Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att bifoga filer i Apple Mail

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2011-09-29 10:00

Jag försöker skicka bifogade filer från Apple Mail till PC-användare. Tidigare har detta gått fint men bilder har jag behövt skicka med "Oformaterad text" för att dom ska gå att spara ut hos mottagaren, så länge mottagaren kör nåt annat än Mac.

Efter uppgraderingen till Lion funkar inte detta, JPG-bilder läggs inline i mailet och går inte att spara ut.
Ännu värre är att PDF-filer helt och hållet kapas bort och syns inte ens inline hos mottagaren.

Har testat att dra in dom i mailet och jag har testat att bifoga filerna med "Bifoga-knappen" i Mail. Jag har testat skicka med och utan formaterad text. Jag har även testat tipset på Disable Mac Mail.app Inline Image Attachments | Micah Gilman's Blog men det funkar inte i Lion.

Någon annan med samma problem? Någon som löst det?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2011-09-29 10:48

Programmet Attachment Tamer löste problemet: Lokiware: Attachment Tamer (formerly Mail Attachments Iconizer)

Känns lite bakvänt att behöva köpa ett tredjepartsprogram för att få en så grundläggande funktion som att bifoga filer i ett mail att fungera…

Apple Mail; bilageeländet - går det att åtgärda?

Finns det något vettigt sätt att hantera bilagor i apple mail?
Varför kan man inte bifoga en fil bara under gemet? Varför måste den skita ner min textmassa?
Kan man bli av med förhandsvisningen, extremt irriterande när man får högupplösta bilder via mail som blir 70 cm breda och 50 cm höga. Tänk er fyra sådana så har ni två meter att scrolla till avsändaren...
Kan man få se hela filnamnet på bilagan?

Entourage eller Outlook som det åter heter är ett föredöme på vad gäller bilagor.

Har kolalt på Attachment tamer - men att behöva betala för funktioner som ska vara gratis, nja. Känns som apple med mail vill tillfredsställa hemanvändare som gillar att se semesterbilderna direkt i mailet.

/martin

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 11:54

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool yes
defaults write com.apple.mail SendWindowsFriendlyAttachments -bool Yes

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2011-09-29 13:13
Ursprungligen av frazze:

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool yes
defaults write com.apple.mail SendWindowsFriendlyAttachments -bool Yes

Tack, jag har testat detta och det fungerar tyvärr inte.

Jag skickade ett mail nu till en PC-användare, mailet innehöll en PDF och en JPG-bild.
Bilden syns som inline och går inte att spara ut. PDF-filen finns inte med över huvudtaget…

Är jag ensam om det här problemet?

Inlägg #3 har flyttats hit från en annan tråd. Känns lite onödigt med två trådar om exakt samma sak.

/Mod

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2011-09-29 14:00

Verkar fungera när mottagaren har Outlook 2003 och 2007, men inte senaste Outlook 2010!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-09-29 14:12
Ursprungligen av Rasmus:

Verkar fungera när mottagaren har Outlook 2003 och 2007, men inte senaste Outlook 2010!

..the plot sickens! Men det är bra att känna till i vilken utsträckning detta uppträder.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2013-03-05 11:31

Ingen som kommit på någon lösning?

Jag bråkar med exakt samma sak just nu. Bifogar en drös filer; jpg, gif och eps-filer (logotyper) från Mail (5.3) i Mac till PC med Outlook 2010. Allt visas inuti mailet. När de klickar Spara som, får de inget namnförslag på jpeg och gif-filer, medan eps visas korrekt som en bilaga.
Känns oerhört omständligt att måste samla ihop alla filer i en mapp och komprimera.
Känns som en grundläggande funktion med mejlande...

1
Bevaka tråden