Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Töm inkorgen med Mailbox

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Orchestras app Mailbox gör om din inkorg till en att göra-lista på ett smart sätt. Målet är att komma ner till noll mejl i inkorgen varje dag. 99mac har hanterat jobbmejlen under en vecka för att se hur det fungerar att kunna "snooza" mejl.

Läs hela artikeln här

Jag är också ganska nöjd med den. Däremot så förstår jag inte varför den går via Orchestras egna servrar. Det borde väl bara gälla de mejl som jag skjuter upp?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är också ganska nöjd med den. Däremot så förstår jag inte varför den går via Orchestras egna servrar. Det borde väl bara gälla de mejl som jag skjuter upp?

För att du ska få pushnotifieringar och pushmail krävs det att det går via andra servrar. Sparrow hade samma lösning på gång då Apple stoppade deras metod för att få fram notifieringar i IOS för nya mail.

Det där får du gärna förklara en gång till. Mejl till min gmailanvändare skickas googles mejlservrar. Hur kan en inställning i en mejlapp på telefonen ändra till vilken server mejlen går?

Jag kan förstå det för mejlen som jag skjuter upp, men nya? Det begriper jag inte hur det går till?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där får du gärna förklara en gång till. Mejl till min gmailanvändare skickas googles mejlservrar. Hur kan en inställning i en mejlapp på telefonen ändra till vilken server mejlen går?

Jag kan förstå det för mejlen som jag skjuter upp, men nya? Det begriper jag inte hur det går till?

De servrar som Mailbox driver hämtar och lämnar mail mellan din Iphone och Googles servrar. Som jag förstått det är applikationen Mailbox inte en traditionell mailklient som pratar IMAP eller liknande utan den pratar enkom med Mailbox egna servrar. Detta gör samtidigt att Mailbox kan visa notifieringar och ta emot pushade saker utan att Apple kan stoppa det som de gjorde med Sparrow, där utvecklarna använde sig av API:er för VOIP för att ta emot pushade mail och visa notifieringar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där får du gärna förklara en gång till. Mejl till min gmailanvändare skickas googles mejlservrar. Hur kan en inställning i en mejlapp på telefonen ändra till vilken server mejlen går?

Jag kan förstå det för mejlen som jag skjuter upp, men nya? Det begriper jag inte hur det går till?

Inte helt säker på att jag förstår din fråga, men när jag la till Mailbox godkände jag att de använder min Gmail, precis som man får godkänna att vissa saker använder info från Facebook. Jag antar jag har godkänt att min mejl skickas till dem istället även om jag i ärlighetens namn inte läste det finstilta.

Jag läste inte heller det finstilta:) Och insåg inte att det var det där som jag gjorde - att jag tillät en tredje part accessa mina gmail (trots att det var exakt det som stod).

Jag googlade lite mer och begriper upplägget bättre nu.

Nu blir jag lite mer tveksam till hela appen - jag gillar trots allt inte att mina mejl åker runt kors och tvärs.

Tack för uppvaknandet:)

Jag förstår inte hur ni frivilligt låter era mail flyta runt till en tredje part som ni inte har någon egentlig aning om vad dess syfte är. Men hey, det är bara jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 20:48

Det kan väl bero lite på vad för slags mail man skickar. Jag har inte arbetsmail i min iPhone, bara privata ej betydelsefulla mail, typ "ska vi fika imorgon", "köp med mjölk hem".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-26 21:33

Sedan undrar jag kring sökfunktionaliteten i Mailbox. Eftersom syftet för appen är att nolla inboxen, hur väl fungerar sökfunktionen i appen?

Ursprungligen av kenjon:

Det kan väl bero lite på vad för slags mail man skickar. Jag har inte arbetsmail i min iPhone, bara privata ej betydelsefulla mail, typ "ska vi fika imorgon", "köp med mjölk hem".

Okej men om man bara skickar ej betydelsefulla mail kanske man inte behöver en lösning som scannar av hur väsentliga mailen är osv? Eller är det bara jag som inte ser vitsen riktigt?

Ursprungligen av zinned:

Sedan undrar jag kring sökfunktionaliteten i Mailbox. Eftersom syftet för appen är att nolla inboxen, hur väl fungerar sökfunktionen i appen?

När jag söker i Mailbox dyker mejl upp från både arkivet och inkorgen exempelvis. Varje mejl är märkt med en ikon så man ser vart det ligger. I mitt fall ligger de flesta i arkivet. Ointressanta mejl lägger jag i papperskorgen direkt.

Ursprungligen av grenhall:

Okej men om man bara skickar ej betydelsefulla mail kanske man inte behöver en lösning som scannar av hur väsentliga mailen är osv? Eller är det bara jag som inte ser vitsen riktigt?

Jag ser Mailbox mer som ett sätt att snabbt sortera saker baserat på hur viktiga de är. Får jag ett mejl om att jag har en besiktningstid för bilen i slutet på mars är det inte information jag behöver idag, då kan jag snooza mejlet tills dess att jag behöver det.

Ursprungligen av grenhall:

Jag förstår inte hur ni frivilligt låter era mail flyta runt till en tredje part som ni inte har någon egentlig aning om vad dess syfte är. Men hey, det är bara jag.

Ja det är absolut en fråga var och en måste svara på. Jag använder till exempel Facebook fast jag vet att det är jag som är varan. Att varje grej jag gör sparas och används av FB på olika sätt. Tycker att det jag får ut av tjänsten för tillfället väger tyngre. Mailbox gör allt mejlande lättare än utan Mailbox, så jag vågar prova för det känns värt det än så länge.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-27 10:24

När kommer den till oss som inte använder Googles tjänster?

Ursprungligen av zappee:

När kommer den till oss som inte använder Googles tjänster?

Finns ingen info som ens tyder på att de har planer på det vad jag kan se. Men jag hoppas!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-27 10:38
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Finns ingen info som ens tyder på att de har planer på det vad jag kan se. Men jag hoppas!

Planerna finns när jag pratade med dem sist, men verkar inte hänt något mer då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-27 10:52
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja det är absolut en fråga var och en måste svara på. Jag använder till exempel Facebook fast jag vet att det är jag som är varan. Att varje grej jag gör sparas och används av FB på olika sätt. Tycker att det jag får ut av tjänsten för tillfället väger tyngre. Mailbox gör allt mejlande lättare än utan Mailbox, så jag vågar prova för det känns värt det än så länge.

Så är det ju, precis. Problemet för dig uppstår ju den dagen du inte längre tycker att vågskålen väger i din favör, vad gör du då? Du har redan sålt dig till FB.

Ursprungligen av zappee:

Planerna finns när jag pratade med dem sist, men verkar inte hänt något mer då.

Ah, bra att veta. Det verkar ju logiskt att expandera, men de har ju fortfarande kösystemet igång så ja vi verkar få vänta.

Ursprungligen av zinned:

Så är det ju, precis. Problemet för dig uppstår ju den dagen du inte längre tycker att vågskålen väger i din favör, vad gör du då? Du har redan sålt dig till FB.

Det går att radera sina konton/sluta att använda en tjänst. Det är dels en markör till företaget/tjänsten och dels räddar jag framtida data om mig själv så klart. Det som är gjort är gjort och får ses som betalning. Åtminstone för min del ser jag inte det här som något problem utan något jag ställer upp på.

Jag förstår absolut att det finns dem som inte i första taget litar på Mailbox och tycker det känns otryggt att skicka mejl via tredjepart. Men jag har valt att använda tjänsten och är väldigt nöjd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-27 11:37
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det går att radera sina konton/sluta att använda en tjänst. Det är dels en markör till företaget/tjänsten och dels räddar jag framtida data om mig själv så klart. Det som är gjort är gjort och får ses som betalning. Åtminstone för min del ser jag inte det här som något problem utan något jag ställer upp på.

Jag förstår absolut att det finns dem som inte i första taget litar på Mailbox och tycker det känns otryggt att skicka mejl via tredjepart. Men jag har valt att använda tjänsten och är väldigt nöjd.

Ja, det ska man ju som du säger kunna göra. Då träder nästa del in i bilden, beroende på hur cynisk man är som person...har verkligen 100% av användardatan deletats eller ligger lite kvar och slaskar? Det kan man aldrig veta säkert efter att man väl en gång har reggat sig

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja det är absolut en fråga var och en måste svara på. Jag använder till exempel Facebook fast jag vet att det är jag som är varan. Att varje grej jag gör sparas och används av FB på olika sätt. Tycker att det jag får ut av tjänsten för tillfället väger tyngre. Mailbox gör allt mejlande lättare än utan Mailbox, så jag vågar prova för det känns värt det än så länge.

Man kan ju tycka att dela saker frivilligt inte är att jämställa med att skicka "hemlig" information till enskilt utvalda användare. Men det är givetvis upp till var och en.

Ursprungligen av grenhall:

Man kan ju tycka att dela saker frivilligt inte är att jämställa med att skicka "hemlig" information till enskilt utvalda användare. Men det är givetvis upp till var och en.

Jag hänger inte med. Kan du utveckla lite?

Jag tror att Grenhall menar att på FB delar du ut information publikt. Det är synligt.
Mejl skickar du (och får) utan att informationen är publik.

Vi svenskar (inklusive mig själv) är nog ganska godtrogna i sådana här sammanhang men jag tror att folk som upplevt repressiva diktaturer är mer försiktiga för de vet hur oskyldig information snabbt kan bli ganska farlig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att Grenhall menar att på FB delar du ut information publikt. Det är synligt.
Mejl skickar du (och får) utan att informationen är publik.

Vi svenskar (inklusive mig själv) är nog ganska godtrogna i sådana här sammanhang men jag tror att folk som upplevt repressiva diktaturer är mer försiktiga för de vet hur oskyldig information snabbt kan bli ganska farlig.

Jo, då förstår jag bättre. Men jag menar att jag är medveten om att jag "delar" min mejl med Mailbox. Sedan hoppas jag naturligtvis att den inte blir läst av någon, för det är så klart en sådan sak som skulle förstöra förtroendet för tjänsten.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att Grenhall menar att på FB delar du ut information publikt. Det är synligt.
Mejl skickar du (och får) utan att informationen är publik.

Vi svenskar (inklusive mig själv) är nog ganska godtrogna i sådana här sammanhang men jag tror att folk som upplevt repressiva diktaturer är mer försiktiga för de vet hur oskyldig information snabbt kan bli ganska farlig.

Just så. Tack!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-24 08:22

Är det någon mer än jag som har problem med att de måste lägga till sitt Gmail-konto på mailbox konstant sedan iOS7 (iPhone 4s)?

Mailbox fungerar som den ska för mig med IOS7 och Ipad 3/Iphone 5

Ursprungligen av andas:

Är det någon mer än jag som har problem med att de måste lägga till sitt Gmail-konto på mailbox konstant sedan iOS7 (iPhone 4s)?

Kontot försvann ur min Ipad Mini (men den uppdaterade jag utan att göra backup etc). Allt fungerar finfint i Iphone 5.

Ursprungligen av andas:

Är det någon mer än jag som har problem med att de måste lägga till sitt Gmail-konto på mailbox konstant sedan iOS7 (iPhone 4s)?

Har du uppdaterat Mailbox-appen? Det kom en ny version igår (23/9). En av sakerna som nämns i versionshistoriken är: "Bug fixes for account reset issue"

Bevaka tråden