Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snow Leopoard och Mountain Lion, dela skärm

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-28 09:59

Är det möjligt att koppla en ny mac mini (med snow lion?) till en imac med snow leopard via firewirekabel? Allt för att dela skärm.
I dagsläget fungerar det hyggligt med min gamla mac mini och min imac (2008) men båda har SL installerade.
Har någon försökt? Eller äger teoretisk insikt?

TJ

Senast redigerat 2013-02-28 13:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 10:05

Hur menar du dela skärm via firewire? Det går inte att dela skärm så, du kan däremot dela på filer osv via diskarna…

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-28 10:13
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur menar du dela skärm via firewire? Det går inte att dela skärm så, du kan däremot dela på filer osv via diskarna…

Det går uppenbarligen (tittar på en ruta med macminin skrivbord just nu) mellan min gamla macmini och imac. Visserligen inte i fullskärmsläge, men ändå. Frågan är om skärmen och os:et på min imac orkar med en macmini med ett nyare os.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-28 10:42
Ursprungligen av torjo:

Det går uppenbarligen (tittar på en ruta med macminin skrivbord just nu) mellan min gamla macmini och imac. Visserligen inte i fullskärmsläge, men ändå. Frågan är om skärmen och os:et på min imac orkar med en macmini med ett nyare os.

Kör du TCP/IP över Firewire och vanlig skärmdelning (VNC?) eller? I så fall ska det funka lika bra oavsett vilket OS du kör på minin. iMacen tar bara emot en bild via skärmdelningen och påverkas inte av vad som körs på minin.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-28 11:25
Ursprungligen av Vassius:

Kör du TCP/IP över Firewire och vanlig skärmdelning (VNC?) eller? I så fall ska det funka lika bra oavsett vilket OS du kör på minin. iMacen tar bara emot en bild via skärmdelningen och påverkas inte av vad som körs på minin.

Firewire/vanlig skärmdelning/varken wlan eller airport på macminin (trådlöst finns inte). Låter det konstigt? Skärmen är visserligen rätt slö/dålig upplösning, men det funkar. Delar både tangentbord och mus med imacen.
Tack för svar. Borde alltså funka - oml än inte tillfredsställande. Går nämligen o funderar på att köpa en ny macmini. Kan inte vara utan snow leopard och det lär ju vara rent hopplöst att föra över SL till en ny mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 11:58

Om du delar maskinerna över TCP/IP via FireWire och kör VNC (Skärmdelning) så kommer det troligen fungera mellan vilka OSX versioner som helst som du nämner. Däremot skulle du troligen få bättre prestanda över gigabit ethernet om du har möjlighet att köra så.

Ursprungligen av torjo:

...en ny mac mini (med snow lion?)...

Det finns inget system som heter Snow Lion. Jag förmodar att du menar Mountain Lion, eller?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-28 12:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns inget system som heter Snow Lion. Jag förmodar att du menar Mountain Lion, eller?

Jovisst, så rätt så

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-28 12:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Om du delar maskinerna över TCP/IP via FireWire och kör VNC (Skärmdelning) så kommer det troligen fungera mellan vilka OSX versioner som helst som du nämner. Däremot skulle du troligen få bättre prestanda över gigabit ethernet om du har möjlighet att köra så.

Troligen har du rätt. Jag har en ålderdomlig vga-skärm jag kan använda, men kan vara kul att jämföra. Tack för svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 13:29

Ja, remote desktop har helt klart sina användningsområden. Jag nyttjar det ofta mot MacMinin som är kopplad till TV:n eller för att styra datorerna på jobbet hemifrån.

Saknar dock remote ljud. Man tycker även remote desktop med AirPlay-teknologi kunde bli aningen mjukare upplevelse. Kommer troligen inte ske då det bryter mot VNC-standarden Apple valt att gå på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-28 19:32

Airfoil....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-28 19:48
Ursprungligen av kenjon:

Airfoil....

Oj, jag kan med Airfoil styra dator B från dator A och höra dess ljud i synk med bild?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-28 22:15

Synken kan vara lurig att få till...
Du kan inte styra datorn, men du kan få över ljudet. Men det vet du väl redan, ditt inlägg kanske var sarkastiskt...

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, remote desktop har helt klart sina användningsområden. Jag nyttjar det ofta mot MacMinin som är kopplad till TV:n eller för att styra datorerna på jobbet hemifrån.

Saknar dock remote ljud. Man tycker även remote desktop med AirPlay-teknologi kunde bli aningen mjukare upplevelse. Kommer troligen inte ske då det bryter mot VNC-standarden Apple valt att gå på.

För delning av ljud och bild kan jag rekommendera CrazyRemote eller SplashTop.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, remote desktop har helt klart sina användningsområden. Jag nyttjar det ofta mot MacMinin som är kopplad till TV:n eller för att styra datorerna på jobbet hemifrån.

Saknar dock remote ljud. Man tycker även remote desktop med AirPlay-teknologi kunde bli aningen mjukare upplevelse. Kommer troligen inte ske då det bryter mot VNC-standarden Apple valt att gå på.

Nomachine NX kanske kan vara nåt för dig? Sist jag körde det mot en Linuxburk (2-3 år sen) var det toksnabbt i jämförelse med VNC och XDMCP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-01 08:29
Ursprungligen av kenjon:

Synken kan vara lurig att få till...
Du kan inte styra datorn, men du kan få över ljudet. Men det vet du väl redan, ditt inlägg kanske var sarkastiskt...

Nja, då faller hela idén totalt. Remote-datorn vill man ju ha i synk bild och ljudmässigt på kontroll-datorn. AirFoil skulle ändå kräva VNC men att man sätter kontroll-datorn som en AirPlay-enhet. Dels har AirPlay 2s lagg, dels skulle troligen bild och ljud vara helt off med mer än 2s.

För vissa applikationer kanske men inte remote-styrning. Via nätet / VPN-tunnlar undrar jag även om detta skulle fungera smärtfritt även om man bortser från synkproblem.

1
Bevaka tråden