Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat kommer att stödja ICQ!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allt är förstås bara rykten, men såhär skriver macosXrumors.com:

October the 29th 2002

iChat future release to support ICQ network

According to several sources, the next major version of Apple´s instant messaging AIM/.Mac client will add support for the ICQ network. Like AIM, ICQ is a very popular instant messaging service with millions of subscribers.

Sources couldn´t precise pin down the date for this new major update of iChat but there are chances that it will come sooner than Panther (Mac OS X next major upgrade).

An article at CNET almost confirms that rumor. Here is an extract from the article: "America Online said it would allow its next version of AOL Instant Messenger to communicate with ICQ, a surprise move that will topple the long-standing barrier between the company´s two popular IM services. "

If AOL makes AIM compatible with ICQ, it will probably mean that Apple will follow with a similar move. This compatibility with ICQ will really make things easier for many users. Let´s hope all this will happen soon enough.

That´s great!

Som jag har väntat på den funktionen.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-01 15:01

Yahoo Messenger då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Yahoo Messenger då?

Det är ett helt annat protokoll och en konkurrent till AOL. ICQ och AIM ägs ju båda av AOL och båda kör på protokollet Oscar. Så att sammanföra dessa är nog en smal sak, både affärsmässigt och tekniskt. Att stödja Yahoos IM är en helt annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-01 17:22

Ett argument som ÖKAR Macens attraktivitet.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-01 19:13

hur är det med MSN messenger då?
inte för att den är speciellt bra, men "alla" använder ju den nuförtiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-01 20:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: leo:
hur är det med MSN messenger då?
inte för att den är speciellt bra, men "alla" använder ju den nuförtiden...

Jag känner ingen som jag vet använder MSN. För övrigt är det nog samma problem med MSN som med YIM.

Jag försökte installera MSN en gång. Men jag gav upp. Det var helt omöjligt. Jag fick det bara inte att fungera, även om det var så enkelt som att bara skriva in sin epostadress och trycka på "ok".

Nej. Tacka iChats framtid! Det är bara två funktioner nu som jag vill ha: grupperingar för Buddy-listan och inställningar för användning bakom proxyservrar...

[ 02 November 2002, 01:16: Meddelandet ändrat av: Niklas Hjelm Smith ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: leo:
hur är det med MSN messenger då?
inte för att den är speciellt bra, men "alla" använder ju den nuförtiden...

Alla som kör XP då? Eftersom MSN messenger följer med XP.

För övrigt så använder ingen jag känner MSN messenger, inte jag heller för den delen.

Folk som använder PC(dvs kör MSN) e ju jobbiga, vill inte prata med dem

Äntligen, då ska jag börja använda iChat

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Folk som använder PC(dvs kör MSN) e ju jobbiga, vill inte prata med dem

Säger han som alltid kör MSN...

Ja för den som inte uppmärksammat det tidigare så är detta rykte alltså verklighet nu. Det går att lägga till en ICQ-användare till iChat, men jag tror det krävs att den användaren har senaste versionen av ICQ (3.4). Eller kanske ICQ Lite om man kör PC?

Edit: språkliga fel

Senast redigerat 2003-07-18 12:05

MSN Messenger finns ju i Mac verision på Microsofts hemsida, är det någon som provat om det funkar på riktigt? Verkar ju inte så...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ollebolle
MSN Messenger finns ju i Mac verision på Microsofts hemsida, är det någon som provat om det funkar på riktigt? Verkar ju inte så...

Jag har kört MSN Messenger till och från rätt länge nu, det fungerar bara finfint. Men de flesta jag känner kör ICQ så jag använder inte det dagligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-18 12:50

MSN messenger fungerar fint på Mac. Dock föredrar jag starkt att köra Proteus framför både ICQ och MSN "original" program, då jag får *alla* protokoll i ett och samma, snygga, program. Lite småbuggar har det, men det är helt klart den bäst chatklienten som finns. Slår iChat med hästlängder (iChat är tyvärr lite väl "tjock" för min smak: pratbubblorna tar upp allt för stor plats på skärmen, alternativa chatutseendet ser hemskt ut, dock verkar iChat vara bra för video konferans mellan två personer).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-18 13:17

JEG VIL HA MSN MESSENGER STØTTE I ICHAT... Skjønner ikke hvorfor apple ikke kan lage en messenger klient. Det er messenger som er MEST brukt. Det er det som standard nå. Windows messenger er inkludert i windows, og msn messenger har omtrent alle jeg kjenner. Jeg har aldri brukt iChat. Jeg har ingen venner som bruker aol.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
JEG VIL HA MSN MESSENGER STØTTE I ICHAT... Skjønner ikke hvorfor apple ikke kan lage en messenger klient. Det er messenger som er MEST brukt. Det er det som standard nå. Windows messenger er inkludert i windows, og msn messenger har omtrent alle jeg kjenner. Jeg har aldri brukt iChat. Jeg har ingen venner som bruker aol.

Du lär inte se MSN och iChat tillsammans på väldigt länge. Det är två konkurrerande protokoll som inte är kompatibla med varandra från två konkurrerande företag (AOL och Microsoft).

Det som behövs är egentligen en världsstandard för IM (likt http för webben), men det verkar inte ligga nära till hands (det finns väl försök som Jabber, men inget som blivit något ännu). Och även om det fanns en standard, hur stor är chansen att Microsoft skulle ansluta sig till den?

Vill man använda ett enda IM-program för alla protokoll så är det program som t.ex. Proteus, som erik.dv tipsade om, som gäller.

Jag har inte heller någon bekant som kör AIM men det är jättestort i USA där många använder AOL för att ansluta sig till nätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 14:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ja för den som inte uppmärksammat det tidigare så är detta rykte alltså verklighet nu. Det går att lägga till en ICQ-användare till iChat, men jag tror det krävs att den användaren har senaste versionen av ICQ (3.4). Eller kanske ICQ Lite om man kör PC?

Edit: språkliga fel

Hmm...kanonbra funktion med det fungerar ju inte för mig! Vilken version av iChat stöder detta?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
[B]Dock föredrar jag starkt att köra Proteus framför både ICQ och MSN "original" program, då jag får *alla* protokoll i ett och samma, snygga, program. Lite småbuggar har det, men det är helt klart den bäst chatklienten som finns.

Kan bara hålla med, kör bara original ICQ eller iChat om jag ska skicka något.

Citat:

Slår iChat med hästlängder (iChat är tyvärr lite väl "tjock" för min smak: pratbubblorna tar upp allt för stor plats på skärmen, alternativa chatutseendet ser hemskt ut, dock verkar iChat vara bra för video konferans mellan två personer). [/B]

Pratbubblor och användarikoner går att stänga av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-19 15:44

Pratbubblor och användarikoner går att stänga av.

Ja, och då ser det hemskt ut

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
MSN messenger fungerar fint på Mac. Dock föredrar jag starkt att köra Proteus framför både ICQ och MSN "original" program, då jag får *alla* protokoll i ett och samma, snygga, program.

En annan helt suverän chatklient som fixar de flesta protokollen är Fire. Kan varmt rekommendera den till alla som har kompisar som använder olika klienter. http://fire.sourceforge.net/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ja för den som inte uppmärksammat det tidigare så är detta rykte alltså verklighet nu. Det går att lägga till en ICQ-användare till iChat, men jag tror det krävs att den användaren har senaste versionen av ICQ (3.4). Eller kanske ICQ Lite om man kör PC?

Edit: språkliga fel

någon som kan (av)bekräfta detta??

Om ICQ-stöd finns beskrivet i en annan tråd här som handlar om iChat AV. Jag är för varm för att orka leta reda på den dock.

Ciryon

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-19 20:10

Det finns tråd om det under forumet Apples programvara. Men det går väl lika bra att fortsätta här.

Egentligen så är det väl ICQ som får AIM/iChatstöd och inte tvärtom. Den stora grejen är nog att AOL (som driver både AIM och ICQ). Har börjat samköra servrarna, sedan behövs det också mindre ändringar i ICQ-klienten varför bara vissa nya versioner fungerar, läs mer här

En kul grej är att det går att skicka SMS via iChat, precis som i ICQ, synd bara att Felia har blockerat det

varför inte proteus? stöder icq, msn, yahoo, AOL, gadu-gadu (?), jabber och iChat Rendezvous.

jag har en bunt xp-kompisar - de kör naturligtvis msn - och det är smidigt att ha både icq och msn igång samtidigt i samma program.

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
En kul grej är att det går att skicka SMS via iChat, precis som i ICQ, synd bara att Felia har blockerat det

:eek: Hur gör man det?

Vet du om det bara är Telia som stoppat det, eller gäller det fler/alla operatörer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ollebolle
MSN Messenger finns ju i Mac verision på Microsofts hemsida, är det någon som provat om det funkar på riktigt? Verkar ju inte så...

Har kört OS 9 versionen ett tag för att ett par polare kör det. Fick inget utom installationen att fungera som det skulle; ville inte skicka meddelanden så dom kommer fram, kom inte åt mitt hotmail-konto och dessutom lade det automatiskt in sig som startobjekt, och det tyckte inte jag om. Så det blev ut genom fönstret med Messenger efter ett par dagar.

  • Medlem
  • 2003-07-20 20:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
någon som kan (av)bekräfta detta??

Det funkar aldeles utmärkt att lägga till folk som har icq-konton i iChat. Jag har senaste versionen av icq (3.4 beta 16) och senaste versionen av iChat (2.0 (version 106). Bara att ladda ner dem!

För att adda någon som har icq:are till iChat, tar man bara: Add a buddy. Välj New, och så väljer man AIM som typ av konto personen har (inte .Mac) och så skriver man in icq-nummret där och de namn man vill ha på personen såklart. Så enkelt är det.

Alltså senaste versioner av icq och ichat. Sen väljer man bara att lägga till en ny person i iChat, välja AIM och där skriva in icq-nummret!

iChat 2 = iChat AV

Men det funkar ändå inte..

Bevaka tråden