Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Power Mac G5 eller Mac Pro för videovägg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla - igen

Jag behöver sätta upp en "videovägg" bestående av fyra LED skärmar med olika innehåll på kontoret. Min tanke är att köpa in en Power Macintosh G5 eller gammal Mac Pro med flera grafikkort och ansluta dom via DVI till respektive skärm. Samma dator styr allihopa och det enda som ska visas är webbinnehåll (typ "dagens diskussioner") så att redaktionen snabbt kan få en överblick om vad som händer just nu.

Vilken modell rekommenderar ni och vilka grafikkort? Prestanda lär väl knappast vara ett problem ens med en gammal G5?

Mac Pro med det enklaste grafikkortet (Radeon 6950 typ) torde fungera bra. Det klarar upp till tre skärmar på egen hand om du inte har en som är dual link DVI, då endast två skärmar.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Mac Pro med det enklaste grafikkortet (Radeon 6950 typ) torde fungera bra. Det klarar upp till tre skärmar på egen hand om du inte har en som är dual link DVI, då endast två skärmar.

Vilken generation Mac Pro talar vi om då? Är det inte två kontakter på grafikkortet - använder jag en "splitter" för Dual link DVI porten till två skärmar?

Ursprungligen av Björnström:

Vilken generation Mac Pro talar vi om då? Är det inte två kontakter på grafikkortet - använder jag en "splitter" för Dual link DVI porten till två skärmar?

6950 har två mini displayport och en vanlig DVI. Andra och tredje generationens modell stödjer det.

Du kan således putta i ett andra 6950 och ha upp till sex skärmar anslutna.

Senast redigerat 2013-03-05 12:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-05 13:08

6950 finns inte till Mac. Däremot finns 5770 till MacPro. Du ska kunna få ut 3 skärmar från detta kortet ja, dock finns vissa begränsningar där jag personligen inte löst / kommit runt.

Kör du två 5770 får du utan problem 4st skärmar dock. Värt att tänka på är att vissa program inte gillar fler än 2 skämar, däribland Final Cut Pro och Motion.

Det är inte omöjligt du kan lösa ovan med en G5:a, dock kan det blir svårare att hitta grafikkort för ändamålet där.

Alternativet mot ovan vore att köra två st MacMini's (varje mini kopplas till två skärmar).

Ursprungligen av Erik.dv:

6950 finns inte till Mac. Däremot finns 5770 till MacPro. Du ska kunna få ut 3 skärmar från detta kortet ja, dock finns vissa begränsningar där jag personligen inte löst / kommit runt.

Kör du två 5770 får du utan problem 4st skärmar dock. Värt att tänka på är att vissa program inte gillar fler än 2 skämar, däribland Final Cut Pro och Motion.

Det är inte omöjligt du kan lösa ovan med en G5:a, dock kan det blir svårare att hitta grafikkort för ändamålet där.

Alternativet mot ovan vore att köra två st MacMini's (varje mini kopplas till två skärmar).

Tack Erik. 5770 var det ju såklart. Stod och svarade på Martins inlägg och åt lunch samtidigt...

1
Bevaka tråden