Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UTF-8 in i Excel 2008

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur hur jag får in en CSV-fil i UTF-8 in i Excel 2008?

När jag importerar så får jag aldrig välja teckenkodning. Resultatet blir att alla tecken blir "konstiga" tecken.

Tips någon?

//Jocke

I #Excel 2010 kan man välja teckentabell om man importerar CSV via Data -> From Text. Excel 2008 verkar ha motsvarande under Data -> Get External Data -> Import Text File.

Ett annat alternativ kan ju vara att öppna filen i en texteditor och byta teckentabell.

Senast redigerat 2013-03-06 16:08

Tyvärr så kan man inte välja teckentabell när man går den vägen:
Data -> Get External Data -> Import Text File.
I alla fall får inte jag upp något sådant alternativ.

Alternativet att byta teckentabell finns inte heller eftersom vi talar om kinesiska, japanska och ryska etc. Därför behöver jag UNICODE.

Det kanske inte går i Excel 2008. (Det funkar bra på min PC med Office 2010). Men det är inte ett alternativ i vårt arbetsflöde där vi kommer göra detta ofta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-06 15:49

Har du provat att öppna CSV:n i LibreOffice och den vägen konvertera till en vanlig Excelfil.

Ursprungligen av jocke.bohlin@bomanco:

Tyvärr så kan man inte välja teckentabell när man går den vägen:
Data -> Get External Data -> Import Text File.
I alla fall får inte jag upp något sådant alternativ.

Alternativet att byta teckentabell finns inte heller eftersom vi talar om kinesiska, japanska och ryska etc. Därför behöver jag UNICODE.

Det kanske inte går i Excel 2008. (Det funkar bra på min PC med Office 2010). Men det är inte ett alternativ i vårt arbetsflöde där vi kommer göra detta ofta.

Guidens första steg har ett alternativ för "file origin", det går inte att välja teckentabell där i 2008?

Dialogrutan:

Man har endast tre alternativ:
Macintosh
Windows (ANSI)
DOS eller OS/2 (PC-8)

Och inget är det rätta. Där skulle jag vilja ha UNICODE eller UTF-8. Har man det på Excel 2010 eller 2011?

Jahve,

Problemet är att jag inte vill konvertera filen. Jag vill få Excel att förstå och öppna UNICODE. Om jag konverterar den till ANSI eller Mac Roman så fuckar jag upp de kinesiska tecknen.
(Nu finns det ju risk att jag säger fel här. Men så har jag förstått det här med teckentabeller i alla fall.)

Problemet kanske är att denna version (2008) inte hanterar UNICODE helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 16:28
Ursprungligen av jocke.bohlin@bomanco:

Alternativet att byta teckentabell finns inte heller eftersom vi talar om kinesiska, japanska och ryska etc. Därför behöver jag UNICODE.

Unicode kan kodas på olika sätt. UTF-8 är vanligt. På Windows är det vanligt med UTF-16. Windows (men inte UNIX eller OS X) brukar också markera sina filer med en BOM vilket kan användas till att automagiskt styra teckenkodning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Byte_order_mark

Vet du vad Excel vill ha? Jag gissar på att UTF-16 borde funka.

Om du inte är rädd för terminalen kan du använda följande kommandon:

$ file my-file.csv
... Analyserar filen och listar ut teckenkodning och huruvida en BOM finns.

$ iconv -f UTF-8 -t UTF-16 my-file.csv > my-new-file.csv
... Kodar om filen my-file.csv från UTF-8 till UTF-16 och sparar i my-new-file.csv

$ iconv --list
... Listar de encodings som iconv kan hantera.

Ursprungligen av jocke.bohlin@bomanco:

Har man det på Excel 2010 eller 2011?

Kan inte testa i 2011, men det går att välja UTF-8 som källa i både 2010 och 2013.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-06 21:31
Ursprungligen av jocke.bohlin@bomanco:

Jahve,

Problemet är att jag inte vill konvertera filen. Jag vill få Excel att förstå och öppna UNICODE. Om jag konverterar den till ANSI eller Mac Roman så fuckar jag upp de kinesiska tecknen.
(Nu finns det ju risk att jag säger fel här. Men så har jag förstått det här med teckentabeller i alla fall.)

Problemet kanske är att denna version (2008) inte hanterar UNICODE helt enkelt.

Jag vill minnas (nu var det ett tag sedan jag pysslade med detta - så mitt minna kan svika) att Excels filformat klarar unicode, men att det är sämre ställt med den inbyggda importfunktionen. Libreoffice, däremot, läser och skriver unicode i både Excel- och textfiler. Du behöver med andra ord inte konvertera mellan teckentabeller, utan bara mellan filformat - vilket du ändå skulle göra i Excel. Alltså inga fler steg.

Excel 2008 stödjer inte Unicode, så det enda vettiga råder är att uppgradera Excel, allt annat kommer att ge dig betydande huvudvärk.

Tack för alla svar. jag inser att det är dags att uppgradera.

Vi kör Office 365 och jag tyckte mig läsa att det snart skall gå att köpa prenumerationer där även mac-office ingår. Så då blir det en uppgradering.

1
Bevaka tråden