Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord och mus helt plötsligt tappade kontakten

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Magic Mouse och BT-tangentbord tappade helt plötsligt kontakten. Samtidigt. Har provat bytt batterier i båda. Nu hittar datorn varken mus eller tangentbord. Jag har senaste Mac Mini med OSX 10.8.2. Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-26 00:22

Startat om datorn?

Nej.

Ursprungligen av hforsling:

Nej.

Fungerar det efter att du har startat om datorn?

Har inte vågat då jag inte äger nåt trådat

Ursprungligen av hforsling:

Har inte vågat då jag inte äger nåt trådat

Förstår inte riktigt hur du tänker. Om nu du inte vågar starta om datorn för att du inte äger ett trådat tangentbord, vad ska då kunna göras? Mac Mini har ingen knapp som låter den söka efter blåtandsenheter eller liknande.

Den gör väl knappast någon nytta nu heller då du kan ansluta med varken mus eller tangentbord.

"Att trolla med knäna" fungerar inte i detta fall.

Startade om. BT-inställningsassistenten kommer upp men vill inte hitta tangentbordet.

Ursprungligen av hforsling:

Startade om. BT-inställningsassistenten kommer upp men vill inte hitta tangentbordet.

Inte heller musen?

Osannolikt att det är fel på både tangentbord och mus, samt att de dog samtidigt. Har du möjligtvis öppnat datorn för att t.ex byta RAM eller liknande? Tänker om du kanske då har råkat skada blåtanden.

Inte heller musen. Bytte ram-minne för två månader sen men det har funkat perfekt sen dess

Ursprungligen av barbapappa_86:

Förstår inte riktigt hur du tänker. Om nu du inte vågar starta om datorn för att du inte äger ett trådat tangentbord, vad ska då kunna göras? Mac Mini har ingen knapp som låter den söka efter blåtandsenheter eller liknande.

Den gör väl knappast någon nytta nu heller då du kan ansluta med varken mus eller tangentbord.

"Att trolla med knäna" fungerar inte i detta fall.

Jag tänkte så att om jag nu stänger av datorn kommer jag inte in i systemet igen för att ens kunna göra nån inställning eller kolla logg filer mm mm.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 08:58

Och du har testat med långtryck på knappen på tangentbord/mus?
Låna ett USBtangentbord/mus av grannen?

Funkade helt sonika efter att jag stängde av helt och satte på igen. Märkligt

På samma tema.
Har problem med att det trådlösa tangentbordet flera gånger om dagen tappar kontakt med datorn. Samma problem upplever min kollega som sitter vid skrivbordet bredvid. Någon som har en kvalificerad gissning (utöver min egen; att apple bara gör blogleksaker numera...).
/m

Ursprungligen av martinator:

På samma tema.
Har problem med att det trådlösa tangentbordet flera gånger om dagen tappar kontakt med datorn. Samma problem upplever min kollega som sitter vid skrivbordet bredvid. Någon som har en kvalificerad gissning (utöver min egen; att apple bara gör blogleksaker numera...).
/m

Är det något i er miljö som kan störa blåtanden?

Ja du, vi sitter i en till synes helt vanlig kontorsmiljö med några macar, några mobiler och ett trådlöst nätverk. På rak arm kan jag inte komma på vad som skulle kunna störa, men visst har jag tänkt att det måste vara något i den stilen. Frågan är bara vad. Eftersom de andra två kollegerna i vår modul kör tangentbord med sladd så är underlaget glest.
Kan en mobil på skrivbordet störa ut blåtanden, borde ju inte vara så. Knappast RFID-taggar till porttelefonen heller då de är passiva. Förutsatt att inte någon av enheterna försöker synka med RFID-tagen istället i tron om att den är en enhet, även om den är passiv.
/m

1
Bevaka tråden