Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Städa en Mac?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Det är så att jag har Mac OS 10.8.2 och tänkte vårstäda den lite.

Har raderat div program som jag inte längre använder med "AppCleaner".

Men det kanske finns div rester kvar efter programmen och därför tänkte jag fråga hur jag gör så att dessa rester försvinner?
ÄR ända sättet en ren installation utav Mac OS?

Hur ofta lär man göra en ren installation utav Mac OS?
När man körde Windows så var man ju tvungen då och då att formatera m.m.

Har haft min Macbook Pro i ett år nu.

Du behöver inte rensa när du kör Mac OS. Normalt sett räcker det med att man slänger program som man inte längre vill ha i papperskorgen, men de kan lämna lite småskräp kvar. Inte för att det gör något. Själv använder jag AppDelete för att få bort alla rester. Hursomhelst så ligger resterna normalt inte och slöar ner systemet och de tar försumbart med plats. Så en ominstallation är helt överflödig och det gör man bara om systemet krånglar.

Det finns redan många trådar om detta.

Något är väl kanske lite föråldrat, men det mesta som sägs där är fortfarande relevant.

Det är inte svårt att repetera även om det har diskuterats i andra trådar. (-;

/Users/dinaanvändare/Library
/Users/dinaanvändare/Library/Application Support
/Users/dinaanvändare/Library/Preferences

Det är tre källor där du ofta kan hitta sådant som släpar kvar även efter att AppCleaner och AppDelete varit framme. Där brukar jag gå in och städa varje gång som jag tar bort en app ur /Applications.

Sedan har en del mer "avancerade" program även andra platser där de sparar viss information. Dit hör t.ex. Adobes registreringsinformation. Var detta sparas har jag dock inte lyckats med att lokalisera.

1
Bevaka tråden