera. Det var just därför jag satte siffror framför frågorna, för att det skulle bli lättare att svara.

Givetvis har jag kopplat den med Mini DP till DP, Frågan du ställde var ju hur den andra skärmen var inkopplad eller fattade jag fel?

Ursprungligen av Antonic:

Givetvis har jag kopplat den med Mini DP till DP, Frågan du ställde var ju hur den andra skärmen var inkopplad eller fattade jag fel?

Nej, jag menade naturligtvis den skärmen som du har problem med. Den andra skärmen ser jag helst att vi lämnar utanför tråden.

Så du har alltså provat Minidp-till-dp? Med bara den skärmen inkopplad, inte den andra?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag menade naturligtvis den skärmen som du har problem med. Den andra skärmen ser jag helst att vi lämnar utanför tråden.

Så du har alltså provat Minidp-till-dp? Med bara den skärmen inkopplad, inte den andra?

Yes det har jag.

Det borde funka med SwitchResX. Hur har du konfigurerat med den? En modeline jag fick fram när jag matade in lite uppgifter om din skärm i The XFree86 Modeline Generator var:

Modeline "2560x1080@60" 241.08 2560 2592 3504 3536 1080 1102 1113 1135

Modelines har jag för mig att det ska kunna klistras in i SwitchResX.

Ursprungligen av suddgummi:

Det borde funka med SwitchResX. Hur har du konfigurerat med den? En modeline jag fick fram när jag matade in lite uppgifter om din skärm i The XFree86 Modeline Generator var:

Modeline "2560x1080@60" 241.08 2560 2592 3504 3536 1080 1102 1113 1135

Modelines har jag för mig att det ska kunna klistras in i SwitchResX.

Fast jag får ingen bild på DP porten och HDMI ger ju inte den upplösningen.

Så fall ta en annan monitor och "forca" den med den upplösningen och sedan byta skärm?

Får min Dell U3014 på måndag så kan ju prova.

Ursprungligen av Antonic:

Fast jag får ingen bild på DP porten och HDMI ger ju inte den upplösningen.

Så fall ta en annan monitor och "forca" den med den upplösningen och sedan byta skärm?

Får min Dell U3014 på måndag så kan ju prova.

"Also, have you tried turning off the ‘Enable DisplayPort 1.2′ option? I suggest this as I bought a new MacMini for myself last week and when I plugged it into my Dell monitor I couldn’t get it to work. I was really frustrated for a while, tried 3 different cables, pulling the plug on the monitor etc. In the end I did a full factory reset on the monitor and it worked. I enabled the DisplayPort 1.2 and it stopped again so I turned it off and left it that way. It’s quite strange as the Mac Mini is the 2.3 Ghz i7 model which has the same processor/video as my MacBookPro…"

Läs vidare här:
http://thinklightly.com/wordpress/tech/dell-u...

Ska testas imorgon får vi se vad som händer.

Ursprungligen av Antonic:

Ska testas imorgon får vi se vad som händer.

Hur har det gått?

Nej tyvärr gick inte bättre tyvärr
Vet inte om det är skillnad på Dell och LG skärmen
Pratat med Dustin och får betala 1000kr för att lämna tillbaka den.

Ursprungligen av Antonic:

Nej tyvärr gick inte bättre tyvärr
Vet inte om det är skillnad på Dell och LG skärmen
Pratat med Dustin och får betala 1000kr för att lämna tillbaka den.

Det var tråkigt! Dellskärmen ska ha en lg panel så det borde inte skilja så mycket.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-03-11 10:34
Ursprungligen av Antonic:

Pratat med Dustin och får betala 1000kr för att lämna tillbaka den.

Varför, de har ju öppet köp?

Ursprungligen av jas:

Varför, de har ju öppet köp?

Tyvärr inte samma regler som vid företagsköp tyvärr

Försökte få ner det till 500kr och jag beställder en annan skärm för samma pris får vi se vad dom säger.

Lite goodwill tycker jag när jag beställde för 40tkr

Ursprungligen av maltzor:

Det var tråkigt! Dellskärmen ska ha en lg panel så det borde inte skilja så mycket.

Nej men möjligt att själva elektroniken inte är samma inuti, dellen har ju minidisplay ut det har inte LG

Ursprungligen av Antonic:

Nej men möjligt att själva elektroniken inte är samma inuti, dellen har ju minidisplay ut det har inte LG

Jag tycker det låter märkligt! Jag har utan problem kört DP från både MacBook Pro och Mac Pro till en Dell 27" utan konstigheter i 2560x1440. Har även testat att köra DP till DVI Dual link och DVI utgången direkt till DVI på Dell-skärmen med DVI i rätt upplösning.

Har mycket svårt att tänka mig att Dell 30" inte fungerar när Dell 27" gör det.

Ursprungligen av citronsyra:

Jag tycker det låter märkligt! Jag har utan problem kört DP från både MacBook Pro och Mac Pro till en Dell 27" utan konstigheter i 2560x1440. Har även testat att köra DP till DVI Dual link och DVI utgången direkt till DVI på Dell-skärmen med DVI i rätt upplösning.

Har mycket svårt att tänka mig att Dell 30" inte fungerar när Dell 27" gör det.

Fast nu är det inte 30" som är problem (som jag väntar på nu, ligger i postbilen )
utan min sambon 29" med upplösningen 2560x1080

Bevaka tråden