Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HDD matas ut automatiskt?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min WD My Book Essential som använder sig av Windows NT-filsystem har börjat strulat.
Den matar ut sig själv så fort man ska läsa eller skriva. Det kan ta 5 minuter till 5 timmar innan hårddisken dyker upp i Finder.
Är den på väg att haverera så vill jag rädda det som finns på disken. Har läst en massa andra trådar gällande det här problemet,
men inte kommit fram till någon lösning. Vad kan man göra?

Du skriver ingenting om vad du har hittat i alla de där trådarna du har läst, och du skriver ingenting om vad du redan har provat.

Var har du provat att koppla in den?
- Mac? I så fall, vilken version av OS X? Och vilken programvara använder du för att kunna skriva på en NTFS-disk?
- Windows? I så fall vilken version av Windows?
- Beter den sig likadant överallt?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver ingenting om vad du har hittat i alla de där trådarna du har läst, och du skriver ingenting om vad du redan har provat.

Var har du provat att koppla in den?
- Mac? I så fall, vilken version av OS X? Och vilken programvara använder du för att kunna skriva på en NTFS-disk?
- Windows? I så fall vilken version av Windows?
- Beter den sig likadant överallt?

Min dator är en iMac med OS X 10.8.2. Använder mig av Paragon.
Har provat hårddisken på en PC, men samma problem där.
Allt har fungerat som det ska det senaste året så jag tror att det är disken som är på väg att ge upp.
Har försökt att kopiera över allt från den externa till datorn, men då matas den ut.

Man kan ju prova att ta ur disken, och sätta den i ett annat kabinett, eller direkt i en dator. Om man har tur så sitter felet i själva kabinettet.

Men å andra sidan... Om disken är på väg att ge upp, så är ju varje sekunds användning en sekund närmare den totala diskkraschen. Och då ska man kanske inte experimentera så mycket själv, utan helt enkelt bara sluta använda disken, och lämna iväg den till något företag som kan försöka rädda innehållet. Men det kan bli dyrt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kan ju prova att ta ur disken, och sätta den i ett annat kabinett, eller direkt i en dator. Om man har tur så sitter felet i själva kabinettet.

Men å andra sidan... Om disken är på väg att ge upp, så är ju varje sekunds användning en sekund närmare den totala diskkraschen. Och då ska man kanske inte experimentera så mycket själv, utan helt enkelt bara sluta använda disken, och lämna iväg den till något företag som kan försöka rädda innehållet. Men det kan bli dyrt.

Ska prova med en ny kabinett och får hoppas att det inte är något fel på disken.

Är det något mer som ska bort? http://imageshack.us/photo/my-images/221/wdhd...

Senast redigerat 2013-03-06 11:43
Ursprungligen av maclawyer:

...Är det något mer som ska bort?...

Bort? Vad menar du? Om du ska skruva isär något? Nej.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bort? Vad menar du? Om du ska skruva isär något? Nej.

Jag skruvade bort en metallplatta och trodde att något mer skulle bort. Men då lämnar jag den som den är.

Får upp detta meddelande med den nya kabinetten: http://imageshack.us/photo/my-images/543/form...

Senast redigerat 2013-03-06 16:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-06 17:28

Och du har fortfarande Paragon igång?
Testa på en Windowsmaskin.

Ursprungligen av kenjon:

Och du har fortfarande Paragon igång?
Testa på en Windowsmaskin.

Paragon är igång. När jag provar disken på PC så händer ingenting.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-06 18:16

Med det nya kabinettet? Kommer den inte ens upp i Diskhanteraren?

Ursprungligen av kenjon:

Med det nya kabinettet? Kommer den inte ens upp i Diskhanteraren?

Med den nya kabinetten. Diskhanteraren? Borde inte disken dyka upp i "Den här datorn"?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-07 10:41

Det beror på om Windows känner igen den eller ej. Genom Kontrollpanelen, System (eller Admin, kommer inte ihåg) och Diskhanteraren kan du se diskar som inte Windows känner igen.

Win+R-knappen, klistra in diskmgmt.msc, ok.

1
Bevaka tråden