Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro släpar och bubblar....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kållered
  • 2013-02-26 02:10

Hej, jag köpte för företaget en beg. Mac Pro lanserad början 2008, för att kliva in i Intel sfären. Datron hade gått på en tidning i Karlstad och jag tyckte jag gjorde en shysst deal. Har idag 10.7.5

2 x 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon
6 GB 800 MHz DDR FB-DIMM
HD1 1TB ledigt 837 GB
HD2 300 GB ledigt 13 GB (Time Mashine tar 286 GB)

Sedan en tid så märker jag att jag har svårt bara att komma ut på företagets WiFi, jag får klicka flera ggr, så vaknar hårddisken till. Den liksom kluckar och bluddrar med ojämna steg. När jag kör en omstart så tar den god tid på sig att arbeta sig igenom nystarten för att gå ned i vila.

Jag undrar om någon vet (nu kom det ett littet klick/kluck igen) vad detta kan bero på. Är det så att den lilla hårddisken spjärnar emot Time Machine och kanske skall bytas upp till en kraftigare sådan, eller är det så att hårddisken behöver rensas?

När jag kör Photoshop så går programmet galant, det är inte nåt fel på just arbetsminnena, men jag märker särskilt att mailen går inte iväg ordentligt, och internet segar som tusan.

Startskiva är ju den nya HD på 1TB, av märket Western Digital:

WDC WD1002FAEX-00Z3A0:

Kapacitet: 1 TB (1 000 204 886 016 byte)
Modell: WDC WD1002FAEX-00Z3A0
Revision: 05.01D05
Serienummer: WD-WCATR9532344
Native Command Queuing: Ja
Kölängd: 32
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Typ av medium: Rotation
Facknamn: Bay 1
Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad
Volymer:
disk0s1:
Kapacitet: 209,7 MB (209 715 200 byte)
BSD-namn: disk0s1
Innehåll: EFI
Brain 1:
Kapacitet: 999,35 GB (999 345 127 424 byte)
Tillgängligt: 837,82 GB (837 819 244 544 byte)
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journalförd HFS+
BSD-namn: disk0s2
Plats: /
Innehåll: Apple_HFS
Recovery HD:
Kapacitet: 650 MB (650 002 432 byte)
BSD-namn: disk0s3
Innehåll: Apple_Boot

Om någon har haft liknande fel, hör gärna av er för jag hoppas slippa lämna in den till Trifolium, de är visselrigen bäst men har ej råd just nu.

MVH

Maths

P.s. när jag nu klickade på förhandsgranska så tar det tiiiiiid samma på Swedbank den vill inte svara!

  • Medlem
  • Kållered
  • 2013-02-26 02:11

Jag fick vänta länge på att detta inlägg skulle gå iväg, nåt skumt är det. // Maths

Kanske att hårddisken är på väg att ge upp? Även nyare sådana kan lägga av.

Olika minnestestarprogram samt Apple Hardware Test (finns på medföljande systemskiva) kan kolla minneskretsarna. Att det funkar i PS är ingen garanti för att de kan ställa till problem då och då om de är svajiga. Sök lite på Rember.

Loggat in som annan användare för att se om problemen kvarstår? I så fall är det ju mjukvarufel som kanske kan fixas med ominstallation av system och/eller program.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2013-02-26 08:28

Ok, stort tack för din analyz, fick ej med systemskivan. Kommer nu på att jag gjorde en boot från installationsskivan Lion, verktygsprogrammet och körde en kontroll av skiva, felfri men däremot var det massor med behörighetsnoter som rulladde fram. Kan man tyda något av detta. Hade glömt denna åtgärd, måste varit en sen kväll på jobbet ;o) // Maths

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2013-02-26 08:50

Oavsett vad felet nu kan vara så skulle jag rekommendera en SSD som systemdisk i den där datorn. Den är fortfarande väldigt snabb och effektiv. Jag har en likadan MP 3,1 från 2008 som jag stoppade i en SSD på 120GB som systemdisk för ungefär två år sedan. Jag har även tre stycken 1TB diskar i en mjukvaruraid för att snabba upp bildhantering etc.
16GB minne bidrar också till att allting flyter på smidigt, jag tror inte jag har haft badboll med den här datorn någonsin faktiskt.
Tänk på att 300GB hårddisken förmodligen är från 2008, då är den fem år gammal. Det har hänt mycket på de fem åren.

AHT finns bara med på systemskivorna som följde med datorn (modellspecifikt), och kan göra en massa mer än att kolla skivorna. Men att reparera behörigheterna är ju en bra början.

Hursomhelst är hårddiskar färskvara. Om det rasslar och har sig på den så kan det vara på plats att byta ut den i rent förebyggande syfte, och då passa på att peta in en SSD.

LÅter som problem med din hårddisk.... bara att byta ut.

  • Medlem
  • Kållered
  • 2013-03-05 10:11

Bluddrande seg Mac Pro....

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske att hårddisken är på väg att ge upp? Även nyare sådana kan lägga av.

Olika minnestestarprogram samt Apple Hardware Test (finns på medföljande systemskiva) kan kolla minneskretsarna. Att det funkar i PS är ingen garanti för att de kan ställa till problem då och då om de är svajiga. Sök lite på Rember.

Loggat in som annan användare för att se om problemen kvarstår? I så fall är det ju mjukvarufel som kanske kan fixas med ominstallation av system och/eller program.

Ursprungligen av Potah:

Oavsett vad felet nu kan vara så skulle jag rekommendera en SSD som systemdisk i den där datorn. Den är fortfarande väldigt snabb och effektiv. Jag har en likadan MP 3,1 från 2008 som jag stoppade i en SSD på 120GB som systemdisk för ungefär två år sedan. Jag har även tre stycken 1TB diskar i en mjukvaruraid för att snabba upp bildhantering etc.
16GB minne bidrar också till att allting flyter på smidigt, jag tror inte jag har haft badboll med den här datorn någonsin faktiskt.
Tänk på att 300GB hårddisken förmodligen är från 2008, då är den fem år gammal. Det har hänt mycket på de fem åren.

Ursprungligen av johan_tanying:

AHT finns bara med på systemskivorna som följde med datorn (modellspecifikt), och kan göra en massa mer än att kolla skivorna. Men att reparera behörigheterna är ju en bra början.

Ursprungligen av pmarriott:

Hursomhelst är hårddiskar färskvara. Om det rasslar och har sig på den så kan det vara på plats att byta ut den i rent förebyggande syfte, och då passa på att peta in en SSD.

Ursprungligen av dvalfrid:

LÅter som problem med din hårddisk.... bara att byta ut.

Hej, stort tack för att ni tog er tid att svara mig.

På väg till Trifolium som får byta HD. 300 GB var från min g:a G5 från 2003, jag pluggade på den kanske kan ha mned varandras ev. konflikt att göra gällande behörigheterna.

Nu överlåter jag till proffsen att fixa det.

Maths

1
Bevaka tråden