Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen internetanslutning till macbook air från WIFI Airport extreme

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jag missat någon inställning? Det fungerar på min ipad bara ange nätverket och lösenord sedan kan jag surfa på internet. När jag anslutermed min nyinköpta begagnade macbook air så får jag upp felmeddelande ingen internetanslutning, WIFI har ingen IP adress och kan inte ansluta till internet (alternativt WIFI har den egentilldelade IPadressen xxxxxxxxx och kommer inte att kunna anslutas till internet)
Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-02 21:14

Låter som att din Extreme är felinställd.
Återställ den till default så ska det funka.

Efter mycket trixande lyckades jag ställa om i airportverktyget/nätverk/routerläget/DHCP och NAT
tror att det var detta som fixade det

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-03 16:30

Ja, det är det som är defaultläget. Vad hade du ändrat till och varför?

Den stod tidigare i AV (bryggläge) och har stått så sedan jag köpte den, ren okunskap helt enkelt, men det har fungerat

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-04 17:59

Jag har aldrig sett någon enhet som levereras så...
Gött att du fick rätsida på det.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har aldrig sett någon enhet som levereras så...
Gött att du fick rätsida på det.

Om man inte köper begagnat från någon som haft den till modem med NAT påslaget.

Har inte varit och ändrat där vad jag vet, men amn kan ju minnas fel. Köpte den ny. Tack iallafall för återkopplingen ...

Ingen Internetanslutning

Ursprungligen av katten__findus:

Har jag missat någon inställning? Det fungerar på min ipad bara ange nätverket och lösenord sedan kan jag surfa på internet. När jag anslutermed min nyinköpta begagnade macbook air så får jag upp felmeddelande ingen internetanslutning, WIFI har ingen IP adress och kan inte ansluta till internet (alternativt WIFI har den egentilldelade IPadressen xxxxxxxxx och kommer inte att kunna anslutas till internet)
Tacksam för hjälp

Jag har precis liknande problem, " Det fungerar på min iPad bara ange nätverket och lösenord sedan kan jag surfa på internet. När jag ansluter med min Macbook air så får jag upp felmeddelande ingen internetanslutning, Wi-Fi har den egentilldelade IP-adressen 169.xx.xxx.xxx och kommer inte att kunna ansluta till internet"

Det hela började med när vi bytte till höghastighetsmodemet CG 3100, tidigare fungerade allting klockrent. Jag kommer lekande lätt ut på min iMac, iPad, iPhone osv men INTE Mac Book Air???

Ska bara tillägga att uppe i högra hörnet på Mac Book Air när man kollar på "vågen" så är det ibockat mitt nätverk Comhem<CB2186> men jag kommer INTE ut på Internet. Har starta om routern och ibland lyckas jag ansluta UTAN att ändra någonting MEN då tappar min Canon MP640 skrivaren kontakten och jag får knacka in lösenordet igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-23 12:53

Du har väl bara ett modem, eller har du en router med DHCPserver också? Vilket krävs om du ska köra flera enheter.
Vilka IPnummer får dina enheter som funkar?

Ursprungligen av kenjon:

Du har väl bara ett modem, eller har du en router med DHCPserver också? Vilket krävs om du ska köra flera enheter.
Vilka IPnummer får dina enheter som funkar?

Det är modem och router Netgear CG 3100 från Comhem

IP nummer iMac: 192.168.0.16
IP nummer Mac Book Air: 192.168.0.14 som är problem med
iPad nr 1: 192.168.0.17
iPad nr 2: 192.168.0.12
iPhone 1: 192.168.0.13
iPhone 2: 192.168.0.10

Sen har jag PC också, 2 st som också är problematiska, nu börjar jag undra om det kanske är där problemet ligger? Nu när jag startade upp båda mina PC så kommer jag inte ut på Internet på någon av dom?

Router har IP nr: 192.168.0.1

PC 1 är trådbunden direkt till LAN uttag på Router
PC 2 är USB modem trådlöst

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-23 16:02

Det ser ju helt OK ut. Nätmask, router och DNS lika på alla enheter (t ex 255.255.255.0, 192.168.0.1, 192.168.0.1)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-23 16:18

Problemet sitter inte i dina olika datorer utan det verkar som om CG3100 inte tillåter fler än 5 enheter anslutna samtidigt? Det är lite märkligt, för i övrigt verkar den dela ut interna ip-nummer korrekt. Grundinställningen i CG3100 är att dela ut ip-nummer från 192.168.0.10 -- 0.19. Se sidan 5-3 i manualen .

Om man ställer in CG3100 att inte vara modem så tror jag man får 4 externa ip-adresser av ComHem. (enligt t.ex andra(1) trådar(2) här på 99mac)

Jag tycker du ringer ComHem-supporten. Exemplet med din skrivare visar ju tydligt att det finns för liten pool med ip-adresser tillgängliga. (Hittills har du nämt att du har 9 olika enheter. Imorgon på julafton blir det kanske fler som vill surfa )

Tillägg: Ja, medan du sitter i kön till supporten kan du ju först pröva att logga in på din CG3100. Om du inte gjort det tidigare: via webläsare, 192.168.0.1, användare: user, lösen: admin.
Dubbelkolla att NAT är kryssat (manualen sid 5-6) och öka tilldelningen av interna ip-adresser exempelvis 192.168.0.10 -- 0.50 (det högsta du kan sätta sista gruppen siffror till är .254)

Routerproblem

Ursprungligen av kenjon:

Det ser ju helt OK ut. Nätmask, router och DNS lika på alla enheter (t ex 255.255.255.0, 192.168.0.1, 192.168.0.1)?

Nu fungerar allting!

Routerproblem

Ursprungligen av IngoX:

Problemet sitter inte i dina olika datorer utan det verkar som om CG3100 inte tillåter fler än 5 enheter anslutna samtidigt? Det är lite märkligt, för i övrigt verkar den dela ut interna ip-nummer korrekt. Grundinställningen i CG3100 är att dela ut ip-nummer från 192.168.0.10 -- 0.19. Se sidan 5-3 i manualen .

Om man ställer in CG3100 att inte vara modem så tror jag man får 4 externa ip-adresser av ComHem. (enligt t.ex andra(1) trådar(2) här på 99mac)

Jag tycker du ringer ComHem-supporten. Exemplet med din skrivare visar ju tydligt att det finns för liten pool med ip-adresser tillgängliga. (Hittills har du nämt att du har 9 olika enheter. Imorgon på julafton blir det kanske fler som vill surfa )

Tillägg: Ja, medan du sitter i kön till supporten kan du ju först pröva att logga in på din CG3100. Om du inte gjort det tidigare: via webläsare, 192.168.0.1, användare: user, lösen: admin.
Dubbelkolla att NAT är kryssat (manualen sid 5-6) och öka tilldelningen av interna ip-adresser exempelvis 192.168.0.10 -- 0.50 (det högsta du kan sätta sista gruppen siffror till är .254)

Ni som supportrar oss noviser på 99 Forum ni är för jävligt duktiga, hur har ni lärt er allt det här krångliga???

Nu fungerar allting klockrent, NAT är i bockat också, litet aber, använder någon IP NR 101, 103 och 113? och i så fall vem, jag tror inte att jag har några fler enhet, det är nog bara dom här 11 enheterna? Det tillkom ingen ny iMAc på Julafton som jag hade önskat mig, tomten åkte förbi bara...så jag får väl harva vidare med min gamla iMac modell år 2007 till nästa år (!)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-27 15:26

MAC-adresserna verkar användas av något från Securitas, Apple respektive Canon.
Larm, Apple TV, Skrivare anslutna via kabel kanske? (vild gissning)

Kolla in denna sida, man kan söka efter tillverkare av utrustning via MAC-adress: http://www.macvendorlookup.com/

Mac adresser

Ursprungligen av mattiL:

MAC-adresserna verkar användas av något från Securitas, Apple respektive Canon.
Larm, Apple TV, Skrivare anslutna via kabel kanske? (vild gissning)

Kolla in denna sida, man kan söka efter tillverkare av utrustning via MAC-adress: http://www.macvendorlookup.com/

Helt imponerad!!!

En Mac adress tillhörde mycket riktigt Securitas brandlarm och den andra var skrivaren Canon MP 640

STORT STORT tack alla proffs!

1
Bevaka tråden