Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filöverföring (firewire, nätverk, bluetooth..)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-20 19:37

Jag är nyfiken på en sak.

På vilka sätt kan man överföra filer mellan maccar?

Går det att koppla en nätverkskabel mellan två stycken utan att gå via en hub/switch? Kan man koppla en firewirekabel emellan två? USB?

Begränsningar/möjligheter i OS X?

Tacksam för all information om det här.

Har du korsad tp-kabel eller nyare dator som själv känner efter och ställer om mellan rak och korsad så är det unga problem utan hub.

Har du en firewire-kabel så kan du starta den ena datorn med T intryckt så kommer denna att hamna i "targetmode" och ploppar upp som en extra hårddisk på skrivborder.

Bluetooth går väl också men det är så pass långsammt att de inte är effektivt för filöverföring om det är mycke data det handlar om..

Numera kan man även köra TCP/IP över firewire, om man nu har OS X på båda vill säga.
PGM finns hos apple, har tyvärr ingen bra länk. Bör gå rätt fort mellan två datorer.

Mats B

Var de inte prat om att man kunde bränna firewire-portarna med tcp/ip-varianten?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-20 22:40

Glöm inte trådlösa möjligheten om bägge maskinerna har Airport så går det ju att koppla ihop "Ad-hoc" utan basstation.

Det är mer än jag vet.
Jag hittade en PDF om det.
Där står det inget om det, utan man ska bara koppla ihop 2 datorer, antingen direkt eller via en Hub.

Mats B
Jag hoppas att pdf:en kom med

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 01:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Var de inte prat om att man kunde bränna firewire-portarna med tcp/ip-varianten?

Jag har också hört det, men det måste vara BS. Apple skulle dragit in den publika betan om det var ett problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 13:19

var det inte just det de gjorde iaf om jag inte minns helt galet..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-21 13:27

Japp, dom drog in den första betan och ersatte den snabbt med en ny..

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 13:54

kanske bara var den första betan som var riktigt ondskefull!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-21 14:00

Vi har IP Over Firewire installerat på våra Xserves och min powerbook utan några problem alls.

Jag har för mig det är installerat som standard i Panther, någon som vet?

1
Bevaka tråden