Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändrat rättigheter på Macintosh HD, datorn startar inte korrekt.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Råkade ändra behörigheter på min dator för "macintosh hd" så den hängde sig och nu startar den inte riktigt igen. Jag kan ju komma in o skivverktyg för att reparera behörigheterna men det funkar ändå inte. Finns det något kommando i terminal som kan återställa behörigheter ?

// Joel

Senast redigerat 2013-03-06 15:06
Ursprungligen av joeljj:

...återställa behörigheter

Återställa från vadå till vadå?

Berätta gärna lite mer detaljer - dels om vad det var du gjorde, och dels om de åtgärder du redan har provat.

De jag gjorde var att högerklicka på macintosh hd och valde sedan behörigheter längst ner där jag ändra everyone till typ ej behörig. Datorn låste sig och går efter detta ej att starta riktigt. (Varför jag gjorde detta kan man ju fråga sig, tänkte att de var nått med utdelning i nätverk osv, dumt som fan att pilla för mycket !;))

Nu har jag provat hålla inne alt vid uppstart för att komma in till skivverktyg där jag reparerat behörigheter. Detta utan resultat, datorn hänger sig direkt vid start man ser bara Mac ikonen och så snurrar de under.

Funderar på om det finns något kommando i terminal som kan återställa detta som jag klantat till ?

/Joel

Vilken version av OS X?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X?

10.8.2

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-06 17:42

Kan du öht komma till Terminalen?

Ursprungligen av kenjon:

Kan du öht komma till Terminalen?

Mm när jag håller inne Alt vid start kommer jag till os-x verktygsprogram där jag kommer åt terminal, skivverktyg och kan även installera om os men hoppas att jag skall slippa detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-06 18:15

Kör du en ominstallation, den raderar inget, skriver bara över OSXs egna filer.
Och du har väl backup?

Aa har en backup men inte tillgänglig just nu men gjorde en ominstallation, Allt fanns kvar exakt som innan !:) så nu funkar allt igen
Tack så mycket

1
Bevaka tråden