Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder kraschar när jag försöker öppna mappar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte öppna mina mappar på min MacPro. När jag försöker så kraschar Finder.

Vilken datormodell?
Vilken version av OS X?
Vilka åtgärder har du provat?

Mac OS 10.8.2, MacPro 2008. Jag har provat allt och pratat med alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-27 10:54
Ursprungligen av Flubex:

Mac OS 10.8.2, MacPro 2008. Jag har provat allt och pratat med alla.

Jaha, du har redan provat allt? Ja men då så, då kan vi ju lika gärna stänga tråden och dra täcket över huvudet

Ursprungligen av Flubex:

Jag har provat allt och pratat med alla.

Ok, om du redan har provat allt så är det ju bara att kasta datorn då.

Nej, men skämt åsido. Om du har provat många saker, så måste du berätta vad, så att vi slipper slösa tid på att tipsa om saker som du redan provat.

Du får gärna också berätta vad du menar med att Finder kraschar. Vad händer? Har du tittat i loggarna?

Om du provat allt och pratat med alla så är det såklart kört, tvärkört.

Vad har du provat?
Skapa en ny användare och logga in som denna, fungerar det då?

Det fungerar ibland när mapparna ligger på skrivbordet. Det började med Mountain Lion. Naturligtvis har jag inte provat allt, men det känns så. Nya system, nya hårddiskar. Kan det vara skärmrelaterat? Cinema Display 30 tum. Kan det var något som ligger i en mapp då en del mappar är värre än andra. Ibland går det ganska länge men oftast inte all. Tänk dig själv att inte kunna öppna en mapp eller en hårddisk.

Skärmrelaterat? Hur skulle det gå till?

Vad menar du med "nya system"? Hur installerades de?

Vadå "värre än andra"? Antingen kraschar Finder, eller så kraschar den inte. Det kan omöjligt finnas gradskillnader på ett sådant fel!

Och vadå "ibland går det ganska länge"? Menar du att det efter t.ex en omstart ibland går bra att öppna mappar, och sen kommer krascharna efter en stund? Men ibland kommer problemet direkt?

Du får nog börja ge lite mer detaljerade och konkreta svar, annars tröttnar vi snart...

1. Har du provat att skapa en ny användare? Blir det samma problem där?
2. Har du provat att starta från en OSX-installationsskiva? Blir det samma problem där?
3. Har du provat att starta i säkert läge? Blir det samma problem där?
4. Har du provat att reparera skivbehörigheter?
5. Har du provat att köra in 10.8.2-uppdateringen igen, via en s.k. combo-uppdatering?

Senast redigerat 2013-02-27 13:34
1
Bevaka tråden