Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket kan jag få för min 17" MBP

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej. jag skulle vilja veta hur mycket ca jag kan få för min MBP.
datorn sär helt ny ut och jag har alla orginal delarna och alla orginal kartonger
Datorn har också Apple Protektion Plan.

MacBook Pro 17" Late 2011 AntiGlare.
Mountain Lion
750GB HDD (Orginal)
8 GB Ram.

Vilken CPU?

10-11000 kanske.

Ursprungligen av keptang:

Vilken CPU?

10-11000 kanske.

Det är en 2.4GHz intel core i7 sandybridge eller vad den heter nu.
Och logic kortet är också helt nytt byte ut den ang om nån defekt hårdvara i logic kortet.

O dam så mycket för datorn. jag kommer ju nästan tjäna på att sälja den.
Fick ju den för ca 12 000sek av apple special rabatt av dem hehehe

Det är en fingervisning iaf, nånstans däromkring,

Ursprungligen av keptang:

Det är en fingervisning iaf, nånstans däromkring,

Det är heller inte dåligt att kunna få så bra rabatt av Apple nästan 50%
Man kan ju få skit bra rabatt om man lyckas prata med rätt person som jobbar för Apple

Umm, du skulle fått en fabriksny dator med 50% "rabatt" av Apple för att du "pratade med rätt person"? Ursäkta mig om jag nu påstår att du är mytoman. Möjligen kan man få förra modellen eller ett demoex med max 10-15% rabatt. Annars är det någon form av kompensation för något jävelskap som har drabbat dig eller presentkort etc. Ingen får 50% rabatt på en dator av Apple. Om det nu inte är din skumma kompis på Apple som dragit en rövare och snart får eller redan har fått sparken.

Ursprungligen av pmarriott:

Umm, du skulle fått en fabriksny dator med 50% "rabatt" av Apple för att du "pratade med rätt person"? Ursäkta mig om jag nu påstår att du är mytoman. Möjligen kan man få förra modellen eller ett demoex med max 10-15% rabatt. Annars är det någon form av kompensation för något jävelskap som har drabbat dig eller presentkort etc. Ingen får 50% rabatt på en dator av Apple. Om det nu inte är din skumma kompis på Apple som dragit en rövare och snart får eller redan har fått sparken.

Man kan iaf få 35% rabatt från dom om man är student med F-skatt.

Till @Avorill du får inga 14 000 kr för datorn. Max 10.

Ursprungligen av grenhall:

Man kan iaf få 35% rabatt från dom om man är student med F-skatt.

Till @Avorill du får inga 14 000 kr för datorn. Max 10.

Att man kan dra av momsen är inte att betrakta som rabatt.

Ursprungligen av pmarriott:

Att man kan dra av momsen är inte att betrakta som rabatt.

Jo.

Ursprungligen av grenhall:

Jo.

Nästan är en bra kompromiss, för när du säljer så måste du snällt lägga tillbaka momsen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-28 11:21
Ursprungligen av grenhall:

Jo.

Absolut INTE

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rabatt_(ekonomi)

Ursprungligen av grenhall:

Jo.

Nej. Rabatt är något som ger dig ett fördelaktigt pris, jämfört med andra jämförbara produkter eller tjänster. Eftersom en näringsidkare i princip alltid kan dra av momsen så kan man sålunda göra detta på vilken dator som helst. Du betalar 80% av vad som står på prislappen. Oavsett om du köper din MacBook Pro på Apple Store, Elgiganten, MediaMarkt eller mStore så är priset i princip detsamma. Ingen av dessa kan anses ge dig 20% rabatt, trots att du betalar 80% av vad som står på prislappen. Rabatt blir det inte förrän en av dessa ger dig ett erbjudande på exempelvis 80% av priset inklusive moms och därmed ger dig ett bättre pris.

men jag fick den ju så billigt helt ny fick jag den,
kunde följa alla transporter på nätet fick olika kolliID en av dem var transporterat från Kina till Nederlendarna
den andra var från USA i Kalifornien till Nederländerna
och blev också försenad från Kina då Antiglere skärmen var slut på lager.
Den sattes ihop i Nederdelarna och blev sen transporterad med flyg till sverige.
Fakturan kom från Irland. Fick datorn för ca 12tusen. Fick den för så bra pris för jag flörtade med dem genom att säga hur bra dem var och varför jag var tvungen att använda däras dator. använder datorn som ett hjälpmedel ang om mitt handikapp så dem tyckte att det var värt att ge mig den på det priset.

Ursprungligen av pmarriott:

...Ursäkta mig om jag nu påstår att du är mytoman...

Du är inte ensam i den åsikten.

Ursprungligen av Avorill:

...Fick den för så bra pris för jag flörtade med dem genom att säga hur bra dem var och varför jag var tvungen att använda däras dator. använder datorn som ett hjälpmedel ang om mitt handikapp så dem tyckte att det var värt att ge mig den på det priset...

Yeah, right.

Ursprungligen av Avorill:

men jag fick den ju så billigt helt ny fick jag den,
kunde följa alla transporter på nätet fick olika kolliID en av dem var transporterat från Kina till Nederlendarna
den andra var från USA i Kalifornien till Nederländerna
och blev också försenad från Kina då Antiglere skärmen var slut på lager.
Den sattes ihop i Nederdelarna och blev sen transporterad med flyg till sverige.
Fakturan kom från Irland. Fick datorn för ca 12tusen. Fick den för så bra pris för jag flörtade med dem genom att säga hur bra dem var och varför jag var tvungen att använda däras dator. använder datorn som ett hjälpmedel ang om mitt handikapp så dem tyckte att det var värt att ge mig den på det priset.

Du får ursäkta mig om jag väljer att inte tro på dig. Men, för all del. Om du lägger upp en kopia på kvittot - du kan ju maska serienummer och dina personuppgifter - så kan till och med jag ändra mig.
Jag tvivlar starkt på att smicker skulle ha någon som helst verkan på priset. Om du nu har någon form av handikapp som skulle kunna ge någon form av rabatt så lär det ju vara avtalat mellan Apple och något handikappförbund. En sådan rabatt torde vara högst 10%.

Ursprungligen av pmarriott:

Du får ursäkta mig om jag väljer att inte tro på dig. Men, för all del. Om du lägger upp en kopia på kvittot - du kan ju maska serienummer och dina personuppgifter - så kan till och med jag ändra mig.
Jag tvivlar starkt på att smicker skulle ha någon som helst verkan på priset. Om du nu har någon form av handikapp som skulle kunna ge någon form av rabatt så lär det ju vara avtalat mellan Apple och något handikappförbund. En sådan rabatt torde vara högst 10%.

Ända sättet jag också ser att det skulle vara trovärdigt att han får sådan rabatt är om försäkringskassan är med och betalar en del.

Grabben min har ett handikapp (GROV ADHD) och jag får ca 3500kr / mån för han extra i månaden utav Försäkringskassan för att täcka hans mer kostnader så som att kläder går sönder lite oftare m.m.

Jag kan även ansöka om att få hjälp med saker som underlättar för han, dom intervaller som försäkringskassan har med ersättning för det är 25% , 50% , 75% samt 100% dom räknar ut det beroende på hur mycket dom anser att han behöver produkten.
Te.x så är hans special intresse TV-spel, nu har jag inte sökt detta bidrag då jag anser att jag inte behöver det men om jag skulle söka det så skulle jag nog kunna få hjälp med att köpa ett nytt te.x PS4 när det släpps.

Nu skall inte alla tro att detta är lyx för dom där 3.500kr /mån är inge lyx då han är dyrare än så.
Han te.x har lyckats med att förstöra två stycken vinterjackor på tre månader, två par skor, flertal mössor och handskar.
Han klarar bla. inte av att åka buss så det blir extra kostnad för bil dom gånger inte jag skall till dom platserna.

Hans mediciner kostar pengar, läkarbesök då jag förlorar inkomst en gång i veckan för att vi åker på dom mötena m.m.

Han har haft sönder väggar, sängar, TV, datorskärmar m.m.

Ursprungligen av CalBy:

Ända sättet jag också ser att det skulle vara trovärdigt att han får sådan rabatt är om försäkringskassan är med och betalar en del.

Grabben min har ett handikapp (GROV ADHD) och jag får ca 3500kr / mån för han extra i månaden utav Försäkringskassan för att täcka hans mer kostnader så som att kläder går sönder lite oftare m.m.

Jag kan även ansöka om att få hjälp med saker som underlättar för han, dom intervaller som försäkringskassan har med ersättning för det är 25% , 50% , 75% samt 100% dom räknar ut det beroende på hur mycket dom anser att han behöver produkten.
Te.x så är hans special intresse TV-spel, nu har jag inte sökt detta bidrag då jag anser att jag inte behöver det men om jag skulle söka det så skulle jag nog kunna få hjälp med att köpa ett nytt te.x PS4 när det släpps.

Nu skall inte alla tro att detta är lyx för dom där 3.500kr /mån är inge lyx då han är dyrare än så.
Han te.x har lyckats med att förstöra två stycken vinterjackor på tre månader, två par skor, flertal mössor och handskar.
Han klarar bla. inte av att åka buss så det blir extra kostnad för bil dom gånger inte jag skall till dom platserna.

Hans mediciner kostar pengar, läkarbesök då jag förlorar inkomst en gång i veckan för att vi åker på dom mötena m.m.

Han har haft sönder väggar, sängar, TV, datorskärmar m.m.

Jo, det är så klart möjligt att det kan gå till så. Men då är det fortfarande inte någon rabatt utan en delfinansiering.

Ursprungligen av citronsyra:

Nästan är en bra kompromiss, för när du säljer så måste du snällt lägga tillbaka momsen.

Nej

Ursprungligen av lappen71:

Jo

Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Rabatt är något som ger dig ett fördelaktigt pris, jämfört med andra jämförbara produkter eller tjänster. Eftersom en näringsidkare i princip alltid kan dra av momsen så kan man sålunda göra detta på vilken dator som helst. Du betalar 80% av vad som står på prislappen. Oavsett om du köper din MacBook Pro på Apple Store, Elgiganten, MediaMarkt eller mStore så är priset i princip detsamma. Ingen av dessa kan anses ge dig 20% rabatt, trots att du betalar 80% av vad som står på prislappen. Rabatt blir det inte förrän en av dessa ger dig ett erbjudande på exempelvis 80% av priset inklusive moms och därmed ger dig ett bättre pris.

Jo

Sluta nu förstöra tråden med svar på mina dumma inlägg.

@Avorill Kan du flörta dig till en Mac Pro för halva tillverkningskostnaden också? En iPad 4 för 1500:- kanske? Hur funkar det med andra varor t.ex. husköp? Lyxbilar?

Jag kan tänka mig att lägga 25 miljoner på ett nytt Boeing 747. Fixar du det?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-28 17:11
Ursprungligen av grenhall:

Nej

Jo

Jo

Sluta nu förstöra tråden med svar på mina dumma inlägg.

@Avorill Kan du flörta dig till en Mac Pro för halva tillverkningskostnaden också? En iPad 4 för 1500:- kanske? Hur funkar det med andra varor t.ex. husköp? Lyxbilar?

Jag kan tänka mig att lägga 25 miljoner på ett nytt Boeing 747. Fixar du det?

Nej moms fritt är inte en sorts rabatt utan det är att handla något svart och olagligt.

Ursprungligen av lappen71:

Nej moms fritt är inte en sorts rabatt utan det är att handla något svart och olagligt.

Vet inte vad moms fritt betyder men om du menar att det är olagligt att handla produkter som man sedan bokför i sitt bolag och drar av momsen för så måste vi nog gå ut med det till alla företag. De vet kanske inte om att det är olagligt!?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-28 17:47
Ursprungligen av grenhall:

Vet inte vad moms fritt betyder men om du menar att det är olagligt att handla produkter som man sedan bokför i sitt bolag och drar av momsen för så måste vi nog gå ut med det till alla företag. De vet kanske inte om att det är olagligt!?

Är Avorill ett bolag eller hur tänkte du nu egentligen? Naturligtvis så pratar vi om privatpersoner eller har du för vana att vrida argumentationen så den ska passa dina syften.

Momsfritt är INTE en rabatt så sluta tjata om det

Ursprungligen av lappen71:

Är Avorill ett bolag eller hur tänkte du nu egentligen? Naturligtvis så pratar vi om privatpersoner eller har du för vana att vrida argumentationen så den ska passa dina syften.

Momsfritt är INTE en rabatt så sluta tjata om det

Det hjälper om du läser igenom alla inläggen innan du börjar diskutera. Moms och rabattdiskussionen började med att jag tog upp att man kan få Apple-produkter 35% billigare om man har F-skatt och är student.

Jag har aldrig påstått att TS är ett företag. Men för att få en produkt från Apple till halva priset så måste man kunna mer än bara flörta. Apple Store är ingen torghandel.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-28 19:07
Ursprungligen av grenhall:

Det hjälper om du läser igenom alla inläggen innan du börjar diskutera. Moms och rabattdiskussionen började med att jag tog upp att man kan få Apple-produkter 35% billigare om man har F-skatt och är student.

Jag har aldrig påstått att TS är ett företag. Men för att få en produkt från Apple till halva priset så måste man kunna mer än bara flörta. Apple Store är ingen torghandel.

Tror nog du ska själv ta och läsa vad du svarar på för du svarade jo på detta inlägg

Citat:

Att man kan dra av momsen är inte att betrakta som rabatt.

Jag tolkar ditt svar som att du är av åsikten att det är ett felaktigt påstående.
Om det inte är din avsikt kanske du ska formulera dig bättre.

Angående TS så är jag säker att det är en mytoman som är här för att trolla.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, det är så klart möjligt att det kan gå till så. Men då är det fortfarande inte någon rabatt utan en delfinansiering.

Som jag skrev så skrev jag att jag misstror honom, det skall till mycket innan man får dessa förmåner.
Tog oss 5år att få till detta gällande grabben min.

Och det är ett flertal läkarintyg och proffs utlåtanden som behövs, tror inte att han har detta utom skrev bara att det fanns.

Sen att Apple skulle donera 50% till honom som han skriver tror jag inte ett smack på då dom vill ha PR när dom gör sådana saker.
Te.x skänker 10st datorer till en skola i Sverige eller något åt det hållet.

Ursprungligen av lappen71:

Tror nog du ska själv ta och läsa vad du svarar på för du svarade jo på detta inlägg

Jag tolkar ditt svar som att du är av åsikten att det är ett felaktigt påstående.
Om det inte är din avsikt kanske du ska formulera dig bättre.

Angående TS så är jag säker att det är en mytoman som är här för att trolla.

Ja jag svarade "Jo" på ditt inlägg eftersom jag genomskådade denna tråden som bs redan från början och bestämde mig för att fortsätta på det spåret. Du och @pmarriott borde känna mig bättre vid detta laget.

Off the record (på ett forum...) så börjar det dyka upp fler och fler små troll och det är lite irriterande minst sagt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-28 19:57
Ursprungligen av grenhall:

Ja jag svarade "Jo" på ditt inlägg eftersom jag genomskådade denna tråden som bs redan från början och bestämde mig för att fortsätta på det spåret. Du och @pmarriott borde känna mig bättre vid detta laget.

Så med andra ord var du otydlig

Och jag håller med om att antalet troll har ökat markant

Ursprungligen av lappen71:

Så med andra ord var du otydlig

Och lite psykotisk. Eftersom TS bara är här för att skita igång en diskussion som är helt värdelös så finns det väl ingen anledning att göra annat än att kasta bort tråden i tramslådan.

Hej alla!
Vill bara be om stor ursäkt.
Jag hade vist inte fått 50% av Apple men jag fick 2000kr tillbaka för super lång försening av datorn.
Resten av pengarna kom från en fond som jag hade helt glömt av.
För mig är det typ känslan av 50% av datorns ursprungs kostnad.

Apple gär ju port till välgörenhet. http://news.cnet.com/8301-13579_3-57370922-37...
http://www.huffingtonpost.com/2012/02/03/appl...

Bevaka tråden