Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föräldrar får tillbaka pengar för barns app-köp.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple blev stämda 2011 av föräldrar vars barn lyckats göra köp inuti appar utan deras vetskap. Nu går företaget med på en uppgörelse som ger presentkort eller kontanter till drabbade.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 18:36

Jag kommer att försöka begära tillbaka 749:-, har precis i dagarna skickat in mitt case

Själv tycker jag att man får skylla sig själv om man inte lagt in spärr för In app köp
Men det hade ju varit smart om spärren var på från början och att man själv var tvungen att deaktivera den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 20:58

Det är ju skillnad på app-köp och inuti app-köp.

Man måste väl skriva in lösenord även för "In App" köp. Ge inte ungarna lösenordet, problem solved....
http://support.apple.com/kb/ht4009

Det är trist att det sker "olyckor" och att ungarna handlar för en massa pengar, men jag har svårt att känna sympati när det liks sker. Det finns inställningar i iOS som enkelt kan förhindra köp av sådan natur.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-27 00:15
Citat:

Om det blir godkänt kan pengarna börja betalas ut i senare i år eller i början av nästa år, rapporterar Gigaom.

Gammal nyhet eller långsam ekonomiavdelning?

Nån av Sigge Eklund och Alex Schulmans småttingar köpte guldmynt för 6000kr(!).

Senast redigerat 2013-02-27 00:27
Ursprungligen av breather:

Man måste väl skriva in lösenord även för "In App" köp. Ge inte ungarna lösenordet, problem solved....
http://support.apple.com/kb/ht4009

Det är trist att det sker "olyckor" och att ungarna handlar för en massa pengar, men jag har svårt att känna sympati när det liks sker. Det finns inställningar i iOS som enkelt kan förhindra köp av sådan natur.

Kravet på lösenord fanns inte med i IOS från början. Stämningen lämnades in i april 2011.

Ursprungligen av reboot81:

Gammal nyhet eller långsam ekonomiavdelning?

Nån av Sigge Eklund och Alex Schulmans småttingar köpte guldmynt för 6000kr(!).

Det tar lång tid i domstolarna ibland. Stämningen lämnades in i april 2011. Nu har de kommit överens om en uppgörelse som ska godkännas av en domare innan det kan bli aktuellt med några utbetalningar.

Om jag förstod det rätt ska folk sedan skicka in sina krav till Apple som tar med dem till domstolen igen som godkänner att uppgörelsen är klar.

Gigaom skriver:

Citat:

The settlement still must receive preliminary approval from a federal judge. If that occurs, which it typically does in class action cases, the notification period will begin and Apple will begin accepting claims. After the claims are in, a judge will approve the final settlement and Apple will begin making payments — this would likely occur late this year or in early 2014.

1
Bevaka tråden