Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Craschad MBP, grå stapel och startar ej

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så då har min ögonsten kraschat
Stapeln laddar i en 5 minuter och sedan stängs den av
Har läst om allt möjligt mellan hårddiskkrash till firmwareuppdatering
Någon som har tips?

Fungerade bra innan dottern stängde ner locket

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 20:54

Testat med skiva eller extern hårddisk? Starta i Target mode mot annan Mac?

Har kört en hardware test genom att hålla inne D vid start, men inga problem hittades

Har kört reset på NVRAM/PRAM utan resultat

Provar att starta från skiva men det vill sig inte, det är väll genom att hålla inne C?

Sitter med fingret på köpknappen, har suktat länge på en Momentus XT, kanske är läge nu
Kan jag på något sätt hämta hem senaste köpte OSX ?
Eller måste jag starta om från gammal CD?

Ursprungligen av disktant:

Har kört en hardware test genom att hålla inne D vid start, men inga problem hittades

Har kört reset på NVRAM/PRAM utan resultat

Provar att starta från skiva men det vill sig inte, det är väll genom att hålla inne C?

Sitter med fingret på köpknappen, har suktat länge på en Momentus XT, kanske är läge nu
Kan jag på något sätt hämta hem senaste köpte OSX ?
Eller måste jag starta om från gammal CD?

Håller du in Alt så borde du få upp återställningspartionen. Förutsatt att du är på Lion eller nyare har jag för mig.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Håller du in Alt så borde du få upp återställningspartionen. Förutsatt att du är på Lion eller nyare har jag för mig.

Tack, reparation pågår
Får se om det hjälper

Nehepp, den gick inte att reparera
Då blir det inköp av ny disk och ominstallation
Då återstår min fråga om man kan ladda ner Mountain Ilon eller om jag måste installera från Snow leopard ?

Disken är iofs lite gammal vid det här laget, men jag får känslan av att den kraschat pga av den sjuka
värmen som uppstår när dottern kollar på Bolibompa
Går det att minimera denna hetta på något sätt, blir en sprillans MBP också het av Flash?

Ursprungligen av disktant:

Nehepp, den gick inte att reparera
Då blir det inköp av ny disk och ominstallation
Då återstår min fråga om man kan ladda ner Mountain Ilon eller om jag måste installera från Snow leopard ?

Disken är iofs lite gammal vid det här laget, men jag får känslan av att den kraschat pga av den sjuka
värmen som uppstår när dottern kollar på Bolibompa
Går det att minimera denna hetta på något sätt, blir en sprillans MBP också het av Flash?

Tänker du börja om från scratch eller planerar du att klona disken? Klonar du disken så följer operativet med givetvis, men börjar du om från noll så kan du lika bra dunka in ML direkt.

Ja, Flash är en prestandasänkare. Använder du en SSD så slipper du iaf att hårddisken blir varm.

Blir en helt nyinstallation, har allt viktigt på backup
Men kan jag då ladda ner ML som jag tidigare köpt ?

Ursprungligen av disktant:

Blir en helt nyinstallation, har allt viktigt på backup
Men kan jag då ladda ner ML som jag tidigare köpt ?

Från SL och Lion ska du kunna det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-27 00:00

Problemet är ju att det blir en helt ny HD, då krävs väl ett annat medium för att kunna köra installationen första gången. De nyare maskinerna kan väl boota över Internet, men vi vet ju inte vad för dator TS har.

Det är en gammal MBP 13", mid 2009 eller nått sånt
men då blir det till att installera från medföljande skiva och sedan uppgradera via Appstore då

Ursprungligen av disktant:

...blir det till att installera från medföljande skiva och sedan uppgradera via Appstore då

Eller från en annan dator (eller om du startar från en extern disk), ladda ner Mountain Lion, och lägga den på ett USB-minne, och installera från det.

1
Bevaka tråden