Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med extern disk

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-01 03:59

Hej.

Jag har en gammal WD My Book Studio 2 som jag har bytt HDD i.
Jag bytte från 1TB till 3TB.

Problemet är att min iMac mid 2007med OSX Lion 10.7.5 inte kan hitta mer än 801GB. Med den gamla disken hittades 1TB.
Om jag kopplar in disken i en Windows 7 dator så kommer alla 3TB upp.

Är detta en begränsning i min hårdvara eller är det OSX som spökar för mig? Eller är det något annat som skulle kunna vara fel.
Jag kopplar in disken med FW800.

Skulle problemet lösas med en uppgradering till Mountain Lion?
Det stora problemet är att den trasiga disken användes till Time Machine och jag är inte alls sugen att göra en så stor uppgradering utan att ha någon backup att falla tillbaka på.

När jag kopplade in disken i Windows datorn var det via USB2, har även testat att koppla in med USB på min iMac också men jag får samma resultat dvs 801GB

Alla tips är välkomna.

/Jonas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-01 10:28

Vad har du för partition och formatering på den?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-01 11:07

Den var helt ny dvs inget. Skivverktyget sa att det var 801GB. Formaterade med OSX Extended journalförd.
Man kan inte se att det finns något mer outnutjat utrymme i OSX.

Om jag kopplar in samma disk i en Win7 burk så visas den OSX partitionen och den outnytjade delen av disken.
Provade då att formatera hela disken till NTFS och det funkade klockrent.

Om jag kopplar in den disken efter NTFS formatering i Macen så säger den att den inte kan läsa disken och den bör formateras. Samma visa dock, 801GB

Den andra disken som heter 1TB WD är en likadan My Book Studio II.

Jag skulle tippa på att det är själva kabinetten som inte kan hantera 3TB.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag skulle tippa på att det är själva kabinetten som inte kan hantera 3TB.

Precis så är det.

http://www.99mac.se/forum/t/296891-3tb-hitach...

Men om problemet ligger i kabinettet, hur kan det då fungera när den kopplas till en Win7-dator? (se andra stycket i inlägg 3)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-01 11:59

Jag har satt den i en Win 7 dator och gjort en fullständig formatering, dvs det skrivs till alla sektorer och den klagade inte det minsta.
Sen körde jag även scandisk på den och där rapporterades inga konstigheter alls. Skumt som bara den!

Ursprungligen av sjoden:

Jag har satt den i en Win 7 dator och gjort en fullständig formatering, dvs det skrivs till alla sektorer och den klagade inte det minsta.
Sen körde jag även scandisk på den och där rapporterades inga konstigheter alls. Skumt som bara den!

När du "satt in den" i en Windows 7 dator, är det då kabinettet som är istoppat eller har du tagit disken och satt den i maskinen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-01 12:32

Jag har tagit kabinettet och kopplat in det, enda skillnaden är att jag har kört via USB i stället för FW800.
Jag har testat att köra med USB mot iMacen också men det blir samma skräp

Kan hålla med om att det var lite klantigt beskrivet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-01 12:35

Du har bara skrivit om formatering, inget om partitionen. Jag antar att du har valt GUID i OSX?

Ursprungligen av kenjon:

Du har bara skrivit om formatering, inget om partitionen. Jag antar att du har valt GUID i OSX?

Se bilden i inlägg 3. Där står GUID.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-01 13:04

Problemet är att den ses ALLTID som 801GB även om den är helt tom, dvs inte ens partitionerad.

Nu har jag testat att koppla till Win XP, där får jag samma symptom som i OSX. Men XP sa att det var 750GB på den.

Det finns ingen möjlighet att detta löses om jag uppgraderar till Mountain Lion.

Tilläggas skall att detta är min Time Machine disk. Jag har just köpt Mountain Lion uppgraderingen men vågar inte att uppgradera utan någon fungerande backup.

Jag kom att tänka på att det är en Western Digital RED disk. Kan det ha något med saken att göra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-01 16:48

Nytt kabinett inga bekymmer...
Konstigt bara att det funkade i Win7...
Nu skall jag göra en Time Machine backup sen blir det Mountain Lion

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-01 17:29

Antar att det är du i denna tråden också?
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/11...
Där framgår det att när du först kopplade in och formaterade 3 TB disken i Win7 var det direkt via SATA. Tolkar dig också som att du testat att du har full åtkomst för att kunna formatera om och så vidare även via USB i Win7. Jag kan mycket väl tänka mig att det är så. Tycker alltid det är lite hokus pokus över sådana här kabinett. Troligen är det något med kabinettets rådande programvara som inte fungerar med större diskar i OS 10.7
Kan vara värt att kolla att kabinettet är uppdaterat med senaste firmware!
http://support.wdc.com/product/download.asp?g...

Att det inte funkar i Windoxs XP (32 bit) är förväntat men ska inte ha något med detta problem i OS 10.7 att göra:
http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/se...
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2013-03-02 10:28

Ja det är jag det också.

Jag köpte mig ett nytt chassi sen funkade det.
På samma gång fick jag reda på att min WD My Book Studio hade 5år garanti. Så den byts på garantin, den var 4,5 år gammal

1
Bevaka tråden