Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skippa "_CodeSignature" vid start av program?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-26 15:51

Jag har en fråga som jag inte lyckats funnit svar på ännu.
Är det möjligt att strunta i signeringen av appar i OS X (ML 10.8.2)?

Anledningen att jag frågar är att jag gjort min statusrad svart och därmed valt att byta färg på ikonerna så att dom är vita mot svartbakgrund istället för svart på vit bakgrund. Se ett exempel här: http://cl.ly/image/0d2c170g3x1h

Som ni ser är den första ikonen (Skype) mörkgrå och knappt synlig, om jag går in och ändrar ikonen genom "Show Package Contents" och kollar under Content > Resources, där kan jag uppdatera PNG filerna i fråga vilket jag gjort för andra appar och det fungerar bra. Problemet med just Skype är att det använder sig av "_CodeSignature" vilket innebär att det skapas en checksum av appen som den stämmer av för att se att inga förändringar är gjorda (åtminstone tror jag att det är så det fungerar). Givetvis så stämmer inte detta när jag uppdaterat ikonen och jag får då inte starta programmet. Det går lätt att återställa men då kvarstår problemet med en grå ikon :/ (vet att detta är ett i-landsproblem men ack så irriterande)

Är det någon som vet hur man kan ignorera kontrollen och köra programmet trots felaktig checksum?

Ursprungligen av gnoffa:

Jag har en fråga som jag inte lyckats funnit svar på ännu.
Är det möjligt att strunta i signeringen av appar i OS X (ML 10.8.2)?

Anledningen att jag frågar är att jag gjort min statusrad svart och därmed valt att byta färg på ikonerna så att dom är vita mot svartbakgrund istället för svart på vit bakgrund. Se ett exempel här: http://cl.ly/image/0d2c170g3x1h

Som ni ser är den första ikonen (Skype) mörkgrå och knappt synlig, om jag går in och ändrar ikonen genom "Show Package Contents" och kollar under Content > Resources, där kan jag uppdatera PNG filerna i fråga vilket jag gjort för andra appar och det fungerar bra. Problemet med just Skype är att det använder sig av "_CodeSignature" vilket innebär att det skapas en checksum av appen som den stämmer av för att se att inga förändringar är gjorda (åtminstone tror jag att det är så det fungerar). Givetvis så stämmer inte detta när jag uppdaterat ikonen och jag får då inte starta programmet. Det går lätt att återställa men då kvarstår problemet med en grå ikon :/ (vet att detta är ett i-landsproblem men ack så irriterande)

Är det någon som vet hur man kan ignorera kontrollen och köra programmet trots felaktig checksum?

Stänga av det?

Eller fungerar inte det (har inte provat)?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2013-02-26 16:02
Ursprungligen av keptang:

Eller fungerar inte det (har inte provat)?

Nope det fungerar inte tyvärr, har testat det redan

Högerklicka appen och välj Öppna?

Har du provat att byta ikonen på traditionellt sätt istället? Om man går in i paketet på en sån där app så lär man få problem.

Jag testade nu med en app köpt via AppStore. Inga problem att byta ikon om man gör det på rätt sätt.

Installera om din app. Högerklicka sen appen och välj Visa info. Den lilla ikonen du ser överst kan markeras och sen klistras över med en annan ikon. Om du vill gå tillbaka till originalet så markerar du ikonen och raderar den du klistrat in.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-27 22:11

Det är ikonen i menyraden som ska bytas ut. Vad jag vet byts den bara ut genom att byta ut filerna under Resources.

Sorry, jag hade fått för mig det var i Dock.

1
Bevaka tråden