Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DHCP krock

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett fungerande nätverk i hemmet, ADSL -Thomson TG789n (endast modem) - AirPort Extreme (Routerläge=DHCP)

Har köpt en HUAWI Mobile WiFi (Routerläge=DHCP), som jag använder utanför hemmet.

Eftersom jag får en mycket snabbare internetanslutning med HUAWI, vill jag normalt använda den även i hemmet.

När jag inte är hemma och har med mig HUAWI, vill jag att det ”gamla” nätverket skall ta över, så att det då finns en fungerande internetuppkoppling.

Hur göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 00:06

Vad menar du??? Du skriver att du har ett fungerande nätverk hemma med ADSL, då är det väl bara att använda det hemma när du tar med ditt Huawei?
Att ditt Huawei är snabbare än ADSL verkar konstigt. Vad har du för hastighet på ditt ADSL?

Jag kommer upp i ca 6Mbits med ADSL (För långt till telestationen) och med HUAWI kommer jag upp i 20-30Mbits.
Jag vill att hemmanätverket automatiskt väljer ADSL när jag försvinner hemifrån med Huawi.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 15:13

Hemmanätverket är väl alltid anslutet till ADSL? Det är väl dina enheter som ska växla mellan hemmanätverket och din Huawei? Det borde ske automatiskt när du försvinner. Däremot inte när du kommer tillbaka igen, det får du göra manuellt.

Vissa routrar kan ha en reserv WAN port om ordinarie WAN porten skulle sluta funka. I sådana fall skulle du i teorin kunna koppla Huawei som ordinarie och sedan ADSL som reserv. När du tar med Huawai, tror routern att ordinarie WAN porten fallererat och kopplar om till reserv porten.

Men detta beror helt och hållet på vilka portar routern har och vilka portar din Huawei produkt har, samt mjukvaran i båda produkterna.

Senast redigerat 2013-02-26 17:22
Ursprungligen av kenjon:

Hemmanätverket är väl alltid anslutet till ADSL? Det är väl dina enheter som ska växla mellan hemmanätverket och din Huawei? Det borde ske automatiskt när du försvinner. Däremot inte när du kommer tillbaka igen, det får du göra manuellt.

Mja. Om jag är ansluten via kabel till ADSL-nätverket spelar det ingen roll vilket WiFi-nät jag väljer. Datorn prioriterar alltid kabelanslutning före WiFi. Alla skrivare är anslutna till detta nätverk. Drar jag ur lankabeln och väljer WiFi till ADSL funkar allt likadant.
Om jag här väljer HUAWI istället tappar jag kontakten med skrivarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-26 23:04

Du kan ställa prioriteringsordningen under Nätverksinställningar i Systeminställningar. Bara dra dem till den ordning du vill ha.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan ställa prioriteringsordningen under Nätverksinställningar i Systeminställningar. Bara dra dem till den ordning du vill ha.

Detta löser inte TS problem med de lokala nätversskivarna... annars är det en bra lösning.

1
Bevaka tråden