Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 5S, Ipad 5 och Ipad Mini 2 på gång

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nya rykten menar att nya modeller av Iphone och Ipad lanseras under våren och sommaren.

Läs hela artikeln här

Jag är en storkund hos Apple men Ios-enheterna måste dom ta tag i, väcker inget som helst habegär hos mig längre. Iphone startade med att inte alls leverera någon egentlig nyhet, Ipad Mini är en bra produkt men utan Retina är den inget att ha enligt mig, Macarna som släpps idag saknar helt möjligheten att i framtiden uppgraderas, sånär som på OWC´s SSD för $600 eller Apple original. Känns mer och mer som att kunderna mer ses som pengar än som något man ska göra nöjda och glada.

Andra har med stor säkerhet helt andra åsikter i frågan, men det här va mina 2 cent.

Om du är storkund. Vad för produkter har du - det låter ju som det mesta är kass? Mest nyfiken.

"iPhone startade med att inte alls leverera någon egentlig nyhet...". What!? Du menar tekniskt eller. Då har du ju missförstått hela grejen. iPhone har i princip ändrat hela industrin - inte bara mobilindustrin utan de flesta kringliggande. Jag jobbar inom mjukvaruutveckling och det är som natt och dag - före/efter iphone. både internt och externt. Och - kolla på konkurrenterna. Nokia har ju i princip marginalisterats till ointressant på några få år.

Sen - kan man ju tycka att de inte diversifierat lika starkt som Samsung exempelvis. De har ju flera skärmstorlekar. Det är det enda jag kan ge dem. Men - i princip ingen annan telefontillverkare har levererat någon egentlig nyhet. Bara kopierat. Och nu börjar vi igen komma in i 'spec-helvetet' där det bara är skärmstorlek, megapixlar och cpu som räknas.

Nu ser det ut som att jag menade Iphone, jag glömde tydligen en liten men ack så viktig tangent, 5:an, det va den och bara den jag menade. När 4:an kom så skrev den om mobilhistorien igen, 3GS är en mobil som står sig hyffsat fortfarande, och det säger inte lite. Vad jag har för Apple-produkter? Inge större lust med någon mätning av e-penis men i hushållet har vi 4 Iphone, 3 Mac-bärbara, en Mac Mini, två Ipads, Time Capsule, ATV, Airports Extreme, diverse möss, pekplattor och tangentbord. Jag tror jag räknas som en hyffsat stor konsument även för Apple.

3 inlägg borttagna, trevlig ton tack, annat får man gärna ta i PM med varandra om man känner för det.

Trivselregler

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-06 18:07

Det blir bara billigare för mej om de inte kommer med så stor uppdatering i år

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-06 19:34
Ursprungligen av kenjon:

Det blir bara billigare för mej om de inte kommer med så stor uppdatering i år

Jag kan hålla mig och eventuellt testar jag en HTC One istället

Personligen hade jag klarat mig bra med en Iphone 4S fortfarande. Iphone 5 är himla trevlig men 4S var på något sätt trevligare i sin formfaktor, även om man kunnat leva utan den betydligt tyngre vikten jämfört med femmans närmast fjäderlätta dito.

Det är rätt att de nyare Mac:arma inte kan uppgraderas. Apple kanske inte förlorar tillräckligt mycket på dem som vill bygga om/uppgradera sina datorer för att prioritera bort den oerhört trevligare formfaktorn "icke-uppgraderingsbara" datorer medför.

Personligen tror jag att Apple inriktat sig på de som önskar en "bärbar" dator med kraft istället för en semi-portabel dator som kunderna kan bygga om eller uppgradera.

iPhone var en revolution. Vi kan vara glada att ha fått vara med om den. Resterande modeller kommer vara en evolution så att förvänta sig att nästa iPhone-modell kan flyga eller rena vatten i Afrika vore bara tramsigt. Däremot har Apple aldrig, aldrig, presenterat maskiner där enbart hårdvara varit i fokus. Där NFC eller trådlös laddning varit det mest uppseendeväckande i annonserna. Utan Apple representerar hårdvara och mjukvara i en perfekt symbios och idag utan någon som helst konkurrens.

Visst quadcore CPU och full hd i en mobil kanske lockar någon enstaka användare men knappast den enorma bredden av kunder Apple kan stoltsera med.

Mina 2 öre.

@JoMaLu ok - då lästa jag in lite fel

jag vill inte mäta - mest nyfiken - som referens.

jag håller med att apple emellanåt begränsar för mkt. jag har precis beställt nya imac 27" - hade helst velat ha 512 ssd men valde fusion. 768 ssd var helt enkelt för dyrt och samtidigt för litet. varför inte fortsätta med två diskplatser?

Ursprungligen av el gringo:

@JoMaLu ok - då lästa jag in lite fel

jag vill inte mäta - mest nyfiken - som referens.

jag håller med att apple emellanåt begränsar för mkt. jag har precis beställt nya imac 27" - hade helst velat ha 512 ssd men valde fusion. 768 ssd var helt enkelt för dyrt och samtidigt för litet. varför inte fortsätta med två diskplatser?

För att dom vill sälja Fusion Drive + att det hade varit estetiskt apfult. Den lilla luckan baktill för minne är ultimat. För hdd hade dom behövt göra en helt annan, och ful, lösning. Tyvärr. Jag är helt övertygad om att det är mycket estetik framför uppgradering. Har aldrig varit med om en datortillverkare som tänker på insidan lika mycket som utsidan. Att öppna en MBP eller ännu bättre rMBP är nästan lika fantastiskt som se datorn i sig för första gången. Oavsett hur icke-uppgraderingsbar den är.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Personligen hade jag klarat mig bra med en Iphone 4S fortfarande. Iphone 5 är himla trevlig men 4S var på något sätt trevligare i sin formfaktor, även om man kunnat leva utan den betydligt tyngre vikten jämfört med femmans närmast fjäderlätta dito.

Jag tycker precis tvärtom. Jag älskar designen på femman men tycker den känns alldeles för lätt. Den bara glider ur händerna på en.

@grenhall äldre imac var ju inte direkt apful - och hade två diskplatser.

@korthoga personligen är jag väldigt glad för att iP5 är just tunnare, lättare och större. Min fru köpte ett bra case - som gör att iP5 blev marginellt större men mer greppvänlig. Personligen har jag slutat med case - om det inte handlar om vattentäta för att jag seglar eller festival och dyl.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-08 10:09
Ursprungligen av JoMaLu:

Nu ser det ut som att jag menade Iphone, jag glömde tydligen en liten men ack så viktig tangent, 5:an, det va den och bara den jag menade. När 4:an kom så skrev den om mobilhistorien igen, 3GS är en mobil som står sig hyffsat fortfarande, och det säger inte lite. Vad jag har för Apple-produkter? Inge större lust med någon mätning av e-penis men i hushållet har vi 4 Iphone, 3 Mac-bärbara, en Mac Mini, två Ipads, Time Capsule, ATV, Airports Extreme, diverse möss, pekplattor och tangentbord. Jag tror jag räknas som en hyffsat stor konsument även för Apple.

?Har man Apple i familjen är det väl högst normalt att många hamnar på 10-20 iPrylar på ett par år.

Ursprungligen av korthoga:

Jag tycker precis tvärtom. Jag älskar designen på femman men tycker den känns alldeles för lätt. Den bara glider ur händerna på en.

Fast det gör inte så mycket. Till skillnad från 4/4S så går inte femman sönder så fort den går i golvet.

Tycker inte det är nått fel på iPhones hårdvara, men snälla kan vi få se en rejäl uppdatering av iOS den här gången.

Sen hoppas jag på iPad mini retina också.

Ursprungligen av Chaosstar:

Tycker inte det är nått fel på iPhones hårdvara, men snälla kan vi få se en rejäl uppdatering av iOS den här gången.

Sen hoppas jag på iPad mini retina också.

Precis så känner jag också! Apples iOS har sett mer eller mindre likadant ut sen 2007. Visst har det kommit massa smarta uppdateringar men det känns ändå som om att rejäl uppdatering vore på sin plats.

Ursprungligen av korthoga:

Precis så känner jag också! Apples iOS har sett mer eller mindre likadant ut sen 2007. Visst har det kommit massa smarta uppdateringar men det känns ändå som om att rejäl uppdatering vore på sin plats.

Apple har ju själva sagt att de inte kommer förnya IOS bara för att förnya det. En ny design och nya funktioner måste tillföra något och jag tror inte vi kommer att få se några radikala förändringar förrän IOS 8.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-12 16:17
Ursprungligen av Joacim Melin:

Apple har ju själva sagt att de inte kommer förnya IOS bara för att förnya det. En ny design och nya funktioner måste tillföra något och jag tror inte vi kommer att få se några radikala förändringar förrän IOS 8.

Om ens då!!

Oavsett vad de tillför iOS i iOS 7 hoppas jag det är något stort. iOS 6 var överlag en besvikelse tycker jag. Buggigt och ett nytt, sämre kartsystem.

jag förstår inte denna hets över ny design av ios? den är definitivt bättre än windows phone som har total avsaknad av affordance - vilket jag är ytterst tveksam till. android känns mer som ett ingenjörsdrivet os.

Ursprungligen av el gringo:

jag förstår inte denna hets över ny design av ios? den är definitivt bättre än windows phone som har total avsaknad av affordance - vilket jag är ytterst tveksam till. android känns mer som ett ingenjörsdrivet os.

Kanske för att det inte hänt ngt nytt sedan iOS 5.0 typ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-17 00:53

Förstår inte önskningarna på kraftig uppdatering av iOS. Är det design eller funktion ni menar? Personligen tycker jag designen håller och huvudsaken är att tjänsterna utvecklas. Och det tycker jag de gör sakta men säkert. Just nu är det snarare näthastigheten som borde ta ett kliv uppåt. Behöver just nu inte ens bli 4g utan stabila och höga 3g skulle betyda en hel del. Samt bättre batteriprestanda.

Ursprungligen av xms67:

Förstår inte önskningarna på kraftig uppdatering av iOS. Är det design eller funktion ni menar? Personligen tycker jag designen håller och huvudsaken är att tjänsterna utvecklas. Och det tycker jag de gör sakta men säkert. Just nu är det snarare näthastigheten som borde ta ett kliv uppåt. Behöver just nu inte ens bli 4g utan stabila och höga 3g skulle betyda en hel del. Samt bättre batteriprestanda.

Jag tycker både och faktiskt. Hafe varit extremt intressant vad Ive hade kunnat presentera både i form av grafik och interaktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-17 16:43
Ursprungligen av xms67:

Förstår inte önskningarna på kraftig uppdatering av iOS. Är det design eller funktion ni menar? Personligen tycker jag designen håller och huvudsaken är att tjänsterna utvecklas. Och det tycker jag de gör sakta men säkert. Just nu är det snarare näthastigheten som borde ta ett kliv uppåt. Behöver just nu inte ens bli 4g utan stabila och höga 3g skulle betyda en hel del. Samt bättre batteriprestanda.

Både och. Jag tycker iOS ligger efter på en del punkter om man kollar på de andra OSn.

självfallet skall de ju förbättra hela tiden. men om det skall betyda att man skall ta bort affordance (som windows phone) är jag klart negativt till det. min son har hackat sin iP4 och i och med det kan man göra väldigt mycket mer saker. navigeringslösningar är oändliga och animeringarna emellan olika lägen är som ett mindre tivoli. tror det är en trade-off - ju mer inställningar ju svårare för gemene man. det gäller ju att hitta den rätta balansen.

självklart kan det vara kul att ha split-screen om man har en note. men på en 4" iphone - tveksamt? självklart kan iphones framsida ha mer möjligheter till dashboard eller konfigurering. men vart drar man gränsen? jag tycker personligen att android är väldigt rörigt i och med att man kan göra i princip vad som helst med bakgrund...dashboards etc.

Ursprungligen av el gringo:

självfallet skall de ju förbättra hela tiden. men om det skall betyda att man skall ta bort affordance (som windows phone) är jag klart negativt till det. min son har hackat sin iP4 och i och med det kan man göra väldigt mycket mer saker. navigeringslösningar är oändliga och animeringarna emellan olika lägen är som ett mindre tivoli. tror det är en trade-off - ju mer inställningar ju svårare för gemene man. det gäller ju att hitta den rätta balansen.

självklart kan det vara kul att ha split-screen om man har en note. men på en 4" iphone - tveksamt? självklart kan iphones framsida ha mer möjligheter till dashboard eller konfigurering. men vart drar man gränsen? jag tycker personligen att android är väldigt rörigt i och med att man kan göra i princip vad som helst med bakgrund...dashboards etc.

Efter att ha kört med Android i ett par dagar kan jag verkligen inte hålla med alls. I och med att man kan konfigurera allt så kan man också få ett mycket mycket rent os. Inte en massa appar på hemskärmen utan bara genvägar till det man använder mest.

Eller så sätter man dit widgets för att få en överskådlig information om det man är intresserad av att ha koll på vardagligen. Jag ska skriva lite om min vecka med Android i en annan tråd men det är verkligen inte dåligt.

Ursprungligen av grenhall:

Jag ska skriva lite om min vecka med Android i en annan tråd men det är verkligen inte dåligt.

Ser fram emot det!

Ursprungligen av keptang:

Ser fram emot det!

Kommer ikväll!

Bevaka tråden