Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är TFT-skärmar så här dåliga?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lånat en Hercules Prophetview 720 (15") av en kompis. Jag har nu använt den några timmar ihop med Mac OS X och är i det närmaste chockad. Allting är oskarpt, har felaktiga färger och märkliga kontraster. Jag har ändrat färgprofil från den medföljande till sRGB och fått hyggliga färger, men de är fortfarande mil från min gamla 17-tums SONY CRT-skärm.

Jag har också ändrat "Font smoothing style" och ärligt talat ser jag ingen skillnad på de olika alternativen.

Får nägra år sedan körde jag X på en TiBook och vad jag minns var det inte så här.
Är det så stor skillnad på skärmar eller har jag missat någon inställning?

Ja, erfareneheten jag har är att det är en enorm skillnad. de billiga TFT-skärmarna är fortfarande otroligt dåliga. Jag har en dell 1702 17" TFT som enligt specifikationerna skall vara helt ok, men den är verkligen helt förskräcklig. Färgåtergivningen är som en riktig mardröm och kalibrera gör varken till eller från.

Däremot så måste jag ösa beröm över Apples egna TFT-skärmar. Jag har haft både en 17" och har nu en 23" HD Cinema Display och den är ruggigt bra enligt mig. 17" hade snäppet sämre kontrast än 23" men är helt klart en mycket prisvärd TFT-skärm.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-19 10:44

En TFT skall gå på digital signal (ADC, DVI) och inte analog signal (VGA).
Men det är ju met TFT:er som med allt annat - dåliga grejjor är.. eh... dåliga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-19 11:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Jag har lånat en Hercules Prophetview 720 (15") av en kompis. Jag har nu använt den några timmar ihop med Mac OS X och är i det närmaste chockad. Allting är oskarpt, har felaktiga färger och märkliga kontraster.

Det här förklarade jag för en av deras distributörer redan när den kom och det var ett bra tag sedan. Det är nog en av de sämsta TFT skärmar jag provar. De använde iaf då Samsung bildelement.

Den som jag fortfarande tycker är bäst och som också var billigast var när Hercules skärmen kom är mina Mirò FP155 tillverkade av Mitac. Säljs inte längre. Snabba i uppdateringen och fortfarande inte en enda död pixel på 4st av 4st. Panasonic bildelement.

Skönt att läsa era kommentarer. Jag blev lite rädd

Nu är skärmen bara ett tillfälligt lån, då mina ordinarie skärmar pysslar med annat just nu ...

... men skärm + fot är snyggt att titta på i alla fall

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Jag har lånat en Hercules Prophetview 720 (15") av en kompis. Jag har nu använt den några timmar ihop med Mac OS X och är i det närmaste chockad. Allting är oskarpt, har felaktiga färger och märkliga kontraster. Jag har ändrat färgprofil från den medföljande till sRGB och fått hyggliga färger, men de är fortfarande mil från min gamla 17-tums SONY CRT-skärm.

Har du testat att byta upplösning på skärmen? TFT-skärmar brukar så vitt jag vet vara optimerade efter en speciell upplösning. Har man någon annan inställning så blir hela bilden oskarp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
En TFT skall gå på digital signal (ADC, DVI) och inte analog signal (VGA).

Blir det någon större skillnad? (Eller: Är det lönt att köpa en dvi-sladd?)

J.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Nu är skärmen bara ett tillfälligt lån, då mina ordinarie skärmar pysslar med annat just nu ...

... men skärm + fot är snyggt att titta på i alla fall

ProphetWiev'en säljer väl främst p.g.a. designen

Jaså, min skärm får smisk här... Jag tycker att det är lite väl hård kritik. Den är milsvida bättre än någon skärm jag sett på någon bärbar, och att den är oskarp känner jag inte igen. Kanske har något blivit fel? Kör du den i 1024x768? Att den sedan kanske inte har så hög kontrast eller perfekta färger är en annan sak. Men så dåliga är de inte... Nåja, jag gissar att jag inte ska försöka sälja den i det här forumets radannonser.

Tänkte bara inflika att när man ändrar typsnittsutjämningen i Mac OS X måste man starta om programmen för att det "ska ta"

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-21 03:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Jag har lånat en Hercules Prophetview 720 (15") av en kompis. Jag har nu använt den några timmar ihop med Mac OS X och är i det närmaste chockad. Allting är oskarpt, har felaktiga färger och märkliga kontraster. Jag har ändrat färgprofil från den medföljande till sRGB och fått hyggliga färger, men de är fortfarande mil från min gamla 17-tums SONY CRT-skärm.

Jag har också ändrat "Font smoothing style" och ärligt talat ser jag ingen skillnad på de olika alternativen.

Får nägra år sedan körde jag X på en TiBook och vad jag minns var det inte så här.
Är det så stor skillnad på skärmar eller har jag missat någon inställning?

Om du vill kan du få låna min Cinema Display 20" den här veckan, den ligger ändå bara i sin kartong fram tills på lördag på grund av flytt. Kan ju vara kul att se hur stor skillnad det är på dem.

vänligen
/P

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Har du testat att byta upplösning på skärmen? TFT-skärmar brukar så vitt jag vet vara optimerade efter en speciell upplösning. Har man någon annan inställning så blir hela bilden oskarp.

Se också till att köra på så låg uppdateringsfrekvens som möjligt, eftersom det ger bättre bildkvalitet. På Hercules-skärmen ska det med 99,9% sannolikhet vara 1024*768@60 Hz som ger optimal kvalitet. Om det fortfarande inte blir bra, prova då att mixtra med skärmens inställningar för fas (i bildskärmens meny alltså). Har man tur så har skärmen någon form av automatisk inställning så att man slipper ställa in fasen själv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Om du vill kan du få låna min Cinema Display 20" den här veckan, den ligger ändå bara i sin kartong fram tills på lördag på grund av flytt. Kan ju vara kul att se hur stor skillnad det är på dem.

vänligen
/P

Det var ju ett väldans trevligt förslag. Dock sitter jag hemma i Tävelsås med barnen några veckor till och jag vet inte om jag vågar riskera din dyrgrip på detta sätt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonzie
Jaså, min skärm får smisk här... Jag tycker att det är lite väl hård kritik. Den är milsvida bättre än någon skärm jag sett på någon bärbar, och att den är oskarp känner jag inte igen. Kanske har något blivit fel? Kör du den i 1024x768? Att den sedan kanske inte har så hög kontrast eller perfekta färger är en annan sak. Men så dåliga är de inte... Nåja, jag gissar att jag inte ska försöka sälja den i det här forumets radannonser.

:rolleyes:

Nu när jag har haft den en vecka så är mitt omdöme inte fullt så hårt som det första här ovan. Jag har dragit i lite spakar och rattar och fått det att se ganska ok ut. Jag antar att det är så att Mac OS X ställer stora krav på skärmen. Systemet för typsnittsutjämning funkar nog bättre på en CRT-skärm. Jag la nämligen inte märke till detta när jag körde Windows 2000 på kontoret.

Sen är det väl så att man snabbt vänjer sig. När jag går tillbaka till min La Cie electron 19" Blue III så kommer jag nog tycka att den är grymt suddig och flimmrig

Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
:rolleyes:

Nu när jag har haft den en vecka så är mitt omdöme inte fullt så hårt som det första här ovan. Jag har dragit i lite spakar och rattar och fått det att se ganska ok ut. Jag antar att det är så att Mac OS X ställer stora krav på skärmen. Systemet för typsnittsutjämning funkar nog bättre på en CRT-skärm.

Det ser hur bra ut som helst på min tiBooks skärm - 15" widescreen. Här är det så att jag inte längre kan sitta framför en CRT studiodisplay...

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-22 23:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Massebasse
Det var ju ett väldans trevligt förslag. Dock sitter jag hemma i Tävelsås med barnen några veckor till och jag vet inte om jag vågar riskera din dyrgrip på detta sätt

hehe okey

vänligen
/P

1
Bevaka tråden